Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mustang Mach-e RWD Extended range

Ford Mustang, al sinds 1964 kunnen we dit een iconische wagen noemen. Ontwerper-stylist John Najjar was liefhebber van het gevechtsvliegtuig de P-51 Mustang, waaraan hij zijn naam dankt. Zeven generaties lang een betaalbare en sportieve wagen maar wel pas vanaf de zesde generatie (2015) wereldwijd verkrijgbaar.

Maar door de wereldwijde opkomende elektrificatie moest Ford mee op deze kar springen. Maar hoe maak je überhaupt een wagen die jarenlang bekend staat om zijn sportiviteit, elektrisch? Wel als antwoord daarop kwam Ford op 17 november 2019 op de markt met de Ford Mustang Mach-e. Voor het eerst in 55 jaar breidt Ford de Mustang-familie hiermee uit, de befaamde pony car die het elektrische tijdperk wordt ingeloodst. Een SUV van 4,71 m die enkele designelementen van de conventionele Mustang overneemt, denk maar aan de lichtblokken voor en achteraan en de vorm van de grill. Maar in de basis een wagen die dezelfde waarden en normen als een rasechte Mustang moet kunnen waarmaken.

Momenteel kan je in de Ford Mustang Mach-e vier verschillende uitvoeringen kiezen, base, premium RWD, premium AWD en de snelste uit de range de GT uitvoering. Wij gingen op pad met de Mustang Mach-e in de premium RWD extended range versie. Een achterwiel aangedreven versie met een elektrisch rijbereik van 600 km volgens de WLTP-cyclus.

Getest op Belgische bodem

Tijdens zijn ontwikkelingsperiode werd de nieuwe Ford Mustang Mach-e in de meest extreme weersomstandigheden getest om de Mustang ervaring te verzekeren. Een groot deel van de testen en ontwikkelingen gebeurden ook op de Lommelse Ford Proving Ground want daar kent men de Belgische wegen en de noden van de Europese klanten het best?

De Mustang Mach-e die zich in het D segment positioneert is gebouwd op het Global Electrified 1 (GE1) platform, een sterk herwerkte versie van het Ford C2-platform dat onder andere gebruikt wordt voor de vierde generatie Focus en de derde generatie Kuga. En dat onderstel neigt vooral naar de comfortabele kant maar weet nog net genoeg dat sportievere in te houden. Rijd je gewoon op de snelweg of op gewone wegen dan merk je dat hij zeer comfortabel afgeveerd is.

Gemiste kans

Wij rijden de Mustang Mach-e in de extended range versie van 91 kWh, met 294pk/ 430Nm en aangedreven op de achteras. Met een opgegeven WLTP-verbruik van 17,3 kWh/100 km zou je met deze versie een maximum bereik van 600 km hebben. MAAR tijdens onze testweek draaide ons gemiddelde verbruik meestal rond de 23 kWh/100km en hier waren 2 grote boosdoeners voor. Enerzijds het weer dat met sneeuw en ijs nauwelijks boven het vriespunt kwam en anderzijds dat de Mustang niet uitgerust is met een warmtepomp. Dit is echt een gemiste kans als je weet dat met een warmtepomp het verbruik op koude dagen meer binnen de perken te houden is.

De topsnelheid is begrensd op 180km/h en een sprint naar de 100km/h leg je in minimum 7 seconden af, mooie cijfers voor een wagen van 2182kg.

In de Mustang Mach-E kan je je rijervaring naar wens aanpassen. Drie verschillende rijmodi – Active, Whisper en Untamed – veranderen het geluid van de motor, de omgevingsverlichting en zelfs het reactievermogen. Maar een groot pluspunt, het zogezegde rij/motor geluid kan in elke stand ook uitgeschakeld worden. Net als de one pedal drive die per rijmodus kan gekozen worden. Volgens ons zorgt dit voor een relaxte stressloze rijervaring en wordt er zo extra energie teruggewonnen om de batterij te laden. 

De batterij kan geladen worden met een maximaal laadvermogen van 150 kW, zodat het 45 minuten duurt om je batterij percentage van 10 naar 80% te brengen.

Top interieur

De Premium uitvoering van de Mustang Mach-e komt standaard met een leder interieur, sensico “Black” met perforaties en is afgewerkt met rode stiksels voor de sportievere touch. De grote eyecatcher van het dashboard is het 15,5” grote verticaal geplaatste infotainmentscherm, inclusief de daarop gemonteerde draaiknop die voor verschillende doeleinden kan dienen. Maar eens je het imposante scherm dat vrij recht gemonteerd is gaat gebruiken, komt het al snel houterig over, de wachttijden tussen de menu’s duren ook net dat tikkeltje te lang om aangenaam te werken. Het 10,2″ bestuurdersscherm geeft in alle sereniteit genoeg en duidelijk de nodige informatie weer.

Draadloos opladen van smartphones is standaard beschikbaar in elke Mustang Mach-E, dit is in de middenconsole en is makkelijk bereikbaar en ook bruikbaar voor grotere smartphones. Je smartphone blijft dan ook mooi opgeladen tijdens de draadloze connectie met het systeem.

In het dashboard is nog een andere leuke integratie gebeurd, het Bang & Olufsen geluidssysteem met 10 luidsprekers zorgt voor een volle en diepe geluidsbeleving. 

De toegang tot dit topinterieur gebeurt op een wel speciale wijze, de Mustang Mach-e heeft geen standaard deurklinken maar er wordt gebruik gemaakt van een e-latch systeem. Wanneer je het voertuig nadert, herkent het systeem je sleutel met afstandsbediening en verlicht het een knop op de deurstijl. Druk op de knop om de deur te openen, via een verborgen numerieke touchpad op de deurstijl kan je ook de toegang krijgen tot de Mustang. De koffer van 402 liter is handenvrij toegankelijk, vooraan is er nog een frunk voorzien van maar liefst 100 liter om handig de laadkabels in op te bergen.

Pijs

De basis versie voor deze Mach-e RWD 72kWh Standard Range LFP 269pk kost €  55935, de Premium versie RWD 91kWh Extended Range 294pk waar wij mee reden kost vanaf € 62595, Technology Pack Plus met 10 B&O luidsprekers en handenvrije kofferklep een extra € 1.300.

Conclusie

De Mustang Mach-e is voor alle pony car lovers een ideaal elektrisch alternatief voor de conventionele Mustang. Aan de buitenzijde is de Mach-e in grote lijnen te herkennen als Mustang maar het Mustang karakter gaat bij deze SUV variant toch wel wat verloren. Het grote minpunt blijft de warmtepomp die niet verkrijgbaar is en in de wintermaanden zorgt voor een torenhoog verbruik en beperkter rijbereik, zelfs bij de extended range variant.

    PLUS

  • One padel drive

  • (optionele) B&O geluidssysteem

    MIN

  • Trage infotainment

  • Geen warmtepomp verkrijgbaar