Mercedes GLE en GLE Coupé nu nóg beter

De veelzijdige Mercedes-Benz GLE en zijn sportieve afgeleide, de GLE Coupé, zijn net zo geschikt voor gezinnen en vrijetijdsactiviteiten als voor lange ritten en het vervoeren van goederen. De in Europa standaard 4MATIC zorgt ook op slecht wegdek, in het terrein en op hellingen tot 100 procent voor optimale tractie. Een trekgewicht tot 3,5 ton[1] maakt het mogelijk om een paardentrailer, een waardevolle oldtimer of een grotere caravan te trekken.
Mercedes-Benz heeft het exterieur, het interieur, de technologie en de uitrusting van de in 2018 geïntroduceerde modelgeneratie een facelift gegeven. De vernieuwde modellen staan in Europa vanaf juli 2023 bij de dealers. Het motorengamma is nu in z’n geheel geëlektrificeerd. Het omvat mild hybrids met een 48V-boordnet en een geïntegreerde startdynamo (ISG) en plug-in hybrids van de vierde generatie. De meeste modellen hebben nu meer vermogen dan de vorige versies. De vermogenstoename is het grootst bij de GLE 400 e 4MATIC, namelijk 30 kW/41 pk (waarden voor de GLE SUV: gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 10,3-9,2 l/100 km, gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 234-209 g/km, gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP): 27,3-24,7 kWh/100 km)[2].
Het rijassistentiepakket bevat functies die tot in detail verder zijn verbeterd, waaronder de actieve afstandsassistent DISTRONIC, de actieve stuurassistent en de verkeersbordenassistent. Het parkeerpakket met 360°-camera ondersteunt de bestuurder bij het in- en uitparkeren in langs- en dwarsparkeerplaatsen. Ook nieuw is de functie ‘transparante motorkap’. Als het rijprogramma ‘Offroad’ is ingeschakeld, toont het centrale display een virtueel zicht onder de voorzijde van het voertuig, wat het rijden op steile hellingen aanzienlijk vergemakkelijkt. Handige functies voor het trekken van een aanhangwagen zijn de aanhangwagenassistent[3], het vernieuwde aanhangwagenmenu in het centrale display en de aanhangwagenrouteplanner.
Het verhaal van de GLE begon met de M-Klasse, waarmee Mercedes-Benz in 1997 de basis legde voor het premium SUV-segment. Het wereldwijde succes werd voortgezet met de in 2015 geïntroduceerde GLE. De huidige modelserie volgde in 2018. De GLE en GLE Coupé worden geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Tuscaloosa (VS).

Exterieurdesign: nieuwe dagrijverlichting
Een aantal gedetailleerde wijzigingen aan het exterieur geven de GLE SUV en GLE Coupé een duidelijk moderner uiterlijk. De nieuwe voorbumper geeft beide uitvoeringen meer uitstraling. In de grille van de vernieuwde GLE bevinden zich twee horizontale lamellen met chroomaccenten. De roosters in de buitenste luchtinlaten hebben een horizontale chromen vin gekregen.
Kenmerkend voor Mercedes-Benz is de zogeheten lichtfakkel in de koplampen. Bij de standaard high-performance led-koplampen vullen twee lichtpunten de kenmerkende dagrijverlichting aan, terwijl er bij de optionele MULTIBEAM LED-koplampen vier lichtpunten zijn. De designers hebben ook het binnenwerk van de achterlichten opnieuw vormgegeven: bij de GLE wordt de lichtsignatuur gevormd door twee horizontale blokken, en bij de GLE Coupé door twee balken.
De GLE Coupé heeft voortaan standaard het AMG Line exterieur, met de kenmerkende diamond grille met Mercedes-Benz pattern in chroom, de AMG-voorskirt met chromen sierelement, carrosseriekleurige AMG-dorpelverbreders en wielkast-claddings alsmede de AMG-achterskirt in diffusorlook.
Het kleurenpalet van beide SUV’s is uitgebreid met sodalietblauw metallic en MANUFAKTUR alpinegrijs uni. Twee aerodynamisch geoptimaliseerde 19”en 20” lichtmetalen velgen completeren het velgaanbod voor de GLE. Ze zijn glansgedraaid en hebben een vijf-dubbelspaaks design. Het AMG Line exterieur heeft ook een nieuwe 21” velg. De omgevingsverlichting met animated projectie van het Mercedes-Benz pattern is leverbaar als nieuwe optie.

Nieuwste generatie MBUX: intuïtief te bedienen en in staat om te leren
De GLE SUV en GLE Coupé zijn nu ook uitgerust met het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) van de tweede generatie. Zowel qua hardware als qua software zijn er grote stappen gezet, waardoor het voertuiginterieur nog digitaler en intelligenter wordt. Tal voertuig- en comfortfuncties kunnen op de lcd-schermen aan de hand van fraaie weergaven worden bediend. De afmetingen van het bestuurders- en centrale display, die elk 12,3” meten, zijn gelijk gebleven. Het centrale display kan als touchscreen direct en comfortabel worden bediend. Apple Car Play en Android Auto werken vanaf nu draadloos.
Het bestuurders- en centrale display bieden een holistische, esthetische ervaring. Ze presenteren informatie op een gestructureerde en overzichtelijke manier. De looks kunnen worden geïndividualiseerd met behulp van in totaal drie weergavestijlen (klassiek, sportief, subtiel) en vier modi (navigatie, assistentie, service, offroad).

Aandrijflijn: consequente elektrificatie
De GLE SUV en GLE Coupé zijn nu volledig geëlektrificeerd en bieden keuze uit mild hybrids met 48V-technologie en geïntegreerde startdynamo en plug-in hybrids. De plug-in hybrids zijn voorzien van de nieuwste, vierde generatie hybride technologie.
De plug-in hybrids beschikken over een permanent bekrachtigde synchroonmotor met een vermogen van 100 kW en bieden een systeemvermogen tot 280 kW en een systeemkoppel tot 750 Nm. Met een iets grotere elektrische actieradius tot 109 km[7] volgens WLTP kunnen de meeste dagelijkse ritten volledig elektrisch worden afgelegd. Het verbeterde hybride rijprogramma schakelt de elektrische rijmodus in op de meest geschikte trajecten. Op routes in stedelijk gebied geeft de GLE bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden. Dankzij het rijprogramma ‘Offroad’ kunnen de plug-in hybrids nu ook elektrisch rijden buiten de gebaande paden.
De plug-in hybrids hebben nu een 11 kW-boordlader voor het laden via het reguliere wisselstroomnet of een 3-fase wallbox. Daarnaast is een optionele 60 kW DC-snellader leverbaar.

Leapmotor C10 REEV getest: elektrisch rijden zonder stress
Eerste test: Leapmotor C10 REEV Een rit door het Franse platteland eindigend onder de sterrenhemel, gevolgd door een urban vibe in het Brusselse Jubelpark: Leapmotor

Land Rover Defender Edition 53 (2025)
Land Rover Defender Edition 53 (2025) Een stijlvolle terugkeer naar het origineel uit 1953 De nieuwe Land Rover Defender Edition 53 is een stijlvolle en

Peugeot E-3008
Peugeot E-3008 De volledig nieuwe Peugeot E-3008 is een belangrijke speler in het elektrische SUV-segment. Met zijn opvallende design, efficiënte aandrijflijn en vernieuwd interieurconcept mikt

Volvo’s nieuwe bestseller, de XC60
Volvo’s nieuwe bestseller, de XC60 Met meer dan 2,7 miljoen verkochte auto’s heeft de Volvo XC60 de iconische Volvo 240 overtroffen als het bestverkochte Volvo-model ooit. Sinds

Concept AMG GT XX
Mercedes-AMG Concept GT XX Mercedes-AMG heeft de Concept GT XX gepresenteerd, een volledig elektrische vierdeurs supersportwagen die de toekomst van AMG-prestatie markeert . Dit indrukwekkende studiemodel is ontworpen om

Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons
Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons Op het Balocco-testcircuit in Italië heeft Lancia de sportieve toekomst van het merk ingeluid met