Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mazda CX-5 SKYACTIV-G 194PK

Al sinds 2012 kennen we de Mazda CX 5 , het is de eerste Mazda die gelanceerd werd met het kodo-design en ook over de Skyactiv-technologie beschikte. Met deze vernieuwende compact SUV wou Mazda de perceptie van de saaie SUV ’s uit de wereld helpen. In 2017 kregen we de tweede generatie CX 5 waarop de huidige versie ontwikkeld is.

 

Alles wat strakker

Aan de buitenzijde werd alles wat strakker getrokken, deze versie kan je vooral herkennen aan de vernieuwde en verbeterde led koplampen met de nieuwe ledsignatuur, het hertekende radiatorrooster en er wordt ook een mooie nieuwe koetswerkkleur zircon sand toegevoegd. Wij reden de Takumi-versie met de 2.5 Skyactive-G 194pk motor, ook een nieuwe toevoeging aan het motorengamma. De Takumi (of “ambachtsman” in het Japans) versie en tevens ook de topversie uit het gamma combineert een eenkleurig koetswerk dat het dynamische kodo-design in de verf zet. In het geval van onze testwagen was het de mooie Mazda kleur soul red crystal.

Interieur

Mazda wil zich graag profileren als een premiummerk en dat zie je ook meteen in de Mazda CX 5. Het interieur is strak maar tegelijk degelijk afgewerkt, er is gebruik gemaakt van mooie en aangenaam aanvoelende zachte materialen en ook echt hout. Het 10,25 inch groot infotainmentscherm bedien je nog steeds niet via touchscreen maar via de centrale draaiknop in het midden van de console. De bediening loopt heel vlot, intuïtief en vooral zeer veilig. Een heel groot pluspunt hiervan is ook dat voor alle belangrijke bedieningen nog steeds fysieke knoppen aanwezig zijn en de bestuurder niet aangewezen is op het gebruik van het touchscreen tijdens het rijden. Het infotainment komt ook met een Bose audiosysteem met 10 luidsprekers dat voor een mooie volle klank zorgt maar toch wat middentoon mist. Verder is er Apple CarPlay en Android auto maar niet draadloos, hiervoor ben je altijd op het gebruik van de kabel aangewezen. Ook de achteruitrijcamera met 360° weergave wordt hierop duidelijk en helder weergegeven.

Wij reden de Mazda CX-5 in de Takumi uitvoering, de meest uitgebreide en luxueuze versie verkrijgbaar. De comfortabele zetels zijn uitgevoerd in bruin Nappa leder met contrasterende stiknaden. Ze bieden echt wel het nodige comfort tijdens elke rit, de zitting kan niet verlengd worden en dat biedt minder steun aan de grotere bestuurders. Achteraan bieden de vrij rechte zetels perfect plaats voor een volwassene, er is meer dan beenruimte genoeg en de passagiers achterin worden zelfs verwend met zetelverwarming. De kofferruimte biedt je een mooie 522 liter aan ruimte en er is mogelijkheid om een dubbele laadvloer te configureren wat zorgt voor een bijna vlakke laaddrempel.

Rijden

 Het siert Mazda wel dat ze de boot van de downsizing voorlopig afhouden, de 2.5 l 194pk sterke  Skyactive G uit onze testwagen presteert voortreffelijk en zorgt voor een aangename rijervaring met de CX 5. Deze versie is ook altijd uitgerust met een zestraps automatische transmissie en het i-Active all wheel drive system, dit zorgt des te meer voor een baanvast gevoel. Een hybride ondersteuning is niet beschikbaar. Deze mooie aandrijflijn zorgt voor een 0 naar 100 tijd van 9,3 seconden en bereikt zijn topsnelheid bij 195 km per uur.

Maar toch willen we met deze 2.5 l benzinemotor een kleine kanttekening maken, zijn verbruik stijgt naar ongeveer 8 l per 100 km, 13 fiscale pk’s wat resulteert in een jaarlijkse rijtaks van 672,44€ per jaar en de verhoogde BIV van 1.644,53€. Daarbij de extra aankoopsom van € 4.000 maakt dat je een hoop geld betaald om 31 PK extra te hebben ten opzichte van de 2.0 l benzinemotor van 163 PK.

Wat moet dat kosten?

 Een Mazda CX 5 kan je al kopen vanaf 32990€, namelijk de Center-Line uitvoering die al zeer mooi en compleet is. Kies je voor de Takumi uitvoering dan krijg je de meest complete versie en deze kost dan 41390€ in de 163pk versie of 45390€ voor de 2.5 194pk versie.

Conclusie

De Mazda CX 5 is een mooie compleet uitgeruste verschijning die comfort en sportiviteit combineert. Aan echte rijdynamiek ontbreekt hij dan weer wat. Maar je merkt zonder twijfel dat Mazda inzet om mee een speler te worden in het premiumsegment door de gebruikte kwalitatieve materialen. Niet voor niets dat men mij al als kind zei dat het de Japanse Mercedes is, en terecht ook! De 194pk motorisatie zorgt ervoor dat je een flinke duit extra moet betalen voor toch maar een beperkt extra vermogen.

    PLUS

  • comfortabel/sportief
  • kwalitatieve afwerking
  • fysieke bedieningsknoppen aanwezig

    MIN

  • fiscale meerprijs 2.5L
  • geen draadloze CarPlay
  • verbruik

Smart #1 Brabus

Smart #1 Brabus De Smart (Swatch Mercedes ART) die we sinds 1998 in geuren en kleuren op onze wegen vinden maakte destijds niet meteen een

Lees verder »

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ De combinatie van de 3,0 liter zescilinder lijnmotor en de permanent bekrachtigde synchrone elektromotor zorgt voor een maximum systeemvermogen van

Lees verder »

Speciale serie Fiat Pandina

Speciale serie Fiat Pandina Vandaag heeft FIAT de nieuwe speciale serie Fiat Pandina gepresenteerd. De presentatiedatum van 29 februari is een eerbetoon aan de historische

Lees verder »