Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Opel Grandland Hybrid 4

Wat meteen opvalt bij het aanschouwen van de Opel Grandland is dat deze dus ook komt met het nieuwe “Vizor” gezicht van Opel. Niet alleen wordt deze Grandland “net zoals alle nieuwe voertuigen van Opel trouwens” gekenmerkt door het nieuwe designelement dat van een vizier van een integraalhelm gebaseerd wordt, ook komt deze Grandland met het volledig digitale Pure Panel displayconcept voor een, volgens Opel, betere cockpitervaring.

Ik neem jullie mee rond en in de wagen.

Exterieur:

Zoals gezegd valt het Vizor design onmiddellijk op zoals dit ook het geval was bij de Mokka en de Crossland. Ook deze Grandland wordt gekenmerkt door dezelfde lijnen.

Met het nieuwe LED Pixel Light en Night Vision integreert Opel ook enkele innovaties in deze Grandland. Met maar liefst 168 led-elementen past de lichtbundel van je koplampen zich aan op de rijsituatie en omgeving. Tegenliggers worden op deze manier niet meer verblind terwijl bestuurder toch steeds kan genieten van een helder verlichte weg.

Een andere technologie die hierbij aansluit is de Night Vision welke de veiligheid van andere weggebruikers verhoogt in het donker. Een infraroodcamera detecteert mens en dier tot 100m vooruit in de rijrichting. Dit op basis van temperatuursverschil met de omgeving. Knap staaltje technologie!

Interieur:

Binnenin valt de cockpit op, welke vrij sober maar zeer modern oogt. Deze cockpit is bestuurder gericht. Goed is wel dat er zowel voor de airco als voor het infotainmentsysteem nog fysieke knoppen voorzien zijn.

De gebruikersinterface van de Opel Grandland is futuristisch en teruggebracht tot de essentie. Twee brede schermen in één geheel vormen het Opel Pure Panel. Deze volledig digitale, op de bestuurder gerichte cockpit is intuïtief te bedienen en maakt een oerwoud aan knoppen overbodig. Het systeem omvat de nieuwste digitale technologie en toont de belangrijkste informatie. De twee displays creëren daarbij een aangename sfeer.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau is het Driver Info Center-display tot maar liefst 12-inch in diameter. Het centrale touchscreen meet tot 10-inch en is naar de bestuurder gericht, die zich daardoor op het rijden kan concentreren zonder zijn of haar ogen van de weg te halen.

Zowel het Driver Info Center als het kleuren-touchscreen in het midden kunnen volledig worden gepersonaliseerd. In het centrale gezichtsveld van de bestuurder zijn er nu menu-items voor de nieuwe Night Vision-camera, evenals voor vermoeidheidsherkenning, olietemperatuur en instellingen van de boordcomputer.

Verdere details over audio of navigatie, die voorheen alleen op de monitor van het infotainmentsysteem werden weergegeven, kunnen nu ook worden geselecteerd via het Driver Info Center, zodat Grandland-bestuurders altijd recht vooruit kunnen kijken en toch alle gewenste informatie kunnen lezen. Bij de plug-in hybride varianten geldt dit ook voor de weergave van de energiestroom, die nu al naar gelang de voorkeur op het Driver Info Center of via het touchscreen te zien is.
Het infotainmentsysteem ondersteunt zowel Apple CarPlay en Google Android Auto.
De diensten van OpelConnect zorgen ook voor realtime verkeersupdates welke zeer handig zijn om tijdig op je afspraak te geraken.

Verder is deze Grandland zeer comfortabel. De ergonomische actieve stoelen zorgen ervoor dat je rug tijdens lange ritten gespaard blijft. De stoelen zijn trouwens gecertificeerd door de “Aktion Gesunder Rücken e.V.”.
De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en zijn voorzien van verwarming en bij de versie die wij reden was er zelfs ventilatie in voorzien.
Verder zien we Automatische klimaatregeling in 2 zones met een extra functie om op een hete zomerdag de wagen extra snel af te koelen.
Achterin is er ruim voldoende plaats om comfortabel te zitten.
De kofferruimte in de Hybrid 4 versie waar wij mee reden is niet de ruimste maar met zijn 390 liter kom je met gewoon gebruik zeker wel toe. Kies je voor een gewone verbrandingsmotor dan is deze koffer bijgevolg iets groter door het ontbreken van de batterijen en aansluitingen. Er is dan plaats voor 514 liter.

Technologie en veiligheid:

We hadden het net reeds kort over de ledverlichting en nightvision. Buiten deze technologische hoogstandjes zitten er natuurlijk nog meer rijhulp- en veiligheidssystemen in deze Grandland. Zo is er de Highway Integration Assist.

Met behulp van een camera en radarsensoren combineert het systeem verschillende assistentie-systemen om het rijden nog meer ontspannend te maken. De adaptieve cruise control houdt afstand tot de voorligger volgens de ingestelde snelheid en zorgt ervoor dat de Grandland in combinatie met de actieve rijstrookpositionering in het midden van de rijstrook blijft rijden. De snelheid van de Opel neemt toe of af om de voorligger te volgen – zonder de ingestelde snelheid te overschrijden – en kan indien nodig tot stilstand afremmen. Dankzij ‘Stop & Go’ hervat de Grandland met Highway Integration Assist automatisch het rijden vanuit stilstand.

Verder is er onder andere nog de parkeerassistent, welke niet alleen bestaat uit camera’s voor en achter maar helpt ook om je wagen automatisch in en uit een parkeerplaats te rijden.

De dodehoekbewaking voorkomt mogelijke aanrijdingen bij het afslaan of wisselen van rijstrook. Bij mogelijk gevaar brandt een voertuigsymbool in de buitenspiegel. De standaarduitrusting van iedere Grandland-variant omvat een botspreventiesysteem met noodremassistent en voetgangersherkenning, waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning en cruise control. Zoals je ziet aan technologie en veiligheid geen gebrek.

Wist je trouwens dat je bij veel verzekeringsmaatschappijen korting krijgt als je wagen aan min. 3 rijhulp- en veiligheidssystemen voldoet? Vraag het zeker na bij je verzekeringsagent!

Rijden, vermogen en batterij:

Wij rijden met de Hybrid 4. Dit is het absolute topmodel en heeft als aanvulling op de benzine- en elektromotor van de gewone hybrid “waar de 1.6 liter turbobenzine motor samen met de elektromotor de voorwielen aandrijft “nog een elektromotor van 83kW/113 pk op de achteras. Deze Hybrid 4 komt dan aan een totaal vermogen van 221kW/300pk. Door dit systeemvermogen sprint hij in slechts 6,1 seconden naar de 100km/u.

De topsnelheid van de Hybrid 4 is 235 km/u en elektrisch is dat 135 km/u. De elektromotor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De aandrijflijn van de Grandland Hybrid4 bestaat zoals net reeds vermeld uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met turbocompressor en directe injectie met 133 kW/180 pk (WLTP gecombineerd: 1,3-1,4 l/100 km, 30-32 g/km CO2), en een voorin geplaatste elektromotor van 81,2 kW/110 pk en een lithium-ionbatterij van 13,2 kWh

Bij de Hybrid 4 is er keuze uit vier rijmodi: Electric, Hybrid, All-Wheel Drive en Sport. In hybride modus rijdt de compacte SUV automatisch in de meest efficiënte rijmodus. Voor stadsritten kan de bestuurder eenvoudig overschakelen naar de volledig elektrische modus. De elektrische range komt uit op 61 tot 64 kilometer (WLTP). Wijzelf kwamen aan 45 kilometer elektrische autonomie. We reden wel wat snelwegen waardoor dit wel te verklaren is.

De plug-in hybride Grandland scoort hoog op het gebied van energieterugwinning en remefficiëntie. De elektromotor op de achteras fungeert tijdens ‘gas los’ en remmen als generator en zet kinetische energie om in stroom. In de B-stand van de automaat, remt de auto sterker af op de elektromotor om meer energie terug te winnen. Zo remt het voertuig op een lichte helling af en wordt de 13,2 kWh-accu opgeladen.

Met behulp van de ‘e-Save’-functie kan elektrische energie in de batterij worden bewaard voor later gebruik, bijvoorbeeld voor het rijden in e-zones in grotere steden. De functie is heel eenvoudig in te stellen via het kleuren-touchscreen van het infotainmentsysteem, zodat een deel of zelfs alle energie in de accu behouden blijft totdat deze op het gekozen rijtraject nodig is.
Als je de batterij aan de stekker hangt is hij is volledig geladen in ongeveer 2h bij een 7,4kW wallbox. Doe je dit thuis aan een gewone stekker zal hij er ongeveer 7h30 min over doen om volledig op te laden.

Prijs:

Een Opel Grandland kan je kopen voor €28.085.
De hybrid versie start vanaf €37.470 en de versie waar wij mee reden (de Hybrid4) kan je kopen vanaf €54.100.