Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nieuwe Passat Variant tijdens laatste testritten

Eind augustus viert de nieuwe Passat Variant1 zijn wereldpremière. Het merk Volkswagen publiceert nu alvast de eerste details van de volgende Passat-generatie. Het nieuwe model is uitgerust met een groot aantal innovaties, zoals een intuïtief display- en bedieningsconcept, een hoogwaardig interieur, een nieuwe adaptieve onderstelregeling, topklassestoelen en plug-inhybride aandrijvingen met een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer. De nieuwe Passat Variant komt in het eerste kwartaal van 2024 op de markt. Het is intussen al de negende generatie van een van ‘s werelds meest succesvolle middenklassers, met meer dan 50 jaar geschiedenis en meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Passat Variant heeft Volkswagen het potentieel van het MQB-platform volledig benut in zijn nieuwe ontwikkelingsfase, kortweg MQB evo genoemd.

Kai Grünitz, merkbestuurslid voor Technical Development: “Bij de nieuwe Passat hebben we veel belang gehecht aan een hoogwaardig rij- en reiscomfort, dat klanten direct zullen voelen. Daarvoor zorgen onder andere de langere wielbasis en de nieuwe adaptieve onderstelregeling met 2-kleps schokdempers. Tegelijkertijd is ons nieuwe display- en bedieningsconcept zeer intuïtief in het gebruik. De geklimatiseerde stoelen met massagefunctie illustreren ons premiumniveau in het interieur.”

Interieurarchitectuur met nieuw concept en design. Hoogwaardige materialen en een effectieve geluidsisolatie tillen kwaliteit en comfort naar een nieuw niveau. Optioneel zijn ergoActive-voorstoelen verkrijgbaar. Deze zijn elektrisch verstelbaar (tot 14-voudig, afhankelijk van model en uitrusting) en voorzien van verschillend geconfigureerde massage- en klimaatregelingsfuncties.

Nieuw display- en bedieningsconcept. De nieuwe interieurarchitectuur van de Passat Variant is een consistente implementatie van de feedback van Volkswagen-klanten, met als doel de bediening zo intuïtief mogelijk te maken. Daarom wordt de Passat Variant op de markt gebracht met een nieuw ontwikkelde cockpit en een nieuw infotainmentsysteem. Het nieuwe standaard infotainmentdisplay is 32 cm (12,9 duim) groot. Optioneel of afhankelijk van de uitrusting komt er ook een nieuw display van 38 cm (15 duim). Onder het infotainmentdisplay bevinden zich verlichte digitale schuifregelaars met aanraakfunctie, waarmee onder meer de interieurtemperatuur en het geluidsvolume kunnen worden ingesteld. Bovendien zal Volkswagen een optioneel nieuw head-updisplay aanbieden dat informatie in de voorruit en dus in de virtuele ruimte voor de auto projecteert. En het multifunctiestuurwiel krijgt opnieuw knoppen om de bediening nog makkelijker te maken.

Meer ruimte achterin. De nieuwe Passat Variant is aanzienlijk groter dan zijn voorganger. Door de nieuwe lengte (plus 14 centimeter) wordt de beenruimte met nog eens 5 centimeter vergroot. Het koffervolume neemt eveneens toe: met 40 liter tot 690 liter (bij belading tot boven aan de rugleuningen van de achterbank) en met maar liefst 140 liter tot 1.920 liter met de achterbank neergeklapt.

Nieuw DCC Pro en integratie van de Vehicle Dynamics Manager. Tal van individuele maatregelen verbeteren het onderstel van het nieuwe model: een grotere camberstijfheid en een hogere zijdelingsekrachtbesturing van de vierarmige achteras (meer stabiliteit van de achtertrein en dus meer rijveiligheid), een nieuwe afstelling van de elektromechanische besturing, gewijzigde stabilisatoren en schokdempers, aanpassingen aan diverse velgen. Daarnaast hebben een directere stuuroverbrengingsverhouding en de verlengde wielbasis een positief effect op de rijeigenschappen van de Passat Variant.

Volkswagen heeft voor zijn bestseller ook een doorontwikkelde generatie van de adaptieve onderstelregeling in petto: het optionele DCC Pro met 2-kleps schokdempers. Dit systeem reageert permanent op de wegkenmerken en rijomstandigheden, rekening houdend met parameters zoals sturen, remmen en accelereren. In een fractie van een seconde wordt voor elk wiel de ideale demping berekend en doorgegeven aan de schokdempers. De bestuurder kan daarbij het DCC individueel instellen van zeer comfortabel tot zeer sportief. Kortom: meer comfort en meer dynamiek.

Een rijdynamiekmanager behoort eveneens tot de standaarduitrusting – een MQB-systeem dat zijn debuut maakte in de huidige Golf GTI. Het systeem regelt de functies van de elektronische sperdifferentiëlen (XDS) en de zijdelingsedynamiekcomponenten van de dempers, die in het geval van het DCC Pro regelbaar zijn. Aan de hand van wielspecifieke remingrepen en een wielselectieve verandering van de demperstugheid worden de rijeigenschappen dankzij de rijdynamiekmanager neutraler, stabieler, wendbaarder en preciezer.

Voor een krachtige verlichting van de weg. De Passat Variant zal in de hoogste uitrustingsniveaus verkrijgbaar zijn met een nieuwe generatie IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen. In vergelijking met hun voorgangers zijn deze krachtige koplampen nog fijner en voorzien van een nieuwe krachtige grootlichtfunctie met een bereik van ongeveer 500 meter. Achteraan heeft het nieuwe model een doorlopende leddwarsstrip voor de achterlichten.

TDI, TSI, eTSI en eHybrid. Dankzij MQB evo zijn in de nieuwe Passat Variant verschillende aandrijftypes mogelijk. Zo bestaat het gamma uit turbodieselmotoren (TDI), turbobenzinemotoren (TSI), mildhybride turbobenzinemotoren (eTSI) en plug-inhybride systemen (eHybrid). Het elektrische rijbereik van de nieuwe plug-inhybride aandrijvingen kon in vergelijking met hun voorgangers worden vergroot tot 100 kilometer, afhankelijk van de uitrusting. Bovendien wordt AC-laden sneller in alle eHybrid-versies en DC-snelladen zal ook voor het eerst standaard beschikbaar zijn.

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »