Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Vernieuwde Nissan Juke

Met de introductie van de vernieuwde Juke biedt Nissan-fans weer de mogelijkheid om de Urban Crossover in het geel te bestellen. De vraag naar deze kleur, erg populair op de eerste generatie Nissan Juke, bleef onveranderd groot. De designers en ingenieurs van Nissan hebben verder het interieur gewijzigd en verbeterd om het leven in de auto aangenamer te maken. Tevens introduceert Nissan een nieuwe uitvoering van de Juke: de N-Sport. Deze versie benadrukt met speciale details het dynamische karakter van de Juke.

De gele carrosseriekleur is een opvallend statement, wat goed past bij dit bijzondere karakter van de Juke. De nieuwe kleur geel is iets lichter dan die van de vorige generatie. De lakkleur geeft de Juke een frisse en moderne look. Bij de nieuwe N-Sport-uitvoering versterkt de diepzwarte kleur van het dak, de A- en B-stijlen, de buitenspiegels, de wielen, de wielkastranden en de grille de impact van de Juke, zeker in combinatie met de gele carrosseriekleur. Het sterke contrast geeft de vernieuwde Nissan Juke een eigenwijze en opvallende uitstraling.

Interieur: kiezen voor kwaliteit en connectiviteit

In het interieur heeft Nissan veel werk verzet op het gebied van ontwerp en techniek, wat het leven in de auto plezierig en aangenaam maakt. Niet alleen zijn de middenconsole en het instrumentenpaneel nieuw ontworpen, ook past Nissan nieuwe materialen en bekleding toe, waarbij de pasvorm en de afwerking zijn geoptimaliseerd. Verder is de connectiviteit in de auto helemaal up-to-date dankzij een groot touchscreen en extra functionaliteiten.

De eerste verandering die Juke-rijders opmerken in de vernieuwde Juke is het grote formaat van het centrale infotainmentscherm (vanaf Visia). Die meet nu 12,3″ en is naar de bestuurder gedraaid om ook de verste rand van de touchscreen binnen handbereik te brengen. Dit versterkt het cockpitgevoel dat Juke-rijders zo waarderen. De bestuurder zal ook het nieuwe, lederachtige bekledingsmateriaal van het stuur waarderen – het ziet er strakker uit en voelt prettig aan.

Gele interieurdetails

Passend bij de nieuwe gele carrosseriekleur is het interieur van de N-Sport-uitvoering voorzien van een boemerangvormig accent in dezelfde gele kleur. Het loopt over de bovenkant van het instrumentenpaneel en buigt af naar beneden, waar het de basis van het nieuwe centrale infotainmentscherm omlijst en eindigt bij de ventilatieopeningen.

De stoelen in de N-Sport-uitvoering zetten het opvallende kleurenthema voort, met gele inzetten van gerecycled Alcantara®. De zitting en rugleuning zijn doorgestikt in een opvallend patroon, terwijl op schouderhoogte de naam ‘Juke’ in reliëf op de rugleuning is aangebracht. Gele stiksels maken het opvallende effect compleet.

Ook de uitvoeringen N-Connecta, N-Design en Tekna zijn voorzien van nieuwe, comfortabelere stoelen. De stoelen in de N-Connecta zijn bekleed met een nieuwe stof, Kira Melange, die bestaat uit PVC met stoffen accenten als aanvulling op delen met golvende patronen. In de Tekna-uitvoering zijn de stoelen bekleed met zwart PVC met stoffen accenten en geprofileerde secties op de zitting en de rugleuning. De open hoofdsteunen – afwerkt in pianozwart materiaal – geven het interieur een sportieve sfeer.

Nieuwe carrosseriekleuren en velgen

Behalve de nieuwe kleur geel, die meteen de aandacht van Juke-fans trekt, zijn er meer wijzigingen aan het palet carrosseriekleuren. De kleur parelmoerwit is vervangen door een nieuwe tint die een nog puurdere, witte uitstraling heeft en meer metaaldeeltjes bevat voor een sterker parelmoereffect.

Ook de metallic zwarte lak is vernieuwd en oogt rijker en donkerder. De lak bevat meer roetpigment en de metaaldeeltjes zijn vervangen door glasdeeltjes. Daardoor sprankelt de metallic zwarte lak nog meer dan voorheen.

Er zijn ook nieuwe velgen voor de drie topversies van de Juke. De standaardvelgen van de N-Connecta en de N-Design zijn van een geheel nieuw vijfspaaksdesign, elk met een eigen technisch, hoekig uiterlijk.

Voor de hybride Juke in Acenta- en N-Connecta-uitvoering zijn 17″ velgen met nieuwe banden met lage rolweerstand leverbaar.

Hybrid en DIG-T

De Juke biedt net als voorheen keuze uit twee aandrijflijnen. De eerste is de Juke Hybrid, de tweede de Juke DIG-T.

De JUKE Hybrid is de geëlektrificeerde optie en is voorzien van een aandrijflijn met een verbrandingsmotor die Nissan speciaal heeft ontwikkeld voor toepassing in een hybride aandrijflijn. De motor heeft 69 kW/94pk vermogen en 148 Nm koppel. De elektromotor in de aandrijflijn levert 36 kW/49pk vermogen en 205 Nm koppel. Hij wordt gevoed door een hoog voltage starter/generator van 15 kW, die werkt via een omvormer, en een vloeistof gekoelde batterij van 1,2 kWh. Het nettoresultaat is een aandrijflijn die bijna 25 procent meer vermogen levert dan de benzineversie, met een brandstofverbruik dat tot 40 procent lager is in de stadscyclus en tot 20 procent lager in de gecombineerde cyclus.

De niet-geëlektrificeerde Juke is voorzien van een efficiënte 1,0-liter driecilinder DIG-T-turbobenzinemotor. Die is compact en licht, waardoor de Juke het rijplezier biedt dat de berijder verwacht. De motor levert 114pk en 180 Nm koppel (200 Nm in de zogenoemde overkoppelfunctie) en is gekoppeld aan een handmatig te bedienen zesversnellingsbak of een sportieve zeventraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. Met de rijmoduskeuzeschakelaar (Eco, Standaard, Sport) kan de bestuurder de instellingen van de auto in elk rijscenario moeiteloos afstemmen aan zijn rijstijl, voor maximaal rijplezier.