Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo XC40 T4 Recharge R-design

De Volvo XC40 T4 Recharge is de nieuwste plug-in hybride die in de Gentse Volvo-fabriek geproduceerd zal worden en heeft een gecombineerd vermogen van 211pk en een elektrische actieradius van 45km (WLTP).

Als fervent Volvo rijder was ik dan ook zeer benieuwd naar deze nieuwste telg uit het gamma.

 

Herkenbare lijnen maar toch geen kleine XC60 of XC90

Deze XC40 T4 Recharge versie is uiterlijk helemaal hetzelfde dan de reguliere Volvo XC40 op een paar details na, onder andere het extra luikje net achter de vooras aan bestuurderszijde. Achter dit luikje vind je de oplaadpoort (EVI 2) om je Volvo Recharge op te laden.

Volvo levert de XC40 T4 Recharge Plug-in hybrid met een 7 meter lange laadkabel (voor thuisgebruik).

Aan de vormen van de XC40 kan je meteen opmerken dat dit een Volvo is, ondanks zijn herkenbare “Thor hamer” koplampen en rechtopstaande achterlichten is hij qua styling toch compleet anders dan zijn grotere broers de XC60 en XC90.

De R-design versie die wij konden testen zorgt voor een meer sportievere uitstraling voorzien van tal van dynamische designelementen, zoals een contrasterend dak uitgevoerd in Solid Black. De geïntegreerde dakrails, de skidplates vooraan en achteraan en ook de radiatorrooster zijn uitgevoerd in Glossy Black.

In het interieur van deze XC40 voel je je meteen thuis, dit dankzij het design dat Volvo zelf omschrijft als “designed around you”. Daarmee bedoelen ze bij Volvo dat alles rond jou in de cockpit ontworpen is om op de juiste plaats te zitten en zo gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn. Het ‘Scandinavisch, minimalistisch design’ valt meteen op als je in de wagen stapt, bijna alle functies worden bediend door het centrale touchscreen. Er zijn verder niet veel knoppen aanwezig op het dashboard, de gebruikte materialen hiervoor zijn wel hoogwaardig en daardoor voelen ze ook premium aan. Wat wel spijtig is, is dat er geen fysieke knoppen meer aanwezig zijn voor de bediening van bvb de temperatuur in de wagen, dit moet allemaal via het touchscreen en daarvoor moet je je blik van de weg afwenden wat toch gevaarlijk is.

Door de goed uitgewerkte plug-in hybride aandrijflijnen is de impact op de bagageruimte minimaal. Zo is alle bagageruimte boven de laadvloer behouden en is er nog steeds de mogelijkheid om de hoedenplank onder de laadvloer op te bergen. Dit zowel in combinatie met de standaard banden-reparatiekit als het optionele reservewiel. Ook de tankinhoud van 48 liter is gebleven.

 

Veiligheid troef

Deze Volvo zou geen Volvo zijn als hij niet vol met veiligheids hulpsystemen zou zitten zoals City Safety, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, Cyclist Detection, Large Animal Detection, Lane Keeping Aid met Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation en Driver Alert Control.

Centraal vind je het 9-inch grote infotainment scherm dat op het eerste zicht de grote eye-catcher is van het interieur maar dat bij gebruik soms toch wel teleurstelt.

Het systeem is niet het makkelijkste of snelste in gebruik en ook bij koud opstarten duurt het vrij lang voor alles is ingeladen.

Spijtig dat het infotainment systeem momenteel nog geen gebruik maakt van het Google besturingssysteem zoals in de XC40 P8 versie, dat zou een grote stap vooruit zijn in termen van gebruiksgemak.

Wat zeker niet teleurstelt is het Harman/Kardon geluidssysteem, wat met zijn 660 Watt geproduceerd door 13 luidsprekers zorgt voor een subliem geluid!

Verder ook voorzien van Android auto en Apple Carplay en alle andere connectivteit, zelfs een 4G modem waarmee je een Hotspot kan maken voor de passagiers in de auto.

In de XC40 T4 Recharge vind je een aandrijflijn die bestaat uit een benzine  verbrandingsmotor, de 1.5-driecilinder met 129pk in combinatie met een elektromotor van 82pk wat in totaal goed is voor een gecombineerd vermogen van 211pk.

Dit geheel zorgt ervoor dat de XC40 naar de 100km/h schiet in 8,5 tellen.

Het elektrische gedeelte dat gevoed wordt door een accupakket van 10,7kW is in de Pure stand goed voor een elektrisch bereik van rond de 35km. Aan een gewoon stopcontact heb je ongeveer 5u nodig om het accupakket tot 100% te laden.

In de stad en op binnenwegen kan je makkelijk volledig elektrisch mee met het verkeer. Wel merkten we op dat er tijdens het accelereren naar bvb 120 km/h de aandrijfijn het moeilijk krijgt rond de 90 km/h, het lijkt alsof de wagen een paar seconden begint te twijfelen of hij de benzinemotor laat aanslaan of niet.

Hij voelt heel vlot aan in het dagelijks gebruik maar door het beperkte elektrische rijbereik val je al snel terug op de verbrandingsmotor van 129pk en wil je dan nog vlot rijden dan moet je de motor toch flink wat moeite laten doen wat het verbruik niet ten goede komt. Wij klokten af op een gemiddeld verbruik van 5,8l/100km.

Wel moet ik hierbij vermelden dat de wagen nog maar 300km had gereden toen we hem in ontvangst namen, na verschillende km’s kan dit nog wel omlaag gaan natuurlijk.

 

Wat kost dit nu eigenlijk?

De prijzen van de nieuwe Volvo XC40 T4 Recharge Plug-in hybrid beginnen bij € 46.780 incl. BTW. Gezien de complete uitrusting en geavanceerde geëlektrificeerde aandrijflijn is dit een uiterst aantrekkelijke prijs.

Plus

  • “hip” Design
  • Comfortabel rijden
  • Volvo’s comfortable zetels
  • Afwerking met hoogwaardige materialen
  • Moderne elegante styling
  • Comfortabele vering

  • Ruimte voorste passagiers

Min

  • Veel wind- en banden geluid
  • Prijs/kwaliteit niet evenredig
  • Motor toont weinig karakter
  • Ondanks sportief uitzicht niet sportief rijdend