Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Kort getest: Toyota Aygo X

De Toyota Aygo kennen we al sinds zijn introductie in 2005, het kleine leuke stadswagentje dat iedereen wist te bekoren, de ideale metgezel in een stadsomgeving. Voor deze nieuwe en derde generatie kwam Toyota in maart 2021 op de proppen met het studiemodel de “Aygo X Prologue”, ontworpen door de Europese Toyota designstudio.

Voor de nieuwe generatie werd er niet gekozen voor een joint venture met Citroën en Peugeot maar wel om de Aygo X op het eigen GA-B-platform te ontwikkelen. Door het succesvolle GA-B-platform aan te passen voor de Agyo X werd een unieke crossover in het A-segment gecreëerd. Na de ontwikkeling door Toyota Europe Design and Development (ED2) in Nice werd het Aygo X-project overgeheveld naar Toyota Motor Europe in, jawel België. Hier werd hij in een recordtijd van slechts 34 maanden verder uitgewerkt tot de Aygo X van de huidige generatie.

De Aygo X is voorzien van krachtige dynamische lijnen en een tweetoonkleur die verwijzen naar kruiden, het zwarte dak combineer je met de kleuren cardamom, chili, ginger en juniper. Hij blijft met zijn 3,7m ultracompact maar toch zeer wendbaar, ideaal voor het stadsgebruik zeker met de draaicirkel van slechts 4,7m. Dankzij de optimalisering van de geluidsisolatie is er zelfs met het stoffen vouwdak gezorgd voor een betere geluidsdemping. Vooraan is de Aygo voorzien van comfortabele zetels maar die missen wat zijdelingse steun, wel ideaal voor stadsgebruik en kortere ritten. Achteraan is de ruimte beperkt, net zoals de kofferruimte met zijn 231 liter. Gooi je de achterbanken neer dan stijgt dit tot 829 liter.

Wij reden de Aygo X Air Envy, dit is de meest complete uitrusting die je kan krijgen, beschikbaar vanaf 22.710€. De Aygo X is slechts in 1 motorisatie verkrijgbaar namelijk de driecilinder benzine 1.0VVT-i van 72pk. Verkrijgbaar in manuele 5 bak of voor 1310€ extra met een CVT automaat. De CO2 uitstoot van 110g/km stijgt met de CVT lichtjes naar 112g/km. De driecilinder benzinemotor is in stadsomgeving uitermate geschikt om zuinig en vlot te rijden, eens erbuiten mist hij wat pit en moet je de motor in toeren jagen om de gewenste snelheid te behalen. Het leukste aan deze driecilinder in ongetwijfeld de leuke roffel die hij produceert. De topsnelheid van deze Aygo X behaal je bij 158 km/h. Het opgegeven WLTP verbruik van 4,7 l per 100 km kan je bij benadering met deze zuinige Aygo X perfect waarmaken.

Een hele reeks aan standaard veiligheidsfuncties van Toyota Safety Sense assisteren de bestuurder, zoals onder andere de line assist en de adaptive cruise control. Maar ook de voetgangersdetectie tijdens dag en nacht en de fietsersdetectie alleen tijdens de dag. Verder is er binnenin nog de Toyota smart Connect met een 9 inch groot high definition touchscreen display, sfeerverlichting en draadloos opladen. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om je gsm draadloos te verbinden via Android Auto En Apple CarPlay.

    PLUS

  • Leuk design

  • Standaardopties

  • Lage verbruik

  • Rij gedrag

    MIN

  • Stevige prijs

  • Motor mist wat pit

Configureer hier jouw eigen Toyota Aygo X

Volvo zegt diesel vaarwel

Volvo zegt diesel vaarwel Op een bewolkte donderdag begin februari bouwden onze collega’s in Gent hun laatste dieselauto, een V60. En onlangs zag onze fabriek

Lees verder »

Nieuwe ID. Buzz GTX

De nieuwe ID. Buzz GTX Volkswagen Commercial Vehicles blijft het ID. Buzz-gamma uitbreiden. De ID. Buzz Pro2 en ID. Buzz Cargo (150 kW/204 pk) krijgen nu

Lees verder »

Nieuwe PEUGEOT E-5008

Nieuwe PEUGEOT E-5008 PEUGEOT wil een 100% elektrisch merk worden en blijft zijn gamma uitbreiden om aan alle eisen van de klanten te voldoen.  De

Lees verder »

Smart #1 Brabus

Smart #1 Brabus De Smart (Swatch Mercedes ART) die we sinds 1998 in geuren en kleuren op onze wegen vinden maakte destijds niet meteen een

Lees verder »

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ De combinatie van de 3,0 liter zescilinder lijnmotor en de permanent bekrachtigde synchrone elektromotor zorgt voor een maximum systeemvermogen van

Lees verder »