Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC & GLC 63 S E

Meer vermogen, meer uitrusting, meer rijplezier: de nieuwe Mercedes-AMG GLC volgt zijn zeer succesvolle voorganger op met tal van innovaties. De performance-SUV is leverbaar in twee vermogens- en uitrustingsniveaus: als instapmodel GLC 43 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,2-9,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 232-223 g/km)1 en als eerste performance-hybrid SUV, de GLC 63 S E PERFORMANCE (brandstofverbruik gecombineerd: 7,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 170 g/km, energieverbruik gecombineerd: 12,7 kWh/100 km)2.

“De Mercedes-AMG GLC SUV is een groot succes bij onze klanten. Onze twee nieuwe versies hebben een verschillend karakter voor een sportieve, urban lifestyle en zijn onovertroffen allrounders die op individuele klantwensen kunnen worden afgestemd. Met de E PERFORMANCE-aandrijving van de GLC 63 S lanceren we ook de eerste performance-hybrid SUV. De vierwielaandrijving, de actieve achterasbesturing en de snel schakelende transmissie versterken de emotionele en AMG-typische rijervaring.”

Michael Schiebe, CEO Mercedes-AMG GmbH en Hoofd Divisies Mercedes‑Benz G‑Klasse & Mercedes‑Maybach

De GLC 43 4MATIC is uitgerust met de 2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo. Hij is goed voor een vermogen van 310 kW (421 pk) en krijgt via de riemaangedreven startdynamo een extra boost van 10 kW (14 pk) bij lagere snelheden. Andere standaard systemen die een belangrijke bijdrage leveren aan de dynamische rijervaring zijn de achterasbesturing, de permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC met naar achteren gerichte koppelverdeling, de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling en het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping.

De aan de Mercedes-AMG in de GLC 63 S E PERFORMANCE exclusief voorbehouden hybride aandrijflijn is een technisch hoogstandje. Hij combineert de 2,0 liter AMG-turbomotor met een Electric Drive Unit (EDU) op de achteras voor een opwindende rijervaring met hoge efficiëntie. Naast de duidelijk voelbare stuwkracht zorgt de onafhankelijke hybride lay-out ook voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling – wat de rijdynamiek en de handling in gelijke mate ten goede komt. Andere bijzondere eigenschappen zijn de directe respons van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw en de vlotte vermogensafgifte.

De elektromotor verhoogt het vermogen en koppel afhankelijk van het rijprogramma en de rijomstandigheden en zorgt zo voor een bijzonder comfortabele of prestatiegerichte rijervaring. Volledig elektrisch rijden is ook mogelijk. De elektrische aandrijflijn en de high-performance accu met 400 volt zijn exclusieve eigen ontwikkelingen van AMG. Net als in Formule 1™ is de accu speciaal ontworpen voor een snelle stroomafgifte en -absorptie met innovatieve directe koeling van de cellen. Het gecombineerde systeemvermogen is 500 kW (680 pk), het gecombineerde systeemkoppel 1.020 Nm.

Een andere highlight is de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ voor nog meer rijplezier. Daarbij komt de eveneens standaard actieve achterasbesturing, die wendbaarheid en stabiliteit verenigt.

AMG-specifieke interieur- en exterieurelementen voor een sportieve, verfijnde uitstraling

Het dynamische en hoogwaardige karakter van de nieuwe Mercedes-AMG GLC wordt door tal van AMG-specifieke interieur- en exterieurdetails benadrukt. Het exterieurdesign onderscheidt zich onder meer met de AMG-specifieke grille met verticale lamellen en de AMG-voorskirt met flics en een verchroomd sierelement. De flics, grote luchtinlaten en air curtains leiden de luchtstroom gericht naar de verschillende functies. De harmonisch geïntegreerde dorpelverbreders, de achterskirt in diffusorlook (GLC 43) of met extra diffusorplaat (GLC 63 S) en de twee dubbele uitlaatsierstukken (rond bij de GLC 43, trapeziumvormig bij de GLC 63 S) ronden het design af.

In het interieur zorgen de AMG-stoelen in lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT AMG met opvallende graphics en bekleding voor een sportieve touch. Lederen of nappalederen bekleding met AMG-reliëflogo in de voorste hoofdsteunen zijn als optie leverbaar. Als optie zijn ook de AMG Performance-stoelen verkrijgbaar.

Eveneens standaard is het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het stuur is aan de onderzijde afgevlakt, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. De twee ronde AMG-stuurwieltoetsen maken een snelle en feilloze bediening van verschillende rijdynamische functies en van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s mogelijk. De sportief-luxueuze sfeer wordt afgerond door de AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.

Het MBUX infotainmentsysteem omvat verschillende AMG-specifieke graphics en functies in het combi-instrument, in het staande, centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display. De exclusieve AMG-weergavestijl ‘Supersport’ biedt de mogelijkheid om verschillende soorten content via een verticale structuur weer te geven. Dit omvat een set-upmenu dat de actuele instellingen van onderstel of transmissie weergeeft. Bovendien kan de bestuurder een navigatiekaart of verbruiksgegevens in de ‘Supersport’-modus laten weergeven.

Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE (standaard op de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43), de datalogger voor gebruik op het circuit. De software registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens zoals snelheid, acceleratie en stuurhoek tijdens het rijden over een circuit. Ook informatief is de weergave van ronde- en sectortijden en aanvullende trainings- en analysetools.

2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo

Het hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC-modellen wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor die innovatieve technologieën en hoge prestaties combineert met voorbeeldige efficiëntie. De krachtbron blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij werd niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens het principe ‘One Man, One Engine’ in manufaktuurkwaliteit gemonteerd. Daarbij combineert Mercedes-AMG het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de nieuwste Industry 4.0-productiemethoden en een hoge mate van digitalisering.

De M139l-motor, zoals hij intern bekend staat, is tot nu toe de enige seriemotor ter wereld die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1™-team al jaren met succes toepast in de koningsklasse van de autosport. De nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane reactie over het hele toerengebied. Dit leidt tot een nog dynamischer rijgevoel en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.

310 kW (421 pk) vermogen en 500 Nm koppel voor sportieve prestaties

De 2,0 liter viercilinder lijnmotor bevat innovatieve technologie waarmee de Mercedes AMG GLC 43 4MATIC een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min kan bereiken. Het maximumkoppel van 500 Nm is beschikbaar bij 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie zorgt het systeem ook kortstondig voor een extra boost van 10 kW (14 pk) door de riemaangedreven startgenerator (RSG). De RSG van de tweede generatie fungeert als een milde hybrid en biedt deze tijdelijke vermogensboost, samen met functies zoals ‘zeilen’ en recuperatie voor een maximale efficiëntie. De 48V-technologie verhoogt tegelijkertijd ook het comfort, omdat de overgangen tussen de start-stopfunctie en de ‘zeil’functie bijna onmerkbaar zijn.

De GLC 43 4MATIC accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

E PERFORMANCE Hybrid met 500 kW (680 pk) systeemvermogen en 1.020 Nm systeemkoppel

In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 350 kW (476 pk) bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250–5.500 t/min. Bij deze performance-hybrid wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het systeemkoppel van 1.020 Nm maken indrukwekkende rijprestaties mogelijk: accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en eindigt pas bij een elektronisch begrensde 275 km/h.

De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu bevindt zich ook achterin boven de achteras. Dit compacte ontwerp heeft tal van voordelen.

MAZDA CX-60 2025

MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een

Lees verder »

Nissan Ariya Evolve+

Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar

Lees verder »