Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Vernieuwde Polestar 2, meer vermogen, bereik en performance

Polestar geeft de 5-deurs elektrische performance fastback, Polestar 2, een belangrijke update. Voor het modeljaar 2024 beschikt de premium compacte EV over een nieuwe high-tech voorkant die de designtaal weerspiegelt die in première ging bij Polestar 3, aanzienlijke prestatieverhogingen met volledig nieuwe elektrische motoren, nog krachtigere batterijen, duurzaamheidsverbeteringen en, voor het eerst bij een Polestar, achterwielaandrijving.

Hoogtechnologische designtweaks

De SmartZone werd geïntroduceerd op de Polestar 2, als teken voor de verschuiving van ademen naar zien en als afspiegeling van het hoogtechnologische karakter van Polestar voertuigen. Net als bij de Polestar 3 herbergt de SmartZone enkele van de belangrijkste actieve veiligheidsvoorzieningen van de auto, waaronder de naar voren gerichte camera en de middenbereikradar.

De 20-inch gesmede lichtmetalen velgen in het Performance Pack zijn bijgewerkt om Polestar 2 in zijn sportiefste look af te stemmen op die van Polestar 3.

Nieuwe motoren, verfijnd rijgedrag en achterwielaandrijving

Alle Polestar 2-varianten zijn uitgerust met elektromotoren en inverters van de volgende generatie, waardoor zowel de efficiëntie als de prestaties aanzienlijk toenemen. Single motor varianten krijgen achterwielaandrijving, aangedreven door een nieuw ontwikkelde permanentmagneetmotor en siliciumcarbide-omvormer. De nieuwe motor heeft een vermogen van maximaal 220 kW (tegenover 170 kW) en is geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie en een hoog koppel (490 Nm, tegenover 330 Nm) om de dynamische prestaties van de auto verder te verbeteren. De sprinttijd van 0-100 km/u is met maar liefst 1,2 seconden teruggebracht tot 6,2 seconden.

De Dual motor versie heeft nu een achteraandrijving die het rijplezier en de prestaties verhoogt dankzij een volledig opnieuw uitgebalanceerde opzet van de aandrijflijn en de koppelverhouding. De nieuwe achterste motor is de primaire aandrijfbron, op de vooras ondersteund door een nieuwe asynchrone motor. Dit zorgt voor een hoger totaal systeemvermogen van 310 kW en 740 Nm (meer dan de oorspronkelijke 300 kW en 660 Nm), een sterk verbeterde tractie, een grotere algemene efficiëntie en hogere prestaties – 0-100 km/u wordt bereikt in 4,5 seconden. Ter ondersteuning van de efficiëntiewinst kan de voorste motor nu volledig worden uitgeschakeld wanneer hij niet nodig is. Wanneer de bestuurder meer vermogen wil, wordt de voormotor onmiddellijk en naadloos opnieuw ingeschakeld.

Het optionele Performance Pack gaat tot 350 kW en een sprinttijd van 0-100 km/u van slechts 4,2 seconden.

Beter bereik en sneller opladen

Alle Polestar 2-versies beschikken, op de meeste markten, over verbeterde lithium-ionbatterijen, met een positief effect op de efficiëntie en capaciteit en op de oplaadtijden. Long Range versies hebben nu 82 kWh batterijen van CATL met 27 modules. De batterij voor de Standard Range behoudt een capaciteit van 69 kWh met 24 modules en wordt nu geleverd door LG Chem.

De bijgewerkte accu’s hebben een nieuw ontwerp voor de batterijontkoppeling, verbeterde rails en een verbeterde celchemie, waardoor ze sneller kunnen worden opgeladen, tot 205 kW DC voor de Long Range batterijen en 135 kW voor de Standard Range batterij.

De grotere en verbeterde accu’s en de optimalisering van de vermogensafgifte door de krachtigere motoren zorgen bij alle versies voor een grotere actieradius. De ontkoppelingsfunctie van de voorste motor op de variant Long Range Dual motor is bijzonder effectief voor het maximaliseren van de actieradius, die nu tot 592 km WLTP[1] bedraagt, een aanzienlijke toename van 105 km.

De Standard Range Single motor is nu in staat tot 518 km WLTP[1], een toename van 40 km, en de Long Range Single motor variant kan nu tot 635 km WLTP[1] halen, een toename van 84 km.

Meer prestaties met minder impact

Ondanks de grotere accu’s, de krachtigere motoren, de grotere actieradius en de opwindender prestaties zijn de koolstofemissies voor versies met de nieuwe 82 kWh-batterij met 1,1 ton gedaald tot 5,9 ton per auto (voorheen 7 ton per auto), dankzij de verbeterde celchemie. Een volledige levenscyclusanalyse (LCA) is gepland voor later in 2023.

Update standaarduitrusting verhoogt waarde

De standaarduitrusting van de Polestar 2 is herzien om de totale waarde en het gemak te verhogen. Driver Awareness-functies zijn nu standaard, waaronder het Blind Spot Information System (BLIS) met stuurondersteuning, Cross Traffic Alert met remondersteuning en Rear Collision Warning and Mitigation, samen met de 360-graden surround view camera en automatisch dimmende buitenspiegels. De draadloze telefoonoplader is nu ook standaard op alle versies.

De Polestar 2 van modeljaar 2024 is nu te bestellen in de Europese markt op Polestar.com, meer markten zullen volgen. De eerste leveringen worden verwacht in het derde kwartaal van 2023. De prijs begint vanaf 49.990 EUR.

Eerste test: Mazda CX-80

Eerste test: Mazda CX-80 Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80.

Lees verder »