Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Lynk & Co 01 huren, kopen of delen? Aan u de keuze!

Lynk & wat? Lynk & Co!

Niet alweer de zoveelste Chinese nieuwe speler op onze automarkt maar eerder een simpele mobiliteitsoplossing. Een relatief jong merk dat op 1 oktober 2016 het levenslicht zag. Alain Visser, CEO van Lynk & Co legde al een heel traject af van Ford, Opel naar Volvo en is nu de bezieler van het Chinees-Zweeds automerk Lynk & Co.

Het merk dat opereert onder de Chinese Geely Holding vestigde zijn hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg. Onder die Chinese Geely Holding zitten onder andere een aantal Chinese automerken maar ook het Zweedse Volvo. Hiermee deelt de Lynk en co 01 het CMA hybride platform. Voorlopig krijgen we in België slechts de eerste versie van de Lynk & Co, een mooie complete stekkerhybride die voorzien is van de nieuwste technologieën en vooral ook de keuzestress wegneemt.

Lynk & Co 01 biedt de consument een uitgebreid aantal mogelijkheden maar op een heel simpele en flexibele manier die toegankelijk is voor iedereen. Laat ons zeggen dat Visser vooral mikt op de stadsmens die niet onmiddellijk een auto wil bezitten maar er wel flexibel en simpel gebruik van wil maken. Lynk & Co biedt zijn 01 aan voor 550€/maand , een bedrag dat zelfs nog lager kan door oa je auto uit te lenen aan anderen, via betaling uiteraard! Een compleet nieuwe benadering van mobiliteit gekoppeld aan een lifestyle beleving.

Welcome to the Club

Lynk & Co is niet meteen het merk dat uitpakt met heuse dealerships maar eerder werkt met Clubs, een space waar members en niet members kunnen co-worken, meeten of gewoonweg gezellig een koffietje kunnen drinken.

In de clubs staat duurzaamheid, net zoals in de “01” hoog aangeschreven. Momenteel kan je al terecht in 10 clubs doorheen Europa en binnenkort opent er nog een nieuwe club in Parijs. Elke club is naast duurzaam ook uniek ingericht, een groene wc kamer met apengeluiden in Antwerpen tot een zwembadroom in Barcelona.

Lynk & Co 01 Plug-in Hybrid

In lente van 2021 maakte de Lynk & Co officiëel zijn intrede in Europa. In no time waren er al 60.000 members enthousiast om een 01 te kopen,delen of lenen. En volgens de meest recente cijfers zijn er al 176.815 members.

De 01 is een complete en duurzame plug-in hybride, het platform gingen ze lenen bij zusterbedrijf Volvo namelijk bij de XC40. Op de basis van deze populaire XC40 ontwikkelde Lynk & Co een ruime SUV van 4,54m. Een auto die staat voor gebruiksgemak en ruimte maar ook voor genieten. Genieten van het feit dat hij alle opties standaard aanbiedt en volledig mee is met de nieuwste technologieën.

Uiterlijk typeert de O1 zich vooral door de hoogopstaande dagrijverlichting, de blauwe details in de velgen, deuren en bumpers. Ongeacht de kleur die je kiest , is dit altijd in blauw afgewerkt. Subtiele details zoals het Lynk & Co logo werden gebruikt op de deurklinken, een mooi weggewerkte oplaadconnector en full led verlichting rondom. Standaard wordt hij ook altijd geleverd op 20” aluminium velgen.

Binnenin herken je links en rechts wat Volvo invloeden maar dit is tot een minimum herleid. Het duurzame interieur is mooi uitgevoerd met mooie zachte en kwalitatieve materialen die niet krasgevoelig zijn. Stiksels in twee kleuren over het dashboard en stuur en Econyl zetels. De zetels zijn aan bestuurderskant volledig elecktrisch in te stellen maar aan passagierskant niet. Beiden kunnen verwarmd worden en bieden perfecte steun ook tijdens langere ritten.

Achteraan werd de ruimte ook maximaal benut en daardoor kan je als volwassene comfortabel zitten op de achterbank. De koffer biedt 466 liter aan ruimte en een handige opbergruimte voor kabels onder de laadvloer.

De bestuurder wordt verwend met een duidelijk en helder 12,3” informatiescherm en een kan samen met de inzittenden genieten van een 12,7” infotainmentscherm. Uitgerust met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, de fysieke knoppen voor het aanpassen van de verwarming zijn wel een grote meerwaarde.

Safety first!

Hoe kan het ook anders met een CEO afkomstig van bij Volvo, de 01 krijgt standaard een reeks aan safetyfeatures mee, Adaptieve cruisecontrol, highway assist, traffic jam assist, rear cross traffic alert, lane change assist, lane keeping assist, blind spot detection,… kortom alles om veilig de baan op te gaan.

Voorlopig alleen PHEV voor België

Hoewel we voorlopig enkel de 01 PHEV in België krijgen is het toch al stiekem uitkijken naar 2024. De geruchten gaan de ronde dat er in 2024 een elektrische versie van Lynk & Co op de markt komt.

De huidige PHEV aandrijflijn is een mooi geheel dat weer perfect zijn balans vindt in zuinigheid, gebruiksgemak en rijdynamiek om zorgeloos rijden aan te bieden. De aandrijflijn combineert een 1.5 3cilinder benzinemotor met een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 261pk en 425Nm. 8 seconden naar 100km/h en een top van 210 km/h. De 17,6kWh grote Li-ion batterij voedt de elektromotor en laadt je op in slechts 5u via een 230V stopcontact.

De verschillende drive modi die je kan kiezen zijn hybrid, power en pur. In de pur stand zou je volgens de WLTP-cyclus 69km puur elektrisch kunnen afleggen.

Wij namen de proef op de som, we startten met 100% batterij en de 01 gaf aan 68km te kunnen rijden. We reden op gewestwegen met 70 en 50 km/h en een stukje stadsomgeving bij een temperatuur van 10°c. Hoewel deze test op een vrij druk moment was , leverde die toch een mooie 53km op.

Wat is het prijskaartje nu eigenlijk?

Kopen, dan betaal je 46000€, hij komt altijd full-option . De enige keuze die je moet maken is de kleur namelijk blauw of zwart en wil je een trekhaak (910€) of niet. Simple as that! Er zit een garantie op van 4 jaar na aankoop, of tot 120.000 km.

Huren, de meest genomen formule voor de Lynk & Co 01, kost je 550euro/maand… All in (excl verbruik) is ook echt all-in, namelijk verzekering, onderhoud, jaarlijkse rijtaksen en 1250km. Rijd je meer kilometers dan kost dit je 0,16€/km extra.

Lenen, via de app kunnen members een auto lenen van andere members, hier wordt de prijs bepaald door de uitlener. Het verbruik wordt aangerekend of er wordt gevraagd om volgetankt af te leveren. Het aantal gereden kilometers wordt niet bijgerekend op het saldo van de uitlener.

Bestellen of member worden kan je via deze link: https://www.lynkco.com/nl-be

Eerste test: Mazda CX-80

Eerste test: Mazda CX-80 Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80.

Lees verder »