Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Volkswagen Tiguan

  • Lancering van nieuwe Tiguan-generatie met vooruitstrevende technologieën en charismatisch design
  • Nieuwe evolutiefase van plug-inhybride aandrijvingen maakt een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km en DC-snelladen mogelijk
  • Nieuwe mildhybride aandrijvingen met 48V-systeem werken in freewheelmodus zonder brandstofverbruik en uitstoot
  • Nieuwe ergoActive Plus-stoelen met pneumatische massage met 10 kamers bieden hoog comfort voor lange afstanden
  • Nieuw DCC Pro-ondersteldempingssysteem met 2-kleps dempers zorgt tegelijkertijd voor optimaal comfort en maximale levendigheid
  • Nieuw interieur met duidelijk vormgegeven matrix van Digital Cockpit, infotainmentscherm, head-updisplay en rijbelevingsschakelaar is intuïtief in gebruik

SUV-bestseller

Dit is momenteel het meest succesvolle VW-model ter wereld: de Tiguan. Volkswagen heeft er alleen al in de afgelopen twee jaar 1,2 miljoen exemplaren van geproduceerd. Meer dan 7,5 miljoen kopers kozen voor deze SUV sinds zijn debuut in 2007. In een wereldpremière presenteert Volkswagen nu een volledig nieuw ontwikkelde Tiguan1 en daarmee de derde generatie van de bestseller. De commerciële lancering is gepland voor het eerste kwartaal van 2024. Vrijwel tegelijkertijd met de nieuwe Tiguan wordt ook een nieuwe generatie gelanceerd van de Passat1, waarvan al meer dan 30 miljoen exemplaren zijn geproduceerd. Zo debuteren twee van de drie momenteel bestverkochte VW-modellen als volledig nieuwe generaties. Het is ook een feit dat Volkswagen een van de modernste en grootste SUV-gramma’s aanbiedt, met de nieuwe Tiguan, de in 2023 ingrijpend geüpdatete T-Cross, ID.4, ID.5 en Touareg, de eind 2021 gelanceerde Taigo, de in 2022 doorontwikkelde T-Roc en T-Roc Cabrio en talrijke overzeese modellen zoals de Atlas, Tayron en ID.6.

Hightech modulair platform MQB evo

De derde Tiguan is gebaseerd op de nieuwste evolutiefase van het modulaire MQB-platform: het MQB evo. De nieuwe technologische ontwikkelingen die met dit modulaire platform zijn gerealiseerd, verbeteren de Tiguan in bijna elk opzicht. Nieuwe hybride aandrijvingen met een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km maken de SUV efficiënter dan ooit tevoren. Het nieuwe adaptieve onderstel DCC Pro2 perfectioneert het comfort en de dynamiek. De nieuwste generatie van Park Assist2 automatiseert het in- en uitparkeren. Een duidelijk gestructureerd digitaal cockpitlandschap op basis van het nieuwe MIB4 (modulair infotainmentsysteem van de vierde generatie) biedt een maximum aan informatie en brengt alle denkbare digitale diensten en apps aan boord. De bediening is daarbij consistent ontworpen om intuïtief te zijn. Daarnaast zijn nieuwe systemen zoals een pneumatische massagefunctie voor de voorstoelen of de voor het eerst in de Tiguan toegepaste IQ.LIGHT-HD-matrixkoplampen2 overgenomen van het topmodel Touareg. Zo ontstond met de nieuwe Tiguan een van de modernste middenklasse-SUV’s op de wereldmarkt.

Expressief design

De eerste generatie van de Tiguan combineerde al het zelfverzekerde design van een SUV met het typische sympathieke karakter van een Volkswagen. Deze stijl kenmerkt ook de nieuwe Tiguan. Op basis van het succesvolle Tiguan-DNA ontstond daarbij evenwel een compleet nieuw design – typisch Tiguan, typisch Volkswagen en toch volkomen nieuw. Markant: de hogere en krachtig ogende voorpartij. Hier geïntegreerd: nieuwe en zeer platte ledkoplampen. Daartussen is het klassieke radiatorrooster vervangen door een met glas beklede dwarsstrook met optioneel een daarin geïntegreerde ledstrip. De eigenlijke openingen van het radiatorrooster bevinden zich in de bumper. Aan de zijkanten van de bumper zorgen zogeheten ‘air curtains’ voor een optimale luchtstroom. De strak getekende voorpartij onderstreept het feit dat de cx-waarde is verbeterd van 0,33 naar 0,28. Atletische schouderpartijen boven de wielkasten kenmerken het silhouet. De wielen zijn tot 20 duim groot. Tegelijk benadrukt een nieuwe leddwarsstrip2 de onmiskenbare achterpartij van de Tiguan.

Modern cockpitontwerp

Volkswagen heeft het interieur van de Tiguan volledig nieuw ontwikkeld. Met zijn hoogwaardige materialen en afwerking en optionele details zoals sierstiksels en contrasterende biezen in de oppervlakken maakt het komaf met de gebruikelijke klassengrenzen. Meer dan ooit positioneert de nieuwe Tiguan zich zo als het compactere zustermodel van de luxueuze Touareg. Bovendien smelten de componenten van het MIB4 aan boord samen tot een nieuw cockpitlandschap: intuïtief te bedienen, consistent verbonden, strak en slim vormgegeven. Tot de modules behoren de nieuwe Digital Cockpit (ontspiegelde digitale instrumenten in liggend tabletformaat), een groot infotainmentscherm met een volledig nieuwe menustructuur en grafische vormgeving, een eveneens nieuw head-updisplay2 (projecties op de voorruit) en een nieuwe, multifunctionele rijbelevingsschakelaar met geïntegreerd oleddisplay. Met de nieuwe spraakassistent IDA2 kunnen bovendien tal van voertuig- en infotainmentfuncties, zoals het audiovolume, spelenderwijs worden bediend door middel van natuurlijke spraak. De rijbelevingsschakelaar, IDA en het logisch gestructureerde menu van het infotainmentsysteem zijn voorbeelden van de nieuwe bedieningsstructuur van de Tiguan.

Stoelen voor de lange afstand

Het hoogwaardige karakter van de SUV wordt doorgetrokken in de nieuwe ergoActive Plus-stoelen2 met een pneumatische 4-voudige lendensteunverstelling en een eveneens pneumatische drukpuntmassage met 10 kamers. Bovendien kan worden geprogrammeerd bij welke buitentemperaturen de stoelverwarming of stoelventilatie automatisch wordt geactiveerd.

eHybrid en eTSI

Volkswagen heeft de plug-inhybride aandrijvingen van de Tiguan nieuw ontwikkeld. Dankzij een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto) is het zuiver elektrische rijbereik van de Tiguan eHybrid, die begint met een systeemvermogen van 150 kW (204 pk)1 en 200 kW (272 pk)1, vergroot tot ongeveer 100 km. Dat maakt van de SUV van VW in de dagelijkse praktijk een elektrische auto. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland: volgens een studie3 van het federale ministerie van Digitale Zaken en Verkeer is 95 procent van alle autoritten korter dan 50 km en 99 procent korter dan 100 km. Voortaan kunnen al deze ritten zuiver elektrisch worden afgelegd met een Tiguan eHybrid. Bovendien staat het zuinige samenspel van de elektromotor en een nieuwe turbobenzinemotor (1.5 TSI evo2) garant voor een totaal rijbereik van ongeveer 1.000 km. Daarnaast zal Volkswagen de SUV aanbieden met twee nieuwe mildhybride aandrijvingen van 48 volt, die 96 kW (130 pk)1 en 110 kW (150 pk)1 ontwikkelen en beschikken over een automatische cilinderuitschakeling (ACT). Beide Tiguans eTSI combineren hun hoge efficiëntie met uitstekende wegrijprestaties. De vier hybride modellen hebben allemaal voorwielaandrijving.

2.0 TSI en 2.0 TDI

Naast de vier hybride aandrijvingen zal de Tiguan met twee efficiënte turbobenzinemotoren (TSI) en twee turbodiesels (TDI) op de markt komen. Het zijn allemaal 2.0-viercilindermotoren. De TSI’s leveren 150 kW (204 pk)1 en 195 kW (265 pk)1, terwijl de TDI’s 110 kW (150 pk)1 en 142 kW (193 pk)1 ontwikkelen. Zowel de Tiguan 2.0 TSI met 150 kW en 195 kW als de 142 kW sterke Tiguan 2.0 TDI hebben standaard de vierwielaandrijving 4MOTION aan boord. De maximale sleepbelasting van de Tiguan-versies met vierwielaandrijving bedraagt 2.300 kg. Alle Tiguan-modellen zijn standaard uitgerust met een automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en voldoen aan de nieuwe emissienorm Euro 6e.

MAZDA CX-60 2025

MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een

Lees verder »

Nissan Ariya Evolve+

Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar

Lees verder »