Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Alpine A110 GT

Een icoon laten herleven is niet altijd een simpele opgave, hiermee kraak of maak je het originele concept. Na bijna 70 jaar van spraakmakende Alpine historie lijkt het merk resoluut de weg naar een volledig elektrisch merk te zijn ingeslagen met hopelijk evenveel rijplezier.

Naast de recent toegevoegde A110 R, de meest radicale Alpine ooit, kan je momenteel kiezen uit de A110, de A110 S en de A110 GT. Met deze laatste gingen wij op pad, de GT versie is een mix van het comfort van de A110 en de power van de A110 S.

De Alpine A110 blijft een mooie verschijning, de grote herkenbare lijnen van zijn spirituele voorganger zijn duidelijk doorgetrokken in deze moderne interpretatie. De vier ronde lampen vooraan, een lichte auto van ongeveer 1100kg en vooral een middenmoter. De 1.8L vier cilinder die we kennen uit de Renault Megane RS, de 300pk sterke motor met 340Nm levert de Alpine een 0 naar 100 tijd op van slechts 4,2 seconden. Het vermogen wordt via de 7 traps Getrag-automaat naar de achterwielen gestuurd.

Laat het nu net de combinatie zijn van zijn lichtgewicht en het mooie vermogen van 300pk dat van deze Alpine GT een plezier maken om mee te rijden.  Dankzij deze mooie balans creëren ze bij Alpine een gevoel van lichtvoetigheid tijdens het rijden, het maakt hem zeer wendbaar en dat is exact waar Alpine voor staat. Het geluid dat de Alpine A110 GT produceert is heel aangenaam en versterkt ook weer de rijdynamiek.

Binnenin is het GT gehalte van de A110 net wat minder, de ruimte in het interieur is zeer beperkt. Opbergruimte is toch wel een hekel punt, een handschoenkastje heb je niet, alleen onder de kleine middenconsole of in de lederen opbergtas tussen de zetels, niet echt praktisch. De bedieningen van de airco en het navigatiesysteem doen de Alpine in vergelijking met de andere gebruikte materialen geen eer aan. Deze lijken zomaar te zijn weggeplukt uit een Dacia of een Renault van een aantal jaren geleden.

De Sabelt kuipzetels zorgen dan wel weer voor een uitstekende zithouding en ondersteuning tijdens het sportievere bochtenwerk. In onze testwagen waren deze bruin en dit wordt doorgetrokken doorheen de hele cockpit van deurpanelen tot dashboard, opgefrist met wat carbon links en rechts. Met de blauwe stiksels en verschillende Franse vlaggen die het interieur sieren laten de Fransen je maar al te graag herinneren aan zijn afkomst.

De Alpine A110 is met zijn middenmotor misschien wel een uitstervend ras maar als je bekijkt hoeveel rijplezier je krijgt met deze uiteindelijk toch maar 1.8 liter viercilinder is hij zelfs zeer geschikt als daily driver. De combinatie van het comfortabele onderstel en de pittige motor die een relatief laag gemiddelde verbruik neerzet zorgt voor een ultieme fun tijdens het rijden. De grommende uitlaatlijn versterkt deze dynamiek nog meer en benadrukt nog eens te meer dat je geen zware motoren moet hebben om een snelle en leuke wagen te hebben. 

De Alpine A110 GT is de uitvoering die 2e in lijn staat en bestel je momenteel voor 72650€, wil je nog wat extra’s zoals oa het Focal geluidssysteem (655€) dan klimt de prijs zoals bij onze testwagen tot 77585€.

Eerste tests 911 Hybrid

Eerste tests 911 Hybrid Ontwikkeling van de eerste 911 met hybride aandrijving succesvol afgerond. Uitgebreide tests in het stadsverkeer, op landwegen en op het circuit

Lees verder »

De nieuwe Volkswagen California

De nieuwe Volkswagen California De California is dé iconische camper. Na meer dan 280.000 exemplaren van deze bestseller te hebben gebouwd presenteert Volkswagen Commercial Vehicles

Lees verder »

De nieuwe Lancia Ypsilon

De nieuwe Lancia Ypsilon Na de officiële presentatie van de NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA in februari, is dit opnieuw een belangrijke dag in

Lees verder »