Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE

De S-Klasse heeft altijd een belangrijke rol gespeeld bij Mercedes-AMG. Meer dan vijftig jaar geleden bewezen de AMG-oprichters al dat ze met de Zwabische innovatiegeest een luxe limousine konden omtoveren in een zeer sportief voertuig. Het performance- en sportwagenmerk uit Affalterbach zette zijn eerste mijlpaal in 1971, met de Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG. Vandaag de dag is de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE (gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 4,4 l/100 km; gewogen CO2-emissie gecombineerd: 100 g/km; gewogen energieverbruik, gecombineerd: 21,4 kWh/100 km)[1] met AMG hybride technologie opnieuw de maatstaf in het segment. Het E PERFORMANCE-model combineert de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met de AMG-specifieke hybride aandrijflijn en een nieuwe versie van de AMG high-performance accu (HPB). De nieuwe HPB 150 is gebaseerd op de krachtige en direct gekoelde accucellen van de bekende HPB 80. De energie-inhoud neemt toe van 6,1 in de HPB 80 tot 13,1 kWh in de HPB 150. Hierdoor wordt de volledig elektrische actieradius vergroot tot 33 km.

De nadruk van de aandrijflijn ligt echter minder op de elektrische actieradius en meer op het leveren van de beste prestaties in zijn segment. Met een systeemvermogen van 590 kW (802 pk) en een systeemkoppel van 1.430 Nm creëert de limousine nieuwe maatstaven in het segment. De acceleratie van 3,3 seconden naar 100 km/h en de optionele topsnelheid van 290 km/h onderstrepen de onovertroffen, dynamische rijprestaties. Systemen als het AMG RIDE CONTROL+-onderstel, de AMG ACTIVE RIDE CONTROL rolstabilisatie en de standaard achterasbesturing zorgen voor een brede spreiding tussen rijdynamiek en comfort.

“De S-Klasse is bijzonder belangrijk voor ons. In 1971 maakte hij het merk AMG in één klap beroemd met zijn legendarische optreden in de 24-uursrace van Spa. Dit was ongetwijfeld een belangrijke basis voor onze opkomst als performance- en sportwagenmerk van wereldformaat. Met E PERFORMANCE beginnen we nu aan een nieuw hoofdstuk: nooit eerder heeft een luxe limousine het hoogste prestatieniveau in zijn klasse zo perfect gecombineerd met een uitstekende comfortervaring en vrijwel geruisloos elektrisch rijden. Daarmee bedienen we ook zeer veeleisende doelgroepen die Mercedes-AMG zien als hét performance-luxemerk van de eenentwintigste eeuw. Met de krachtigste S-Klasse ooit gaan we echter niet alleen in technisch opzicht onze eigen weg zoals kenmerkend is voor AMG, maar maken we ook een sterk visueel statement. Voor het eerst heeft de S-Klasse Limousine ook onze AMG-specifieke grille, zodat de merkverwantschap hechter is dan ooit.”

Elegant interieur met First-Class achtercompartiment

In het interieur zijn de hoogwaardige uitrustingen van de S-Klasse gecombineerd met AMG-specifieke elementen. De stoelen met AMG-design en opvallende siernaden onderstrepen de verfijnde uitstraling. Exclusieve lakken en verschillende nappalederen bekledingen met een AMG-embleem in reliëf in de voorste hoofdsteunen benadrukken de sportieve danwel de luxe kant van de S 63 E PERFORMANCE. De leiderschapsaspiraties in het segment worden ook duidelijk gemaakt door het First-Class achtercompartiment en de multicontourstoelen voor vier inzittenden. Daarnaast zijn er de AMG-specifieke sierdelen en het standaard AMG Performance-stuurwiel met AMG-stuurwieltoetsen.

Dubbelspaaks AMG Performance-stuurwiel

Het AMG Performance-stuurwiel met zijn kenmerkende dubbelspaaks design en naadloos geïntegreerde toetsen draagt eveneens bij aan de kenmerkende AMG-look. De AMG-stuurwieltoetsen overtuigen met hun fraaie displays en intuïtieve bedieningslogica. Daarmee kunnen belangrijke rijfuncties en alle rijprogramma’s worden bediend zonder dat de bestuurder de handen van het stuurwiel hoeft te halen. Ook de recuperatieniveaus van de hybride aandrijving kunnen via de stuurwieltoetsen worden geselecteerd.

De AMG-specifieke E PERFORMANCE hybride aandrijving bevat een verbrandingsmotor voorin en een elektromotor achterin. In de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE wordt de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeemvermogen van 590 kW (802 pk) en het maximale systeemkoppel van 1.430 Nm zorgen voor indrukwekkende prestaties: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,3 seconden. De vermogensafgifte eindigt pas bij een elektronisch begrensde 290 km/h (met het optionele AMG Driver’s Package).

De 140 kW (190 pk) sterke elektromotor is bij de achteras geplaatst, waar hij is samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel achter is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. Ook de high-performance accu bevindt zich achterin boven de achteras.

Het doorslaggevende voordeel van deze opzet van de EDU is het feit dat de negentraps transmissie, die aan de V8-motor is gekoppeld, als het ware wordt omzeild. Omdat de EDU achter de transmissie is geplaatst, kan het koppel van beide aandrijvingen volledig worden benut. Het resultaat: een systeemkoppel van 1.430 Nm, een nieuw record in dit segment. En er zijn nog veel meer argumenten voor de P3-setup als performance-hybrid:

·      Het P3-concept maakt het mogelijk om over het gehele toerenbereik elektrisch te boosten met het maximale koppel.

·      De elektromotor drijft rechtstreeks de achteras aan en kan zijn vermogen dus directer omzetten in aandrijving – voor een extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen.

·      Het inherente karakter van de elektromotor betekent dat het vermogen meteen kan worden aangesproken met het maximale koppel, waardoor bijzonder dynamisch wegrijden mogelijk is.

·      De bestuurder ervaart bovendien onmiddellijk een merkbare prestatieverhoging dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel achter: de hybrid accelereert met grote souplesse uit bochten.

·      Bij slip op de achteras wordt de aandrijfkracht van de verbrandings- en elektromotor indien nodig ook naar de voorwielen overgebracht. Dit wordt mogelijk gemaakt door de mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving via de cardanas en de aandrijfassen van de voorwielen. Dit maakt het ook mogelijk om volledig elektrisch te rijden met vierwielaandrijving.

·      De plaatsing bij de achteras verbetert de gewichts- en aslastverdeling in het voertuig. Dit vormt de basis voor de overtuigende handling.

·      Het AMG-concept biedt een zeer hoge recuperatie-efficiëntie, omdat het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en de transmissie toelaat. In het rijprogramma ‘Comfort’ kan de verbrandingsmotor worden ontkoppeld. Dit vermindert het weerstandskoppel wanneer de rijomstandigheden dat toelaten.

·      De tweetraps transmissie op de achteras schakelt automatisch. Met zijn speciaal afgestemde overbrengingsverhouding zorgt hij voor een combinatie van een hoog wielkoppel voor dynamisch wegrijden en soepele, continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt uiterlijk bij ongeveer 140 km/h de tweede versnelling in, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.

·      Met de prestatieverhoging door de extra elektromotor kon het ontwikkelingsteam daarnaast ook de efficiëntie van het gehele voertuig verbeteren – en daarmee zowel lagere emissies als een lager verbruik realiseren.

Permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM)

De permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) is uitgerust met een holle rotor van permanente magneten en kan zo om de uitgaande as naar het linker achterwiel worden gemonteerd. De elektromotor wordt aangestuurd door vermogenselektronica, die zich eveneens in de Electric Drive Unit (EDU) bevindt en de gaspedaalcommando’s direct omzet in een passende aansturing van de PSM. Daarnaast past de fijngevoelige aansturing van de elektromotor het toerental aan wanneer de tweetraps transmissie schakelt. Dit betekent dat de transmissie in de EDU geen mechanische synchronisatie nodig heeft. Het boost-koppel van de elektromotor kan daardoor ook bij hogere snelheden worden gebruikt. Het maximumkoppel van een elektromotor is beschikbaar vanaf de eerste omwenteling, maar daalt later weer bij hogere toerentallen. Daarom laat de tweede versnelling, die bij hogere snelheden wordt ingeschakeld, de elektromotor in een bereik werken met een lager toerental, zodat hij de verbrandingsmotor over het gehele toerentalbereik kan ondersteunen.