Volvo XC60 T6 Recharge

Wij gingen op pad met de vernieuwde Volvo XC60 T6 Recharge met de triple layer batterij. Recente updates aan de hybride aandrijflijnen van de 60 en 90 series zorgen voor een gunstigere uitstoot en een groter puur elektrisch rijbereik.
De voornaamste verbeteringen zijn een nieuwe batterij met een extra derde laag van cellen, waardoor de nominale capaciteit wordt opgetrokken van 11,6 kWh naar 18,8 kWh, en een krachtigere elektromotor achteraan die nu 145 pk levert. In de T6 versie die wij testten stijgt daardoor het vermogen naar 350pk maar de CO2 uitstoot zakt naar 25-28 g/km.
Het extra vermogen dat beschikbaar is op de achteras geeft een tot 140km/h aangenamere rijdynamiek maar zorgt ook voor een betere bruikbaarheid in de puur elektrische rijmode. De extra 3e rij cellen in de batterij zouden voor een theoretisch rijbereik van ongeveer 77km zorgen. We weten dat dit in praktijk soms wat kan tegenvallen maar bij deze versie kwamen we uit op een puur elektrisch rijbereik van 67km. Kortom cijfers waarmee de XC60 T6 Recharge de dagelijkse verplaatsing van de meeste mensen perfect kan coveren in elektrische modus.

Veiligheid is nog steeds prioriteit bij Volvo en daarom beslisten ze om alle nieuwe wagens te begrenzen op een topsnelheid van 180km/h en dat is bij deze nieuwe aandrijflijn niet anders. Een sprint naar de 100km/h leg je af in slechts 5,7 seconden. Het is zonder twijfel een heel vlotte en aangename aandrijflijn die heel weinig haperingen kent, het AWD systeem zorgt voor een grotere baanvastheid, wat deze 4,71m grote SUV best wel sportief maakt.
Ben je geen fanatiekeling in het opladen van de batterij dan kan het verbruik wel wat stijgen, wij reden zonder opladen een maximaal verbruik van 7l/100km. Laadt je voldoende op dan zakt dit ongeveer naar de opgegeven cijfers van rond de 2liter.
Binnenin gebeurde er nog een zeer belangrijke update, Volvo brengt het op Android gebaseerde besturingssysteem naar de XC60. Via deze weg wil Volvo zijn klanten dezelfde gebruikservaring geven zoals ze gewoon zijn op hun smartphone. Via de Google assistent kunnen de bestuurders eenvoudig commando’s geven via stembesturing en gebruik maken van een hele reeks app’s in de voorziene Playstore. Een hele grote stap vooruit in bedieningsgemak en het up to date houden van het systeem gebeurt via over-the-air updates.

Aan de buitenzijde kreeg de Volvo XC60 een paar kleine updates mee, zoals de hertekende strakkere en sportievere bumpers, geen zichtbare uitlaten meer en een aantal nieuwe velgen beschikbaar tot maat 22”. Wij reden de Volvo XC60 in de nieuwe kleur Bright Dusk Metallic, een frisse nieuwe kleur die je kan bestellen voor 600€ extra. Wij reden de Core versie in de Dark uitvoering en dit zorgt voor de toevoeging van de sportieve zwarte accenten rondom de wagen maar spijtig genoeg worden de logo’s en typeaanduiding achteraan dan weer in klassiek zilver gebracht. Maar hier komt misschien verandering in door de recentste toevoeging van de Black Edition waar dit wel in zwart is uitgevoerd.
Prijs
Deze versie van de Volvo XC60 kan je momenteel in huis halen vanaf 65.950€. De Core versie die wij reden in de Dark uitvoering komt op een prijs van 67.900€.
Conclusie
De Volvo XC60 kreeg met de update naast extra power ook extra range mee en dat is een interessante keuze voor de mensen die voorlopig de overstap nog niet willen maken naar een volledig elektrische versie. Het verfijnde interieur en sublieme zetels tillen de XC60 samen met de aandrijflijn naar een meer dan premium niveau. Het enige nadeel aan deze wagen kan de prijs zijn die vanaf 65.950€ begint in de basisversie.
PLUS
Elektrisch rijbereik
Comfort zetels
Minimalistisch interieur met leuke details
Android besturingssysteem
MIN
Prijs
Geen zwarte emblemen verkrijgbaar

Lotus eert Jim Clark met Emira Clark Edition
Lotus eert legendarische coureur Jim Clark met exclusieve Emira Clark Edition Lotus eert een van de grootste coureurs aller tijden met de introductie van de Emira

Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco
Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco De Jaguar Type 00 maakt dit weekend zijn debuut in Monaco op een speciaal vervaardigd drijvend terras,

Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA
Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA Het kasteel van Kapellen, deze idyllische locatie doet dienst als startplaats voor de eerste kennismaking met de nieuwe speciale

Steer-by-wire bij Mercedes-Benz
Steer-by-wire wordt werkelijkheid bij Mercedes-Benz Een stuurwiel is veel meer dan alleen een auto-onderdeel – het verbindt de bestuurder met de weg via de banden.

A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback”
A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback” Het lastenboek voor de A390 liet geen twijfel bestaan over de technische doelstellingen van Alpine: de toekomstige A390,

Nieuwe C5 AIRCROSS
Nieuwe C5 AIRCROSS Met de lancering van de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën in minder dan twee jaar tijd zijn gamma volledig vernieuwd. Als nieuw