Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes laat de EQC 400 4MATIC sneller laden

Vol vermogen het nieuwe modeljaar in

Maximum elektrisch rijbereik EQC 400 4MATIC WLTP (km): 411

De EQC 400 4MATIC, een mijlpaal van de Ambition 2039-strategie, is de eerste auto van het merk Mercedes-Benz EQ. Met een krachtigere boordlader van 11 kW krijgt de EQC nu een technologische upgrade en kan daarmee veel sneller worden opgeladen met een Wallbox thuis of bij openbare laadpalen met wisselstroom. Dit betekent dat de 80 kWh-batterij in 6 uur en 30 minuten kan worden opgeladen van 10 naar 100 procent SoC (State of Charge / laadstatus), terwijl het voorheen 11 uur duurde met een laadvermogen van 7,4 kW.

De EQC was in mei 2019 de eerste volledig elektrische auto die samen met reguliere modellen wordt gebouwd in de fabriek van Mercedes-Benz te Bremen. Hij wordt daar geproduceerd op dezelfde lijn als de C-Klasse Limousine en Estate, evenals de GLC en GLC Coupé. De accu’s voor de in Bremen geproduceerde EQC worden geproduceerd in Kamen (nabij Dresden) door de volle dochteronderneming van Mercedes Benz, Accumotive. De EQC die wordt verkocht in China, wordt in Bejing geproduceerd. De auto én de bijbehorende batterijsystemen worden daar sinds eind 2019 gebouwd door de joint venture Beijing Benz Automotive Co.Ltd (BBAC). De capaciteit van beide fabrieken is sinds de start van de productie stap voor stap verhoogd.

Het groeiend aanbod van modellen van Mercedes-Benz met een extern oplaadbare batterij (xEV) wordt zeer goed ontvangen door klanten: de vraag naar deze emissievriendelijke modellen wordt steeds groter. Van juli tot september werden er maandelijks meer dan 10.000 xEV’s geleverd, dit was het eerste kwartaal boven deze grens. In totaal werden in het derde kwartaal wereldwijd 45.000 xEV’s geleverd, waaronder in september zo’n 2.500 exemplaren van de EQC. Het wereldwijde productportfolio van Mercedes-Benz omvat nu vijf volledig elektrische modellen en meer dan 20 verschillende plug-in hybrides.

Het stroomverbruik werd bepaald op basis van Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s is te vinden in de “Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen” [Gids voor brandstofverbruik, CO₂-uitstoot en stroomverbruik van nieuwe personenauto’s], die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en bij Deutsche Automobil Treuhand GmbH op www.dat.de.