Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nieuwe Mazda CX-80

De volledig nieuwe Mazda CX-80 is een nieuw topmodel voor Mazda, ontwikkeld om de gevestigde premiummerken op de Europese markt uit te dagen.

Mazda demonstreert zijn engagement voor een veelzijdige benadering van duurzame mobiliteit en het principe van de juiste oplossing op het juiste moment. Daartoe creëerde de constructeur drie afzonderlijke productgamma’s: de ‘Small Product Group’, gebaseerd op de overdwarse veelzijdige schaalbare Skyactiv-architectuur; de ‘Large Product Group’ met de overlangse veelzijdige schaalbare Skyactiv-architectuur; en de EV-modellen, die rusten op Mazda’s specifieke schaalbare Skyactiv EV-architectuur.

Na de lancering van de CX-60 is de nieuwe Mazda CX-80 het tweede Europese model uit de ‘Large Product Group’. Met zijn drie zetelrijen is hij de ruimste wagen in het Europese Mazda-gamma.

Comfortabel, veelzijdig en ‘made in Japan’: de nagelnieuwe Mazda CX-80 verenigt een progressief design dat in de Japanse esthetiek is verankerd met een uitzonderlijke flexibiliteit, superieure technologieën en functies die normaal zijn voorbehouden aan prestige-SUV’s in dit segment, en de typische rijervaring waarvoor Mazda bekendstaat.

 

Koetswerkdesign 

  • Het designconcept ‘Graceful Toughness’ paart de elegantie van een SUV met drie zetelrijen aan een imposante lay-out met de motor voorin en achterwielaandrijving
  • De doorwrochte neus, de dakrails en de glanzende randen rond de zijruiten staan borg voor een krachtige en dynamische vorm
  • Artisan Red en het nieuwe Melting Copper zijn de lanceringskleuren
  • Gepolijste grijze lichtmetalen 20”-velgen

Interieurdesign 

  • Breed instrumentenbord met vloeiende karakterlijnen die via de zijdelingse luchtroosters doorlopen in de deurbekleding en zo het ruimtelijke effect van het interieur versterken
  • Extra brede middenconsole die het interieur van voor naar achter doorkruist. USB-aansluitingen en aircotoetsen achteraan de middenconsole voor meer comfort
  • Takumi-uitvoering met witte bekleding in nappaleder, esdoornhout en Japanse ‘hangende stiknaden’
  • Homura-uitvoering met zwart interieur in nappaleder en pistoolgrijze afwerking met haarlijnmotief

Lay-out en functionaliteit

  • De Mazda CX-80 is 4.995 mm lang, 1.890 mm breed en 1.710 mm hoog, en heeft een wielbasis van 3.120 mm
  • 250 mm langer, 24 mm hoger en een 250 mm langere wielbasis dan de Mazda CX-60
  • Keuze uit drie configuraties voor de tweede zetelrij: achterbank (zeven plaatsen in totaal), ‘captain’s seats’ met middengang (zes plaatsen), ‘captain’s seats’ met middenconsole (zes plaatsen)
  • Achterbank op tweede rij verschuifbaar over 120 mm, kantelbaar van 15 tot 33 graden, tiptoetsbediening voor neerklappen
  • Schouderruimte, hoofdruimte, heuppunt en ruimte tussen eerste en tweede zetelrij groter dan bij CX-60
  • Bagagevolume – 258 liter (inclusief koffer onder de vloer) met derde zetelrij rechtop, 687 liter met derde rij neergeklapt
  • Driver Personalisation System herkent de bestuurder en past automatisch de stand van de bestuurderszetel, het stuurwiel en de spiegels aan, alsook de instellingen van het Active Driving Display en zelfs de geluids- en klimaatregeling
  • Nieuwe bediening van muziek, airconditioning, navigatie en apps van derden (zoals Spotify) via ingebouwd Alexa[1]-systeem
  • Nieuw hybride navigatiesysteem combineert voordelen van offline en online diensten
  • Mazda’s 360°-monitor met ‘See-Through View’-camera die de ondergrond weergeeft om parkeermanoeuvres in krappe plaatsen te vergemakkelijken
  • Nieuw ‘Trailer Hitch View’ gebruikt centraal scherm en grafische aanduidingen om de wagen correct te positioneren ten opzichte van de aanhangwagen
  • Draadloze smartphonelader (15 watt) PHEV-model met wisselstroomaansluiting (1.500 watt) om een brede waaier van buitenactiviteiten mogelijk te maken zonder netaansluiting
  • Derde zetelrij met USB-C-laadpoort en hoofdruimte voor inzittenden tot 1,7 meter
  • Airconditioning met drie zones, bedieningselementen voor tweede zetelrij en verluchtingsroosters op derde zetelrij
  • Keuze uit twee hoogwaardige audiosystemen: Mazda Harmonic Acoustics en Bose Premium Sound System
[1] Amazon, Alexa en andere gerelateerde merken zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. of haar dochterondernemingen

Gammastructuur 

  • Keuze uit vijf uitrustingsniveaus: Exclusive-line, Takumi, Homura, Takumi Plus en Homura Plus
  • Alle uitrustingsniveaus beschikken over een complete uitrusting: airconditioning met drie zones, een centraal TFT-aanraakkleurenscherm van 12,3”, ingebouwde Alexa[1]-spraakbediening, DAB-radio, Bluetooth, draadloze versie van Apple CarPlay en Android Auto, hybride navigatie en snelheidsregelaar
  • Vier verschillende optiepakketten: Comfort Pack voor Exclusive-line, Driver Assistance Pack voor Exclusive-line, Convenience & Sound Pack en Panoramic Sunroof Pack
[1] Amazon, Alexa en andere gerelateerde merken zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. of haar dochterondernemingen

Aandrijfgehelen 

e-Skyactiv PHEV[1]:

  • Rechtstreeks ingespoten viercilinder benzinemotor 2.5 Skyactiv-G, elektromotor van 129 kW en grote lithium-ionbatterij van 355 volt en 17,8 kWh
  • Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV: totaal systeemvermogen van 327 pk/241 kW en systeemkoppel van 500 Nm. 0-100 km/u in 6,8 seconden, topsnelheid van 195 km/u
  • Uitstekende milieuprestaties: brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nauwelijks 1,6 l/100 km en
    36 g/km over de gemengde WLTP-cyclus
  • 60 km elektrisch rijbereik

e-Skyactiv D[2]:

  • 3,3-liter e-Skyactiv D, zescilinder-in-lijn met 254 pk, uitgerust met M Hybrid Boost, Mazda’s ‘mild hybrid’-systeem met 48-voltbatterij
  • De e-Skyactiv D-motor beschikt over het innovatieve en geavanceerde verbrandingssysteem DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition)
  • Prestaties voor de e-Skyactiv D met 254 pk: 0-100 km/u in 8,4 seconden, topsnelheid van 219 km/u
  • Brandstofverbruik van 5,7 – 5,8 l/100 km en CO2-emissies van 148 – 151 g/km over de gemengde WLTP-cyclus
  • Beide krachtbronnen werken samen met een achttrapsautomaat en Mazda’s i-Activ-vierwielaandrijving
  • Mi-Drive-systeem (Mazda Intelligent Drive Select) biedt de keuze uit vier rijmodi (plus de zuiver elektrische EV-modus van de PHEV)
[1] Gewogen en gecombineerd energieverbruik voor Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV: 1,6 l/100 km en 23,9 kWh elektriciteit/100 km; gewogen en gecombineerde CO2-uitstoot: 36 g/km; CO2-klasse: B. Gecombineerd brandstofverbruik en CO2-klasse met ontladen batterij: 8,1 l/100 km. CO2-klase: G. (Voorlopige waarden)
[2] Gewogen en gecombineerd energieverbruik voor Mazda CX-80 e-Skyactiv D: 5,7 – 5,8 l/100 km. Gecombineerde CO2-uitstoot: 148 – 151 g/km. CO2-klasse: E (Voorlopige waarden)

Rijgedrag 

  • Mazda’s veelzijdige, schaalbare Skyactiv-architectuur vormt de basis voor de overlangse lay-out van de CX-80 met de motor voorin en achterwielaandrijving
  • Platform met permanente vierwielaandrijving die meer vermogen naar de achterwielen stuurt en die de stabiliteit en tractie van een vierwielaandrijver verenigt met het neutrale bochtengedrag van een achterwielaandrijver
  • Dubbele wishbones vooraan en multilink-ophanging achteraan voor rijcomfort, stabiliteit en een soepele koetswerkcontrole in de bochten
  • Kinematic Posture Control (KPC) – Bij het insturen van bochten remt deze unieke Mazda-technologie het binnenste achterwiel af om rolneiging tegen te gaan en het koetswerk omlaag te trekken,om zo de wagen te stabiliseren
  • Uitmuntend sleepvermogen van 2.500 kg.

Veiligheid 

  • De bestuurderondersteunende veiligheidstechnologieën van de CX-80 verzekeren een toonaangevende actieve veiligheid en streven naar een vijfsterrenscore bij de EuroNCAP-crashtests
  • Cruising & Traffic Support (CTS) met de nieuwe functie ‘Unresponsive Driver Support’, Smart Brake Support (SBS) – met nieuwe functie om frontale aanrijdingen te voorkomen en de rijstrookassistent Emergency Lane Keeping (ELK) – met nieuwe functie om botsingen met andere voertuigen te vermijden
  • Nieuwe alarmfunctie voor achterbank – detectiesensor voor achterpassagiers met gordelwaarschuwing en achterdeuralarm