Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Kort getest: DS 4

Afgelopen weekend waren wij te gast in Chantilly waar de nieuwe DS 4 in een prachtige setting aan de pers voorgesteld werd.

Er werd voor de DS 4 een volledig nieuw silhouet getekent. Dit is geïnspireerd op de DS AERO SPORT LOUNGE met zijn vloeiendheid en scherpe lijnen, daardoor toont hij zich stijlvoller en aerodynamischer. De voorkant wordt gekenmerkt door de nieuwe ledsignatuur, samen met een stoer en gedurft front. Hij is gebouwd op het gekende Stellantis EMP2-platform en heeft een breedte van 1,87 meter, een compacte lengte van 4,40 meter en een dakhoogte van slechts 1,47 meter zit hij qua formaat volledig in verhouding.

Technologie

De nieuwe DS 4 zit boordevol veiligheidsfunties en nieuwe technologie die het de bestuurder aangenaam maken tijdens het rijden. Zoals de DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, deze maakt gebruik van een camera die scant de weg en anticipeert op onregelmatigheden door de dempers aan te passen. Met de DS DRIVE ASSIST kan je semi-autonoom rijden op niveau 2, het voorlopig hoogtste niveau dat is toegestaan op de weg. DS NIGHT VISION detecteert dan weer via een infraroodcamera voetgangers en dieren tot op een afstand van 150 meter en toont dit op het bestuurdersdisplay of via het head-up display.

Versies

De DS 4, welke beschikbaar is in drie versies. De DS 4, DS 4 CROSS en de DS 4 PERFORMANCE LINE. Komt met een reeks benzine- en dieselmotoren van 130 tot 225pk. Drie benzinemotoren, PureTech 130 Automatic, PureTech 180 Automatic en PureTech 225 Automatic, en een BlueHDi 130 Automatic dieselmotor, met een brandstofverbruik vanaf 4,8 liter/100 km voor diesel en 5,9 liter/100 km voor benzine in de WLTP gecombineerde cyclus en CO2-emissies 125 g/km voor diesel en 135 g/km voor benzine.

Wij testte de PureTech 225 en de E-Tense 225, beide motoren hebben hetzelfde vermogen maar reageren beide op een andere manier. De PureTech 225 aandrijflijn zet zijn vermogen lineairder neer dan de E-Tense 225 versie die dankzij de hulp van de elektromotor dynamischer reageert en daardoor ook sportiever uit de hoek komt.

De E-Tense motor is gebaseerd op een 4-cilinder PureTech-motor met 180 pk en een elektrische motor met 110 pk, gekoppeld aan een batterij met een totale capaciteit van 12,4 kWh, waarmee hij in de gecombineerde WLTP-cyclus tot 55 km kan afleggen. Dankzij het koppel van 360 Nm bereikt hij de 100 km/u in 7,7 seconden.

Interieur

De DS 4 presenteert een digitaal en ergonomisch interieur dat door een nieuwe verdeling van de bedieningselementen een hogere gebruiksvriendelijkheid heeft. De sabel op het dashboard groepeert de aircobediening en de onzichtbare ventilatieroosters, DS AIR. Het in de middenconsole geplaatste 5” touchscreen dat kan gebruikt worden om het volledig vernieuwde 10” infotainmentsysteem, DS IRIS SYSTEM te de bedienen. Dit werkt eens je het onder de knie hebt zeer snel en makkelijk, onze preproductie testwagen was wel nog niet uitgerust met de software waar hij initieel gaat mee gelaunched worden op het einde van 2021. Het nieuwe interieurdesign biedt ook comfort stoelen die verwarmd, geventileerd en gemasseerd zijn. De rest van het interieur heeft veel handgemaakte onderdelen zoals het stuurwiel. De geluidsbeleving wordt verzorgd door het uitstekende FOCAL ELECTRA geluidssysteem met veertien luidsprekers.

De DS 4 is in zijn basisuitvoering met de PureTech 130 benzinemotor beschikbaar vanaf €28.400, voor de goedkoopste E-Tense versie betaal je €38.400. De door ons geteste La Premiere versie met de PureTech 225 haal je in huis voor €54.000 en de Cross versie E-Tense 225 voor €56.000.

Maar DS, is dat nu een Citroën, of hoe zit dat nu met die DS?

DS Automobiles is geïnspireerd door de originele Citroën DS “die in 1955 voorgesteld werd op het autosalon in 1955”. De afkorting DS is ook oud en er zijn verschillende verhalen over de oorsprong ervan. Volgens sommigen is de merknaam een ​​afkorting voor “Different Spirit”. Volgens anderen is dit “Distinctive Series”. Een derde spreekt van de Franse term “deesse” wat weer Godin betekent.

DS werd in 2014 opgericht in Parijs en behoort nu tot de Stellantis groep welke weer een fusie is tussen FCA en PSA.

DS is sinds zijn afsplitsing van Citroën steeds winstgevend geweest en tracht nu ook met deze DS 4 te scoren in het C-Premium-segment. Dit is de markt waarbij ze binnen DS op mikken.

DS zweert bij een unieke “Savoir-Faire” waarmee ze verwijzen naar de unieke knowhow die ze door de jaren heen opgebouwd hebben.

Zo verwijzen ze ook naar de vakmensen die onder andere deze DS 4 mee ontworpen en gebouwd hebben.

Tijdens onze kennismaking kregen we dan ook enkele “workshops” aangeboden waarbij we konden zien hoe de DS 4 in zijn huidige vorm ontstaan is.

Ik moet eerlijk bekennen dat we best onder de indruk waren van de tijd en moeite die er gestoken is om deze DS te ontwikkelen. Om een voorbeeld te geven was er een workshop waarin duidelijk werd dat ze voor het bekleden van het stuurwiel niet minder dan 9h tijd nodig hadden om deze te ontwikkelen.

Er was ook het klei model van de DS 4. We konden zelfs de originele schetsen van het ontstaan van de DS 4 bewonderen. Waar ik dacht dat tegenwoordig alles machinaal gebeurde werd ik met de voeten op de grond gezet en werd er aangetoond dat er redelijk wat handelingen in deze DS niet machinaal uitgevoerd konden worden. Het resultaat zou er nooit zo strak en mooi uitgezien hebben.

DS en elektrische aandrijvingen.

Net zoals ieder merk is ook DS naar volledige elektrische aandrijvingen aan het overschakelen.

Sterker nog, ze nemen hier eigenlijk het volledige voortouw in en sinds de oprichting staat die elektrificatie centraal.

Dit is mede mogelijk door de ervaringen en ontwikkelingen die ze bij de Formule-e hebben opgedaan. Zeer belangrijk hierbij is dat in de seizoenen 18-19 en 19-20 het DS Techeetah Formula E Team 2 keer kampioen werd (vooraleer de Formule E een officieel FIA wereldkampioenschap werd).

In 2020 scoort DS in Europa het laagste gemiddelde CO2-uitstoot. Dankzij hun geëlektrificeerde gamma behaalden ze een gemiddelde CO2-uitstoot van 83,1 gram/km.

Wie denkt dat DS nu bij de pakken blijft zitten heeft het mis. Het merk kondigde aan 100% elektrisch te worden vanaf 2024. Ook komt het merk in 2024 met de lancering van het eerste elektrisch project van Stellantis op het nieuwe STLA MEDIUM-platform.

Reeds nu worden alle DS-wagens aangeboden met geëlektrificeerde motoren onder de naam E-TENSE. Het gaat hier steeds om oplaadbare Hybrides of 100% elektrische wagens.

DS-stores.

DS wil zich tussen de premium merken vestigen en heeft hierdoor veeleisende klanten.

Om deze klanten te plezieren heeft het merk “ONLY YOU, a luxury of attentions” gecreëerd. Dit betreft een programma vol met exclusieve diensten die de klant centraal plaatst met tal van DS stores over de hele wereld. Dit om het nodige contact met de klant te behouden in deze steeds meer digitaal wordende wereld.