Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254pk AWD

Eerder konden we al uitgebreid kennis maken met de PHEV versie van de Mazda CX-60. Na een kort aangenaam contact in het zonnige Girona met de nieuwe 200pk e-Skyactiv D motor, is het tijd om met de topversie van 254pk op pad te gaan. Een motor waar veel mensen met verstomming geslagen werden toen Mazda in deze tijd nog met een nieuwe atmosferische 3.3 liter dieselmotor op de proppen kwam. Ondertussen weten we wel beter en snappen de right-sizing filosofie maar al te goed.

Mazda’s “Right-sizing” filosofie werkt

Met schaamrood op de wangen is het anno 2023 toegeven dat een zware diesel misschien nog niet eens zo een slechte keuze is…

Want zonder de bompa in ons boven te halen kan je een gemiddeld verbruik van 5,4l/100km makkelijk aanhouden. Deze efficiëntie konden de ingenieurs uit Hiroshima bekomen door het geavanceerde verbrandingssysteem DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) op deze e-Skyactiv D-motor.

Met zijn vermogen van 254pk zet de CX-60 niet alleen zuinige cijfers neer maar ook performance cijfers, hij ontwikkelt een maximumkoppel van 550 Nm tussen 1.500 en 2.400 tr/min. Voeg daar nog de 153 Nm van de elektromotor aan toe en de CX-60 heeft genoeg aan 7,4 seconden om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Zijn topsnelheid bedraagt 219 km/u. De zescilinder-in-lijn is uitgerust met M Hybrid Boost, Mazda’s ‘mild hybrid’-systeem met 48-voltbatterij. Het nieuwe AWD-platform, standaard op de 254pk versie, dat voorrang geeft aan de achterwielen, gebruikt een permanente vierwielaandrijving die de neutrale bochtkenmerken van een achterwielaandrijver verenigt met de stabiliteit en tractie van een AWD-systeem.

Bochtenwerk om u tegen te zeggen

Wij trokken er op uit voor een stevige roadtrip naar Milaan van ongeveer 2500km, vooral via snelwegen, ter plaatse stadsverkeer afgewisseld met een paar bergpassen zoals de welbekende Furka-pas. Jinba-ittai of het gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder dat merk je bij elke rit in de CX-60 en geeft je ook als bestuurder een heel veilig gevoel.

Bochten nemen zijn een koud kunstje door een fantastische technologie genaamd Kinematic Posture Control, ontworpen om zelfs bij hoge snelheden soepele koetswerkbewegingen en stabiel bochtenwerk mogelijk te maken. Het systeem remt het binnenste achterwiel lichtjes af om de rolbeweging te beperken en het koetswerk naar beneden te trekken.

Prijs

De CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254pk heb je voor 52.290€ en daarmee kost hij ongeveer evenveel als de krachtigere PHEV versie, een strategische zet om kopers niet meteen naar de elektrificatie te sturen. Maar of deze motor een groot succes gaat worden dat betwijfelen we… In een land waar men vooral gepusht wordt richting hybride en elektrisch is diesel niet meteen een rationele keuze, en ook de jaarlijkse belastingen beginnen de pan uit te swingen bij dit soort motoren. Wij kijken ook volop uit naar de voorstelling van de 3.0 zescilinder benzinemotor die later dit jaar op ons los gelaten wordt, benieuwd of deze ons weer met verstomming kan slaan.

Conclusie

De Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254pk is een mooie complete wagen, zeker in de Homura uitvoering zoals wij mochten testen. Hoogwaardige en kwalitatieve materialen maken van de Mazda CX-60 een premium SUV die daarnaast voorzien is van de nodige veiligheid en subtiliteit. De subtiliteit zit hem tot in de kleinste details, de manier waarop de richtingaanwijzer dimt of de manier waarop de koffer sluit. De zuinigheid van deze dieselmotor kan misschien mensen overhalen om toch terug die richting in te slaan al lijkt de trend tegenwoordig anders te zijn…

    PLUS

  • Wegligging

  • Afwerking

  • Uitrusting

  • Aangenaam geluid dieselmotor

  • Pittige koppelrijke motor

  • Zuinig

    MIN

  • Koffer opent niet heel hoog

  • Jaarlijkse verkeersbelasting

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »