Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

VW Golf 8 1,4 eHybrid

De Volkswagen Golf! Dit model werd reeds in 1974 door VW op de markt gebracht en was meteen zeer belangrijk voor het merk. Uiteindelijk kunnen we zeggen dat dit echt een icoon is in de auto-industrie. Niet enkel het meest gebouwde merk voor VW maar ook in de top 5 in de wereld van meest geproduceerde wagens.
Dus tijd voor mij om dit icoon aan de tand te voelen.
Ik rij met de 1.4 eHybrid Style editie.

Exterieur:

VW spreekt van een dynamisch ontwerp welke zich vertaalt in een naar beneden lopende voorsnuit, de smalle koplampen en de nieuwe achterzijde waar de uitlaatpijpen weggewerkt zijn onder de achterdiffusor.
De koplampen zijn door middel van een smalle led-strip, die over de hele voorkant loopt, aan mekaar verbonden.
De versie die ik voor jullie test is voorzien van IQ.LIGHT-led-matrixkoplampen met dynamische grootlichtregeling. Deze lampen passen zich automatisch aan afhankelijk van de lichtomstandigheden.

Interieur:

Deze VW Golf heeft een zeer modern en knap ogend interieur. Het infotainmentsysteem is voorzien van een centraal opgesteld 10 duims groot scherm. Het enige wat er voor mij ontbreekt zijn de fysieke toetsen onder het infotainmentscherm. Er zijn wel toetsen voorzien maar na het indrukken hiervan zal je verdere instellingen via het touchscreen moeten doen. Het zijn dus gewoon sneltoetsen die je verwijzen naar het gewenste infotainmentmenu.
Om de een of andere reden leidt me dat net wat meer af en is mijn coördinatie tijdens het rijden naar het scherm niet altijd zo doeltreffend als ik zou willen.
Verder is er gebruik gemaakt van zeer mooie materialen in het interieur die ook best stevig en robuust aanvoelen.
Het Digital Cockpit-instrumentenbord laat u de klassieke functies, zoals toerenteller, snelheidsmeter en kilometerteller zien. Het is ook mogelijk deze naar uw wensen aan te passen.
Verder is er de mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden, tenminste als je telefoon deze optie heeft. Ook draadloos is Apple CarPlay en Google Android Auto, wat dan weer heel handig is.
Binnenin ruimte genoeg om te zitten en dit zowel voor- als achteraan.
De ergoActive-voorzetelstoel met elektrische verstelling beschikt over een ruggengraatvriendelijke, solide basisstructuur, een 14-voudige elektrische verstelling van de rijhouding (zoals hoogte en diepte van de zitting, en helling van de rugleuning) en een lendensteun met massagefunctie. Voor ontspanning en verlichting, vooral voor rugklachten te voorkomen.
De ergoActive-stoel, die standaard is in de Golf Style welke nu door mij getest wordt, is bekroond met het onafhankelijke keurmerk ‘Getest & aanbevolen’ van de Aktion Gesunder Rücken e.V. Ook kan je de sfeerverlichting aanpassen naar een voor jou passende sfeer.

Onder de motorkap:

Zoals ik zei rij ik met de 1.4 eHybrid Style editie.
Deze Hybride heeft volgens de WLTP testprocedure een elektrisch rijbereik van maar liefst 76 km (in de stad).  Dit resulteert in een gecombineerd brandstof verbruik van 0,94l/100 km.
De gemiddelde uitstoot zakt hierdoor tot 21g/km.
Wij reden veel op de snelweg en kwamen aan een elektrisch rijbereik van 60km. Volgens mij gezien de omstandigheden lang niet slecht. Zoals je merkt is deze Golf nog lang niet klaar om opzijgeschoven te worden.
De 1.4 TSI benzinemotor heeft een vermogen van 110kW. Dit is goed voor 150 paarden.
De elektrische motor is goed voor 80kW wat maakt dat er bij volle batterij een systeemvermogen van 150kW beschikbaar is oftewel 204pk en een koppel van 350Nm.
De sprint van 0-100 km/u doet hij in 7,4 seconden.
De batterij die gebruikt wordt is een Lithium-ion batterij van 13 kWh.
Aan de stekker bij u thuis duurt het ongeveer 5h om hem volledig op te laden.

Veiligheid en techniek:

Deze Golf is natuurlijk ook voorzien van heel wat technologie.
Zo is er de front assist, de uitwijk assist, travel assist, Automatische Cruise Controle, centrale vergrendeling, Keyless start, de online diensten, er is ook de mogelijkheid om Google Android en Apple CarPlay te connecteren met het infotainmentsysteem, Park Distance Control, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie enzovoorts…
Hetgeen ik hiervan het meest ga onthouden is de travel assist. Zeer aangenaam en overzichtelijk wanneer je over de snelwegen aan het rijden bent.

Het rijden:

Het werd me bij het instappen in deze Golf onmiddellijk duidelijk dat dit wel eens een zeer goede en aangename test ging worden.
Rijden deed deze Golf meer dan goed genoeg. Nergens vermogen te kort en nog zuinig ook.
Op een gek moment besloten we om richting Eifel te rijden, wat we trouwens wel al meer doen, om te wandelen en te genieten van een roadtrip met eventuele overnachting in het geval dat er iets gedronken ging worden.
We namen onze trouwe viervoeter, bench, veel te veel kleren en een goed humeur mee. De kofferruimte van 381 liter was hiervoor ruim voldoende.
De verschillende rijstanden en de mogelijkheid om de batterij al rijdend te laden maakten dat we uiteindelijk 300km reden met een verbruik van 4,7liter/100 km. Indien er meer laadpalen voor handen waren tijdens onze koffie- en wandelpauzes zou dat verbruik drastisch lager liggen. Ook zeker een vermelding waard zijn de ergonomische voorstoelen welke volgens mij zeer terecht het label ‘Getest & aanbevolen’ van de Aktion Gesunder Rücken e.V. gekregen hebben.
Voor mij bewijst deze Golf hiermee zijn status als icoon in de autowereld en dat hij nog zeker niet afgeschreven hoeft te worden.

De VW Golf 8 1,4 eHybrid 150 hp DSG6 Style kan je trouwens kopen vanaf €44.135.