Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes EQB 300 4MATIC AMG line

De Mercedes EQB is na de EQA de volgende in de line-up van de volledig elektrische wagens. Mercedes gebruikt sinds enkele jaren het voorvoegsel EQ om vooral de elektrische wagens naam te geven maar ook de plug-in of mild hybrides vallen onder deze noemer. Deze staan dan ook symbool voor een vooruitstrevende elektrische en toekomstgerichte mobiliteit. De populaire ruime GLB die grotendeels samen met de aandrijflijn van de EQA de basis vormt van deze EQB zorgt voor een wielbasis van 2,82m.

Wij testten de EQB 300 4MATIC in de AMG trim, met zijn lengte van 4,68m biedt hij een ruim en variabel interieur en zelfs een derde zitrij met afzonderlijke plaatsen. Deze compacte SUV wordt gebouwd in de Hongaarse fabriek in Kecskemét en de batterijen worden geleverd door de beide CO₂-neutrale Mercedes-Benz dochterondernemingen Accumotive in Kamenz en de accufabriek in Jawor, beiden in Polen.  “Met de nieuwe EQB hebben we een iconische elektrische SUV gecreëerd die over het DNA van onze hoekige offroad-modellen beschikt en dit transformeert naar de toekomst. We combineren het opvallende silhouet met futuristische elementen, zoals het Black Panel-front, en creëren zo de bijzondere look van dit model”, citeert Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler Group.

Wat betreft exterieur verschilt de EQB niet veel van de GLB, de verhoudingen blijven identiek, dit wil zeggen een degelijke 4,68m. Vooraan onderscheid de EQB zich door de Mercedes-EQ kenmerkende black panel grille met geïntegreerde Mercedes ster. Dit wordt aangevuld met de doorlopende dagrijverlichting van koplamp tot koplamp, ook achteraan wordt deze trend van de doorlopende led-verlichting doorgetrokken. De 18” AMG velgen die er standaard bij de AMG-line opzitten geven een mooie sportieve uitstraling aan de EQB en blijven comfortabel, maar in de meest sportieve stand zorgt dit wel voor een gevoel van onstabiel rijgedrag. Met een cx-waarde vanaf 0,28 biedt de EQB een heel goede luchtweerstand, wat men bij Mercedes kon bereiken door onderandere een bijna vlakke bodem te creëren.

Het interieur is dankzij zijn afmetingen praktisch en ruim, het dashboard is wat betreft design identiek aan dat van de EQA. De 2 horizontaal opgestelde schermen met MBUX zorgen voor de nodige bestuurdersinfo en de infotainment, dit kan naar keuze bediend worden via de touch control buttons op het stuur, het touchpad in de middenconsole, het 10,25 inch grote touchscreen of simpelweg via spraak. Standaard komt de EQB met 5 zitplaatsen die ruim zijn en voldoende knieruimte bieden al is het achteraan minder comfortabel door het in de vloer geplaatste accupakket. De kofferruimte met vlakke laadvloer biedt 495 liter bagageruimte, kies je voor de optionele 3e zitrij dan verlies je 30 liter aan ruimte. Deze derde zitrij met wegklapbare zetels kost je een extra 830€. Onder de laadvloer is er geen opbergruimte voorzien voor de laadkabels en deze slingeren door het ontbreken van een frunk rond in de bagageruimte.   

Bij marktintroductie was er de keuze uit de EQB 300 met 228pk en de EQB 350 met 292pk, beide op de vier wielen aangedreven. Momenteeel kan je ook nog extra kiezen voor de EQB 250, die enkel de voorwielen aandrijft en 190pk bezit. Onder de vloer vinden we de lithium-ion-hoogspanningsaccu van 66,5 kWh bij alle versies. Bij onze testwagen de EQB 300 zou dit resulteren in een WLTP bereik van maximaal 418 km met een verbruik van 19,2 kWh/100km. Tijdens onze testweek zat ons vastgestelde rijbereik op ongeveer 300 km op verschillende wegen. De EQB kan thuis comfortabel worden geladen met wisselstroom (AC) tot 11 kW. Ga je laden met gelijkstroom dan kan dit met een vermogen tot 100 kW, dit is goed om in 30 minuten van 10 naar 80% te laden. Mercedes geeft op de battrij speciale garanties, zoals het accucertificaat waarmee een levensduur van acht jaar of kilometrage van 160.000 kilometer wordt gegarandeerd.

De EQB 300 zorgt zoals elke Mercedes EQ voor de optimale rijbeleving, en dat is in dit geval niet anders. De 228 pk die naar de 4 wielen gestuurd wordt biedt acceleraties naar de 100 km/h in 8 seconden, wat maakt dat hij heel vlot mee is in het verkeer. Dankzij het directe koppel van de elektromotoren zijn hernemingen of inhalen kinderspel. De topsnelheid is begrensd in elke EQB tot 160 km/h wat meer dan voldoende is op onze Belgische wegen. Zijn formaat en gewicht spelen de EQB wel parten, tijdens het remmen of in de bochten merk je dit behoorlijk zelfs met het lagere zwaartepunt door het accu.

De EQB beschikt over intelligente rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning. De actieve spoorassistent en remassistent zijn standaard ingebouwd. In veel kritieke situaties kan deze actieve remassistent een aanrijding voorkomen of de ernst ervan beperken door autonoom te remmen. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij typische stadssnelheden. De uitgebreide functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie die de bestuurder waarschuwt voor passerende fietsers of voertuigen, en een waarschuwing wanneer voetgangers in de buurt van een zebrapad worden gedetecteerd.

Ook op het gebied van passieve veiligheid is de EQB een echte Mercedes-Benz. Voortbouwend op de robuuste carrosseriestructuur van de GLB, werd de carrosserie van de EQB aangepast aan de speciale vereisten van een elektroauto. De accu bevindt zich in een frame van geëxtrudeerde profielen. Dit neemt een structurele functie op zich die tot nu toe werd vervuld door de dwarsbalken in de voertuigbodem. Een accubescherming aan de voorzijde van de accu voorkomt dat de energieopslagunit wordt doorboord door vreemde voorwerpen.

De volledig elektrische Mercedes EQB kan je kopen vanaf een prijs van 60.137€ , hiervoor haal je de vooraangedreven 250 versie in huis. Wil je een 4MATIC versie dan kan dit voor minimaal 65.461€, onze teswagen in de AMG line uitvoering kwam op een totaalprijs van 72.866€.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp