Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Elektrisch, efficiënt en emotioneel aantrekkelijk: Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron

Veelzijdige allrounders voor dagelijks gebruik, die het progressieve design van de conceptcars in de serieproductie introduceren en waarmee kan worden gereden zonder  uitstoot: de Audi Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron zijn de eerste compacte elektrische SUV’s van het merk met de vier ringen. Allebei maken ze indruk door een nieuwe, ruime dimensie in het interieur en pioniersoplossingen voor de bediening, de schermen en de rijhulpsystemen. Het augmented-reality-head-updisplay verbindt de virtuele en de echte wereld op een volledig nieuwe manier.

Het gamma omvat drie aandrijfversies, aangevoerd door een quattro-model met een maximumvermogen van 220 kW (299 pk). Hun gemeenschappelijke eigenschappen zijn de plaatselijke nuluitstoot en een groot rijbereik, gecombineerd met een oplaadtijd van zo’n 10 minuten om voldoende stroom te laden om ongeveer 130 kilometer af te leggen onder ideale omstandigheden (WLTP). De achterwielaangedreven Q4 40 e-tron haalt een rijbereik van tot 520 kilometer in de WLTP-cyclus. Hij is eind april 2021 in België bestelbaar (midden juni voor de Q4 Sportback e-tron) met prijzen vanaf 41.990 euro.

Audi’s volgende stap: het koetswerkdesign

Met de Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron zet Audi de volgende stap in de designtaal van zijn elektrische modellen. De twee compacte SUV’s brengen de koetswerklijn in productie die de Audi Q4 concept en Audi Q4 Sportback e-tron concept begin 2019 toonden. Deze koetswerklijn maakt indruk dankzij de opvallende proporties – korte vooroverhang, grote wielen en gespierd. Alle lijnen zijn met de grootste precisie getekend en de oppervlakken zijn helder en sober. In de Audi Q4 Sportback e-tron eindigt de bijzonder lage coupéachtige daklijn in een expressief ontworpen achterkant waar de spoiler diep over het tweedelige raam komt. Het progressieve design van het merk is typisch Audi en even functioneel als gestroomlijnd: de Q4 e-tron heeft een luchtweerstandscoëfficient van 0,28 en de Sportback haalt een nog beter cijfer van 0,26.

Als optie kunnen beide compacte elektrische SUV’s uitgerust worden met ledmatrixkoplampen, die de weg altijd zo helder mogelijk verlichten zonder andere weggebruikers te verblinden. De digitale lichtsignaturen beleven hun werelddebuut: de bestuurder kan in het MMI-bedieningssysteem kiezen tussen vier lichtsignaturen. Achteraan verbindt een lichtstrip de achterlichtblokken met elkaar. Voor de lak is er keuze uit acht kleuren, waaronder de nieuwe metaalkleur Aurora Violet. Naast de basisversie zijn er nog de twee exterieurlijnen Advanced en S line.

Één auto voor alles en iedereen: dagelijkse e-mobiliteit voor elke situatie

Door hun veelzijdigheid zijn de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron perfecte metgezellen voor elke situatie. Binnen hun lengte van 4,59 meter bieden ze een pakket dat de passagiers aan boord nieuwe ruimtes geeft en alle bestaande grenzen van het segment doorbreekt. De beschikbare hoeveelheid ruimte in het interieur is vergelijkbaar met die in een full-size SUV en er is geen middentunnel. Het ruimtegevoel beperkt zich niet enkel tot de voorzetels: met een vorstelijke hoeveelheid beenruimte genieten ook de passagiers achterin de voordelen van het technologische platform dat uitsluitend werd ontwikkeld voor elektrische wagens. Qua opbergvakken scoort de productlijn van de Q4 e-tron met in totaal ongeveer 25 liter opbergruimte. De flessenhouders geïntegreerd in het bovenste deel van de deuren vormen nog een blikvanger. Er kunnen zelfs 1-literflessen in worden opgeborgen op een veilige en ergonomisch optimale plaats.

Ook de bagageruimte biedt meer dan gebruikelijk in het compacte segment en staat op het niveau van het middelgrote segment: afhankelijk van de positie van de achterbank is de koffer 520 tot 1.490 liter groot in de Q4 e-tron en 535 tot 1.460 liter onder een gemotoriseerde kofferklep in de Sportback. Beide modellen kunnen aanhangwagens van tot 1.000 kg slepen (geremd, helling van 12%); de quattro-versies mogen zelfs tot 1.200 kg slepen.

Een ander pluspunt voor dagelijks gebruik is het grote rijbereik – de Q4 40 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC) en 19,3-17,3 (WLTP), gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) geraakt tot 520 kilometer ver (WLTP) op één batterijlading. Dankzij een maximaal laadvermogen van 125 kW kan hij onder ideale omstandigheden genoeg stroom laden voor zo’n 130 kilometer (WLTP) op tien minuten tijd. Via de myAudi-app kan de eigenaar het laden thuis en het voorklimatiseren activeren met behulp van een smartphone.

Nieuwe ideeën voor een nieuw tijdperk: het interieur en de bediening

Het interieur van de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron voelt ruim aan. Het instrumentenpaneel is naar de bestuurder gericht. Het is opgedeeld in aparte delen en omvat twee schermen die tegelijk als designelementen werken. Het decoratieve paneel aan de kant van de voorste passagier is als optie verkrijgbaar in een innovatieve stof van gedeeltelijk gerecycleerde materialen. Deze optie zal kort na de marktintroductie verkrijgbaar zijn. Een apart horizontaal bedieningspaneel huisvest de schakelaar om de versnellingen te kiezen. Voor het sportieve S line-interieur is een zetelbekleding verkrijgbaar dat een grote hoeveelheid gerecycleerd polyester bevat. Per zetel worden zo’n 26 gerecycleerde PET-flessen gebruikt.

Ook volledig nieuw is het stuurwiel met naadloze aanraakoppervlakken die de bestuurder gebruikt om het digitale instrumentenbord te bedienen. Het infotainment en de navigatie worden hoofdzakelijk bediend via het centrale MMI-aanraakscherm, dat tegen het eind van het jaar ook verkrijgbaar zal zijn in het grootste configuratieniveau van 11,6 inch. Natuurlijke spraaksturing vormt de derde bedieningsmanier.

Als optie kunnen de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron uitgerust  worden met nog een innovatie aan boord: het augmented-reality-head-updisplay. Het projecteert de informatie van sommige rijhulpsystemen en de navigatiesymbolen over de reële buitenwereld op een comfortabele manier voor de bestuurder. Deze informatie wordt dynamisch weergegeven in een breed blikveld, waar ze verschijnt in een virtueel zwevend beeld op een afstand van zo’n 10 meter of meer voor de bestuurder. Dit creëert een fascinerend effect.

Volledig digitaal: de Q4 e-tron is een e-mobilitytoestel

De Q4 e-tronmodellen bieden een volledig digitale gebruikerservaring. Het infotainmentpack in de elektrische compacte SUV is ingedeeld in drie niveaus, van MMI over MMI plus tot MMI pro. Afhankelijk van het geconfigureerde niveau zijn verschillende functies beschikbaar, waaronder het augmented-reality-head-updisplay en de Audi virtual cockpit plus. De optionele niveaus bieden de onlinediensten van Audi connect, waaronder de intelligente e-tron routeplanner om een optimale route uit te stippelen die in de buurt van de openbare oplaadinfrastructuur blijft. Voor een premiumklank hebben we een nieuwe partner in de auto: het audiosysteem Sonos, dat lifestyle, technologie en design in een nieuwe dimensie combineert.

Voor stedelijke pendelaars en langeafstandsrijders: batterij, aandrijflijn en oplaadopties

Het aandrijvingsaanbod van de twee compacte elektrische modellen komt tegemoet aan de verwachtingen van heel verschillende klantengroepen, van de stedelijke pendelaar tot de langeafstandsrijder. Het omvat twee batterijvarianten en drie aandrijflijnen. De compacte batterij van de Q4 35 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 16,7 – 15,8 (NEDC) en 17,0 – 19,1 (WLTP), gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) heeft een netto energie-inhoud van 52 kWh (55 kWh bruto). Voor de grotere batterij in de Q4 40 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC) en 19,3-17,3 (WLTP), gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) en de Q4 50 e-tron quattro (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 17,8 – 16,5 (NEDC) en 19,9-17,3 (WLTP), gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) is dat 77 (82) kWh.

De Q4 35 e-tron en de Q4 40 e-tron hebben een elektromotor die de achterwielen aandrijft, met een vermogen van respectievelijk 125 kW (170 pk) en 150 kW (204 pk). De topversie Q4 50 e-tron quattro heeft twee elektromotoren voor elektrische vierwielaandrijving. Zij ontwikkelen een maximaal vermogen van 220 kW (299 pk) – voldoende voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u. Voor het rendement schiet de motor op de vooras pas in actie wanneer veel vermogen of grip vereist is. Een andere belangrijke factor in energiebesparend rijden is intelligente recuperatie, die ook rekening houdt met de navigatie en topografische gegevens.

De optionele warmtepomp gebruikt de overtollige warmte van de hoogspanningsmodules en de omgevingslucht om het klimaat in het interieur te controleren. Ook die draagt bij aan een grotere efficiëntie, vooral tijdens langere ritten.

Audi’s twee nieuwe elektrische SUV’s kunnen afhankelijk van de batterij worden opgeladen aan verschillende bronnen met behulp van wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC). De compacte batterij kan tot 7,4 kW laden aan wisselstroom en tot 100 kW aan een HPC-oplaadpunt (hoogspanningsladen) met gelijkstroom. Standaard kan de grotere batterij tot 11 kW aan met AC en tot 125 kW met een HPC.

Intelligente connectiviteit: de ophanging en de rijhulpsystemen

De hoogspanningsbatterij van de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron ligt tussen de assen, wat zorgt voor een laag zwaartepunt en een evenwichtige gewichtsverdeling. De controlesystemen voor de aandrijflijn en de ophanging werken nauw samen, zodat rijden met de compacte elektrische SUV’s veilig, sportief en comfortabel tegelijk is.

Als optie levert Audi een sportophanging voor alle Q4 e-tronversies, die het koetswerk met 15 millimeter verlaagt (standaard in de S line). Bovendien kan het Audi drive select worden geïnstalleerd met verschillende rijprofielen (standaard in de Sportback), net zoals de progressieve stuurinrichting, die meer of minder direct wordt naarmate de stuurhoek toeneemt (standaard in quattro-versies). Audi drive select is ook van de partij in de Sportback met achterwielaandrijving. De ophanging met gestuurde schokdemping – een optie voor alle motorversies – biedt een nog veelzijdigere rijervaring. Velgen met diameters van 19 tot 21 duim maken deel uit van het aanbod, met onder meer verschillende gestroomlijnde ontwerpen waarvan het grotendeels gesloten velgdesign ook een belangrijke rol speelt in het verbeteren van de efficiëntie.

De compacte elektrische SUV’s rollen standaard met een aantal rijhulpsystemen van de band. Daarbij horen predictive efficiency assist, dat een anticiperende rijstijl ondersteunt die het energieverbruik optimaliseert. De optionele systemen zijn – net zoals vele andere uitrustingen – opgedeeld in packs. De blikvanger hier is de adaptive cruise assist, die de bestuurder in lengte- en dwarsrichting ondersteunt over het gehele snelheidsbereik. De surround view camera’s zijn een bijzonder grote hulp bij rijden in de stad en bij het parkeren.

Marktintroductie in de zomer: prijzen en Edition-versies

De eerste Audi Q4 e-tron verschijnt in juni 2021 op de Belgische markt en de Sportback e-tron volgt tegen het einde van de zomer. In België beginnen de prijzen bij 41.990 euro voor de Q4 35 e-tron. De Q4 40 e-tron begint bij 48.500 euro en de Q4 50 e-tron quattro – inclusief S line – bij 56.350 euro. De Sportback wordt zo’n 2000 euro duurder.

De marktintroductie gaat gepaard met twee Edition-modellen: de Elegant Edition One in Geyser Blue belichaamt het design van de Q4 e-tron conceptcar in een productiemodel, terwijl de progressieve Edition One in Typhoon Grey de aandacht trekt met zijn onderscheidend sportieve en dynamische looks. De Edition-modellen zijn telkens 10.750 euro duurder dan de reguliere modellen.

Duurzaamheid onder de aandacht: de Q4 e-tron komt naar de klant met een CO2-neutrale voetafdruk

Vermijden, minimaliseren of onvermijdelijke uitstoot compenseren: Audi produceert de Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron met een neutrale ecologische voetafdruk. De fabriek in Zwickau werkt met groene stroom en ook de leveranciers van batterijcellen zijn verplicht om bij hun productieprocessen enkel groene stroom te gebruiken. Uitstoot die niet kan worden vermeden op het moment zelf wordt gecompenseerd door TÜV-erkende projecten voor klimaatbescherming. Die voldoen aan de strenge vereisten van de Gold Standard Foundation.

Samen met zijn leveranciers verbindt Audi zich sterk en systematisch tot een verantwoord gedrag in al zijn voertuigprojecten. Sinds 2017 screent het bedrijf zijn partners met behulp van een duurzaamheidsscore die het zelf heeft ontwikkeld om zeker te zijn van grondstofbesparende productieprocessen en naleving van sociale standaarden.

Feiten en cijfers

De Audi Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron

Positionering, koetswerkdesign en verlichtingstechnologie

  • Aantrekkelijke instapper tot de premiumwereld van de elektromobiliteit bij Audi; de eerste elektrische productlijn in het compacte segment en dus een belangrijk onderdeel van de elektrische strategie van het merk
  • Een hoog front, een krachtig koetswerk en een expressieve achterkant; platte A-stijlen, precieze lijnen, sobere en zuivere oppervlakken, een korte vooroverhang en grote wielen
  • Q4 Sportback e-tron met dynamische daklijn en spoiler boven een opgesplitste achterruit
  • Verfijnde designdetails krijgen een tastbare vorm in plaatstaal in het persatelier van Audi
  • e-tronlogo’s in de Singleframe en op de achterbumper
  • Voor beide modellen zijn er acht kleuren en drie koetswerklijnen: basic, advanced en S line
  • Optionele ledmatrixkoplampen, dagrijlicht met vier individueel instelbare lichtsignaturen als wereldpremière; achterlichtsignatuur met doorlopende lichtstrip

Dagelijkse bruikbaarheid

  • Rijbereik van tot 520 kilometer (WLTP) afhankelijk van aandrijfversie en batterijformaat; via gelijkstroomladen (HPC, high-power charging) aan een vermogen van 125 kW volstaan onder ideale omstandigheden slechts 10 minuten om zo’n 130 kilometer rijbereik volgens WLTP te recupereren (Q4 40 e-tron)
  • Wisselstroomladen met vermogen van tot 11 kW
  • e-tron Charging Service voor toegang tot zo’n 210.000 laadpunten in heel Europa met slechts één kaart, waaronder 4.400 HPC-laadpunten voor snel opladen onder gelijkstroom
  • myAudi-app voor bediening van opladen en voorklimatiseren via smartphone
  • Innovatief pakket: lange wielbasis van 2,76 meter en lengte van 4,59 meter; slechts weinig ruimte vereist voor de aandrijfcomponenten
  • Interieurlengte op niveau van een full-size SUV, beide modellen met een groot aantal bergvakken (net geen 25 liter) en vorstelijke knieruimte achterin; kofferruimte met een volume van meer dan 520 liter; Sportback standaard met elektrische kofferklep
  • Draaicirkel van slechts 10,2 meter (model met achterwielaandrijving), optionele trekhaak voor een laadvermogen van tot 1,2 ton (model met quattro-aandrijving) en neusgewicht van 75 kilo
  • Audi Q4 e-tron met dakrails, dakbelasting van maximaal 75 kilo

Interieurdesign en interieur

  • Progressieve cockpit gericht op de bestuurder, vloer zonder middentunnel; luchtig en ruim gevoel; centraal bedieningspaneel met versnellingsschakelaar in black-panellook
  • Diverse inzetstukken en accentoppervlakken voor het instrumentenpaneel, als optie inzetstuk in innovatieve technische stof (beschikbaar kort na marktintroductie)
  • Nieuwe generatie stuurwiel met verlichte aanraakvlakken om te verschuiven en te draaien, voor het eerst als optie een stuurwiel dat langs boven en langs onderen afgeplat is

Bediening en augmented-reality-head-updisplay

  • Volledig digitaal concept voor bediening en scherm: standaard 10,25 inchscherm voor de bestuurder, als optie Audi virtual cockpit in twee configuratieniveaus
  • Standaard MMI-aanraakscherm (10,1 inch), vanaf het eind van het jaar ook verkrijgbaar in een versie van 11,6 inch.
  • Augmented-reality-head-updisplay als pionierende innovatie: navigatiesymbolen die boven de weg ‘zweven’ maken de routegeleiding eenvoudiger, dynamische weergaves van de rijhulpsystemen worden over de echte buitenwereld gelegd en maken het eenvoudiger om zaken te zien, zelfs wanneer het zicht slecht is
  • Natuurlijke spraaksturing, als optie ook met onlinefunctie

Infotainment en connectiviteit

  • Drie niveaus met drie verschillende modules: MMI standard, MMI plus en MMI pro als optie
  • Navigatie met aanvullende functies in MMI plus en MMI pro; plus Audi connect met onlinediensten, met inbegrip van de e-tron routeplanner voor intelligente planning in de auto van oplaadstops
  • Optioneel premium audiosysteem van het bedrijf voor geluidsbeleving Sonos; Audi smartphone interface voor draadloze aansluiting van Apple CarPlay en Android Auto

Koetswerk en stroomlijn

  • Torsioneel stijf koetswerk met groot aandeel ultrasterk staal in het passagierscompartiment; zijbalken in hybride constructie met gebruik van aluminium; groot akoestisch comfort
  • Gesofisticeerd aerodynamisch concept: luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,28 (of 0,26 in de Sportback)
  • Verstelbare koelopeningen en beklede wagenbodem met driedimensionale velgspoilers
  • Turbulentierand op de buitenspiegels voor geoptimaliseerde stroomlijn en aero-akoestiek

Elektromotoren en elektrische quattro-aandrijving

  • Drie aandrijfvarianten voor verschillende klantengroepen: instapversie met 125 kW (170 pk) en achterwielaandrijving; mid-rangeversie met 150 kW (204 pk); topversie met 220 kW (299 pk) maximumvermogen; synchroonmotor met permanente magneet (PSM) als uiterst efficiënte achtermotor
  • Elektrische vierwielaandrijving met een tijdelijk in te schakelen asynchroonmotor (ASM) op de voorwielen; Q4 50 e-tron quattro van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden, topsnelheid 180 km/u
  • Recuperatieconcept met uitrolmodus voor maximale efficiëntie; als optie bediening in drie trappen met behulp van hendels aan het stuurwiel; recuperatie ook bij vertragen met de rem of in positie B

Batterij en warmtebeheer

  • Twee batterijformaten: 52 kWh netto (55 kWh bruto) en 77 kWh netto (82 kWh bruto), negen of 12 celmodules
  • Actief warmtebeheer van de batterij met externe koeling via de onderplaat, koelcircuits die flexibel met elkaar kunnen worden gecombineerd
  • Als optie een warmtepomp met CO2-technologie voor efficiënte klimaatregeling van het interieur, vooral tijdens langere reizen

Ophanging

  • Evenwichtig karakter, laag zwaartepunt en een gelijkmatige asbelasting omdat de aandrijfcomponenten in een lage en centrale positie zijn geplaatst
  • McPherson-vooras; achterwielophanging met gesofisticeerd vijfarmig ontwerp
  • Velgen van 19 tot 21 duim, sommige met aerodynamisch design; banden in gemengd formaat met iets bredere achterbanden voor grote rijstabiliteit en een sportief gevoel
  • Optionele sportophanging (standaard op S line), progressieve stuurinrichting (standaard in quattro-modellen), Audi drive select (standaard in de Sportback) en ophanging met gestuurde demping (optie verkrijgbaar op alle modellen); nauwe netwerkverbinding tussen de bedieningssystemen

Rijhulpsystemen en uitrusting

  • Breed gamma aan standaard rijhulpsystemen zoals predictive efficiency assist
  • Plus-systemen zoals adaptive cruise assist en surround view camera’s in verschillende packs
  • Bestelbaar in België eind april 2021 (juni voor de Sportback); basisprijzen in België: Q4 e-tron vanaf 41.990 euro, Sportback vanaf 43.990 euro
  • Twee Edition One-modellen in Geyser Blue en Typhoon Grey met exclusieve uitrusting

Duurzaamheid

  • Productie met netto nuluitstoot in de fabriek van Zwickau door gebruik van groene stroom; onvermijdelijke uitstoot gecompenseerd door klimaatbeschermingsmaatregelen met certificaat volgens The Golden Standard of Verified Carbon Standard
  • Verplichte duurzaamheidsrating voor Audi-toeleveranciers om milieuvriendelijke productieprocessen en eerlijke werkomstandigheden te garanderen
  • Als optie een zetelbekleding en decoratiestrip met een hoge graad van gerecycleerde kunststof uit PET-flessen; alles samen bestaan 27 onderdelen, zoals de vloerbekleding en de vloermatten, uit gerecycleerd materiaal.