Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Lancia Ypsilon

“Lancia neemt als vertrekpunt wat wij als geen ander kennen: Italië, het land waar het merk ruim 117 jaar geleden werd geboren en waaraan het veel van zijn succes te danken heeft. We beginnen met de Ypsilon, de recordbrekende stadsauto die geschiedenis heeft geschreven in het B-segment van ons land.

De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste auto van een gloednieuw tijdperk, met een tijdloos design, pure en radicale vormen, hightech en toch gebruiksvriendelijk. Het is een volledig nieuwe auto die het comfort aan boord van Lancia belichaamt, dankzij de aandacht voor de stilistische details en de selectie van materialen en kleuren, allemaal mogelijk gemaakt door de samenwerking met Cassina.

De nieuwe Lancia Ypsilon is de auto die het merk het tijdperk van duurzame mobiliteit binnenleidt. Het is de eerste Stellantis premium hatchback uit het B-segment, de beste in zijn klasse binnen zijn segment vanwege zijn actieradius tot 403 km in de gecombineerde WLTP-cyclus, die een afstand van 100 km kan afleggen met een oplaadtijd van minder dan 10 minuten. Hij wordt voor het eerst ook geleverd met de S.A.L.A. virtuele interface in een productieauto van Stellantis en autonoom rijden op niveau 2.” Aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia.

Samenwerking met Cassina

De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste auto van het nieuwe tijdperk van het merk, en hij belichaamt perfect de nieuwe benadering en modus operandi van Lancia.

De samenwerking tussen Lancia en Cassina verschijnt als de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA, waarbij de twee merken – die allebei excelleren in hun branche – de reis waarvoor ze inscheepten verderzetten met de interieurs van de conceptauto Lancia Pu+Ra HPE.

De twee merken zijn met elkaar verbonden door gedeelde waarden zoals de toewijding aan onderzoek en innovatie, het respect voor het eigen verleden en traditie, en aandacht voor het milieu.

Door traditie en innovatie te combineren in lijn met de pure en radicale designtaal van het merk, belichaamt de nieuwe LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA design, comfort, en welzijn aan boord. Dat is mogelijk door de samenwerking met Cassina, een vooraanstaand Italiaans merk voor meubelen van het hoogste niveau, wat wordt weerspiegeld in de aandacht voor stilistische details en de keuze van materialen en kleuren.

De gedeelde reis van Lancia en Cassina is geïnspireerd door “het Cassina-perspectief”. Dat is de visie van de firma om de innovatiefste producten te combineren met iconen van de moderniteit om gastvrije omgevingen te scheppen volgens een unieke code van uitmuntend design.

Het symbool van deze samenwerking en het waarmerk van de NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA is het multifunctionele “tavolino” van Cassina, een nieuw designelement dat de productie-ervaring van het merk onderstreept. Het is het eerste salontafeltje in een auto, gebruikt door Lancia om een aangename en gastvrije ruimte te creëren in lijn met de historische waarden van het merk. Het salontafeltje, van biogebaseerde kunststof met lederen bekleding, is handgemaakt en een toonbeeld van vakmanschap.

In lijn met de pijlers van de renaissance van het merk liet de nieuwe Lancia Ypsilon de wereld van het design zoeken naar duurzaamheid. Het principe daarvoor was Sustylenability, een combinatie van “sustainability” voor “duurzaamheid” en “style” voor stijl, volgens de waarden van het strategisch tienjarenplan van Lancia.

Het multifunctionele salontafeltje maakt van de passagiersruimte van de auto een authentieke “woonkamer” om het typische comfort van Italiaanse huizen te garanderen: een ruimte om te ervaren als een harmonieuze en elegante synthese.

De waarden die voor de twee merken op deze reis het richtsnoer waren, zijn niet alleen de Italiaanse geest, innovatie, onderzoek, gevoel voor iconische waarden en respect voor traditie, maar ook aandacht voor het milieu. Respect voor traditie betekent een nieuw design voor het erfgoed van Lancia met innovatieve gerecyclede en recycleerbare materialen, zoals het scheppen van een “woonruimte”, geproduceerd met het oog op meer duurzaamheid. Een voorbeeld is het nieuwe gebruik van historisch en iconisch materiaal, zoals textiel van Lancia, dat nu een nieuwe identiteit krijgt door eigentijds materiaal: de zetels en rugleuningen met een geribbeld patroon en dubbel stiksel in gerecycled blauw fluweel, een historische en iconische kleur voor zowel Lancia als Cassina, en de rest van de zetelstructuur is van gerecycled PVC. Hetzelfde blauw komt ook terug in het dashboard en in accenten op de deurpanelen en het dashboard, waardoor een elegant en op elkaar afgestemd interieur ontstaat.

Het exterieur en de nieuwe designtaal die traditie opnieuw interpreteert.

De nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste productieauto die het Lancia Pu+Ra toepast (de naam combineert ‘puur’ en ‘radicaal’), de unieke designtaal van Lancia ontworpen om duurzaam te zijn. Door de combinatie van traditie en innovatie te beklemtonen, brengt het model het merk een nieuw tijdperk binnen, met woordenschat ongewoon voor de automobielsector: de volumes zijn gecreëerd door opeenvolgende lagen boven elkaar te leggen, waarbij basis- en iconische vormen worden toegevoegd en elkaar doorsnijden, zoals cirkels, rechthoeken en driehoeken. Een unieke merkidentiteit die opvalt door de herinterpretatie van traditie, in lijn met de voorlopers van de conceptauto Lancia Pu+Ra HPE. De carrosserie beschikt over de zachte, elegant pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia, gecombineerd met de modernste uitdrukking van radicalisme geïnspireerd door het sportverleden van het merk, belichaamd door de befaamde Stratos en Delta, en door de taal van architectuur, meubilair en mode.

De gedurfdheid van het merk wordt overduidelijk in de achterkant van de auto, die qua technologie en omvang beschikt over het indrukwekkendste verlichtingssysteem binnen het segment. De nieuwe Lancia Ypsilon is voorzien van iconische ronde volledige LED-koplampen, die doen denken aan de onvergetelijke Lancia Stratos, een legendarisch model binnen de rallywereld. De twee koplampen bevatten nu een nieuw designelement, de letter Y, een extreem symbolische synthese horizontaal geplaatst binnen de omtreklijnen, die de nieuwe Lancia-letters omlijsten. De Y is van geborsteld roestvrij staal, opvallend door het originele font geïnspireerd door een van de uitmuntende Italiaanse branches met de nauwste band met de geschiedenis van het merk, de mode. Het is het waarmerk van de toekomst van het merk om de aantrekkelijkheid en continue eigentijdsheid te verhogen.

Een ideale conversatie tussen puurheid en radicalisme, ook benadrukt door de Ypsilon-letters op de achterkant. Het “handschrift” symboliseert puurheid en is geïnspireerd door iconische en historische auto’s van Lancia, zoals de Fulvia, Flavia en Flaminia.

De nieuwe letters verschijnen ook op de glanzend zwarte voorkant, geïnspireerd door de Lancia Beta Montecarlo. De Lancia-inscriptie verheft zich boven een moderne herinterpretatie van de historische grille, de “kelk”, die door de futuristische drie stralen van de LED-lichten naar de toekomst kijkt. Zowel overdag als ‘s nachts wordt het een iconische, memorabele en van ver herkenbare auto. De dubbele handtekening van de “letters van de kelk” zal op de voorkant van de drie nieuwe modellen van het merk verschijnen: een “kelk van licht” die de merknaam virtueel omhelst en de nieuwe identiteit van Lancia duidelijk markeert als ze het elektrische tijdperk binnenrijden.

Een ander kenmerk is de verfijning van het nieuwe logo, een Progressive Classic element dat de toetreding van het merk tot de elektrische mobiliteit markeert. Het bouwt alle waarmerken van het historische merk om: het stuurwiel, de vlag, het schild, de lans en de inscriptie. Het is een herinterpretatie met een modern trekje om met voorsprong naar de toekomst te rijden. Al die elementen van het merk symboliseren met eenvoudiger lijnen en vormen de adel en het erfgoed van Lancia. Ze brengen innovatie, premium kwaliteit en de Italiaanse geest in een nieuw evenwicht met wat eclecticisme door de asymmetrische lans.

De nieuwe Lancia Ypsilon markeert de intrede van het merk in het tijdperk van de elektrificatie

De volledig elektrische versie van de nieuwe Lancia Ypsilon is de eerste 100% elektrische auto van het merk. Het model vormt de intrede in het tijdperk van de elektrische mobiliteit. Het belichaamt de visie op normatieve prestaties voor actieradius, laadtijd en efficiëntie.

Door een krachtbron van 156 pk/115 kW en een accu van 51 kWh, wat hem tot beste in zijn klasse in het premium hatchback B-segment maakt, kan de nieuwe Ypsilon een bereik tot 403 km in de gecombineerde WLTP-cyclus halen. Hij kan snelladen van 20% tot 80% in slechts 24 minuten, of om in 10 minuten genoeg te laden voor 100 km. Het verbruik van de auto is tussen 14,3 en 14,6 kWh per 100 km.

Voor de duidelijke en ambitieuze strategie voor elektrificatie lanceert Lancia drie nieuwe modellen, een om de twee jaar. De nieuwe Lancia Ypsilon wordt gelanceerd in de BEV-versie, aangedreven door een volledig elektrische aandrijflijn. In lijn met het strategische plan “Dare Forward” van Stellantis lanceert Lancia vanaf 2026 alleen nog maar 100% elektrische modellen.

Nieuwe Lancia Ypsilon: stijl en innovatie voor een nieuw publiek

De nieuwe Lancia Ypsilon, de eerste hatchback van de hele Stellantis Group voor het premium B-segment, bewijst dat het comfort van de klant centraal staat door de nog royaler passagiersruimte: de auto is langer en breder, en uitgerust met lichtmetalen 17”-velgen, groter dan op de vorige Ypsilon. Al die specificaties geven de auto een elegante en futuristische ook.

Het huidige model is revolutionair in vergelijking met het vorige, en weerspiegelt de karaktertrekken van het doelpubliek waarvoor het is ontworpen: de beoogde klanten van de nieuwe Lancia Ypsilon zijn jonger, van 40 tot 45 jaar. Hun profiel is ook gericht op stijl en technologische innovatie, met aandacht voor het milieu, en gevoelig voor de jongste trends. Deze auto wordt een zelfexpressie van de beoogde klanten, een behendige projectie van hun stedelijke en actieve levensstijl.