Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Toyota BZ4X Style FWD

Deze keer testen we de nieuwe Toyota BZ4X Style FWD. Qua looks een beetje een buitenbeentje. Ik zag hem al op het autosalon van Brussel begin dit jaar en was niet meteen verkocht. Dat zal waarschijnlijk voor de meesten onder ons zo zijn. De grijze plastic die gebruikt wordt voor de wielflanken, de Y-vormig ingesneden achterlichten aan de zijkant doen niet meteen denken aan fijn design. We zien het actueel wel vaker terug opduiken die grijze plastic. Een besparingsmaatregel?

Toyota lijkt precies wel weg te komen met de niet alledaags uitziende modellen. Na enige tijd weet ik het geheel langs de buitenkant wel te appreciëren. Een ander kleur zou hem misschien ook wel goed staan. Zwart of zo.

Bij de start vanuit het perspark van Toyota raakte ik niet vooruit. Het geheel stelde zichzelf buiten dienst tijdens connectiviteit met  de smartphone en ik kreeg er nadien geen leven meer in. Na melding werd dit snel opgelost met een draagbaar accu powerpack voor de “kleine” batterij waarna ik kon vertrekken. Wel raar dat het accupack van 71 KW daarvoor niet als back-up kan dienen.

De connectiviteit werkt voorbeeldig en laat zich met een opgeladen batterij makkelijk instellen. En hier hetzelfde detail als in de Lexus RX die ik eerder testte. In het contacten menu activeer je logischerwijs “bellen” niet door op de ingestelde foto van je contact te klikken. Je moet echt op het klein weergegeven nummer drukken. En eureka, hier vinden we wel geluidsinstellingen in het menu van het in deze versie puike JBL audiosysteem.

Ook op de instelling en werking van de klimaatregeling is er weinig tot niets op aan te merken. Zelfs niet in eco stand van zowel de klimaatregeling als van de rij modus.

Minder goed is de opstelling van het kleine dashboard dat zich voor een deel achter het stuur bevindt. Een head-up display zou daarvan een stuk kunnen oplossen. Het dashboard bevat wel de nodige info zonder overdaad. En dan is er de bestuurdersmonitor. Voor de 1 of andere reden geeft die om de paar minuten aan dat uw gezicht niet is herkend en dat het systeem niet functioneert. Irritant en uitzetten lukt ook niet direct. Het aansluitpunt voor smartphone connectie bevindt zich op de middenconsole in een bakje waar je gsm met kabel amper in past en ook de draad past nergens door bij gesloten bakje. Daar kon dus beter over nagedacht worden. De mensen die wel een inductief op te laden gsm hebben zullen echter niet klagen.

De zetels zijn goed en mooi, voor de passagier manueel en voor de bestuurder elektrisch te verstellen in deze versie. Zet dat er ook maar in, zei ze: het blusapparaat aan de voeten van de duo passagier hangt storend in de weg bij een natuurlijk zithouding. Ik ben er van overtuigd  dat die eenvoudig opnieuw gepositioneerd kan worden. De motor voor het verplaatsen van het gordijn van het panoramisch dak is wat aan de luide kant en net als in de Lexus is het koffergordijn wat “ratelachtig” en sluit het niet mooi aan. De “aansluit” is beter wanneer de leuning in de platste stand staat.

Verder zit alles op de goeie plaats, voelt het geheel degelijk aan en werkt het naar behoren. De 204pk is genoeg om overal vlot vooruit te komen en stuwt het 1995 kg wegende geheel in 7.5 seconden van 0 naar 100 Km/u tot maximum 160km/h Qua vering en demping is er een zeer goed evenwicht gevonden tussen sportiviteit en comfort maar op slecht wegdek en in het nat heeft de vooras het moeilijk met het koppel en de 204pk sterke elektromotor tussen de voorwielen. Op de 4WD variant van de BZX4 zal dit naar vermoeden beter werken. Daar hebben we op elke as een elektromotor van 109pk. Met een vol accupakket (71.4KWh) waarvan 64Kwh netto om te rijden werd aangegeven net geen 400 km te kunnen rijden. Het verbruik hangt natuurlijk sterk af van de omstandigheden waarin je rijdt maar ik kwam gemiddeld rond de 15KWh/100km uit. Laden kan tot 150kW.

Op de autosnelweg treedt een soort van windgeluid op die ik moeilijk kan thuisbrengen ergens achteraan. Het lijkt een combo van klimatisatie en windgeruis en het went wel zonder echt storend te zijn. De “Lane assist” en adaptieve cruisecontrole is een toonbeeld, makkelijk te bedienen, lekker dicht en duidelijk zonder al te bemoederlijk te wezen.

€51.150 in basisversie. €61.725 voor deze geteste Style versie in Platinum White Pearl.

Teveel voor de particuliere klant maar in lease moet hij wel wat mensen over de streep kunnen trekken. In dit elektrische C-prijssegment zit hij zo wat tussenin maar er zijn wel heel wat kapers op de kust die hun bestaansrecht al meer bewezen hebben.

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »