Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Lexus UX 250h

De in 2019 gelanceerde Lexus UX 250h urban crossover en tevens het entrymodel van Lexus kreeg recent een update. De auto is gebouwd op het GA-C-platform van Lexus en heeft de voordelen van een laag zwaartepunt en een zeer stijve carrosserie en heeft een vrij directe respons op de input van de bestuurder. ​

Uiterlijk blijft deze 4,5 m grote cross-over bijna volledig trouw aan de vorige generatie, inclusief de gevleugelde achterlichten, Lexus voegt nu een meer sportievere F-sport versie toe aan het gamma. Dat voegt wat chrome en zwarte details toe, 18” velgen en vooral ook standaard de Adaptive Variable Suspension om het geheel wat strakker op de weg te zetten. Daardoor rijdt hij ook lekker sportief en direct. 

Andere standaard F SPORT Design-specificatiedetails zijn kunstleren stoelbekleding, voorstoelverwarming, automatische airconditioning met twee zones en het Nanoe-X luchtkwaliteitssysteem van Lexus, achteruitrijcamera, automatische ruitenwissers, ledkoplampen met automatisch grootlicht, verchroomde dakrails, zwarte wielkastlijsten en Lexus “F”-logo.

De grootste vernieuwingen en updates zitten in het interieur van deze Lexus, binnenin trokken ze alle alle registers open om deze cross-over naar een gebruiksvriendelijker level te brengen. De onhandige touch pad uit de vorige generatie maakte plaats voor de bediening van de zetel koeling/verwarming. De rare bedieningen onder de klep van de armsteun werden verwijderd en in het stuur handen geïntegreerd. De nieuwe UX profiteert van het nieuwe multimediasystemen van Lexus, het 12-inch display heeft een snellere respons, een intuïtievere bediening en meer functionaliteit.

Smartphone-integratie via Apple CarPlay (draadloze verbinding) of Android Auto (bekabelde verbinding) is standaard voorzien en voor nog meer gemak kunnen over-the-air updates ontvangen worden.

De sportieve zetels bieden een goede zithouding en ondersteuning, de ruimte op de achterbank is niet heel ruim bemeten maar voor een compacte cross-over biedt hij perfect plaats aan vier volwassen personen. Natuurlijk boet je dan aan de kofferruimte wat in daar moet je het stellen met 283 l.

De aandrijflijnen van de Lexus UX  bleven ongewijzigd. De UX 250h bereikt een uitstekende efficiëntie en verfijnde prestaties dankzij de Lexus hybride elektrische technologie van de vierde generatie en het 2,0-liter systeem voor een vermogen van 184 pk/135 kW. Zo zorgt deze aandrijflijn voor een acceleratie naar 100 km/h in slechts 8,7 seconde met een topsnelheid van 177 km/h. Tijdens onze testweek reden we een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100km, en dit eigenlijk zonder enige moeite.

De prijs van deze Lexus UX 250h blijft zelfs in de basisversie een flinke duit kosten, de instapversie van deze Lexus kost je € 42.590 voor een upgrade naar de F-sport Line zoals onze testversie dan mag je een flinke € 60.380 neer tellen.

Conclusie 

Deze Lexus UX 250h blijft een speciale verschijning met zijn rare hoeken en vormen, you hate it or you love It, binnenin biedt hij meer dan de nodige luxe aan en ook het nodige gebruiksgemak dankzij de geüpgrade technologische systemen. De e-CVT die soms wat zingerig is zorgt voor een vlotte rijbeleving samen met het dynamische onderstel. Hiervoor betaal je natuurlijk best wat geld.

    Plus

  • Stuur ligt goed in de hand
  • Prima sport zetels
  • Fysieke knoppen voor de bediening van de verwarming 

     Min 

  • Beperkte kofferruimte
  • Geluid E-CVT transmissie
  • Plaatsing sommige bedieningsknoppen