Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Jeep Compass e-Hybrid (2022)

We testen de eerste nieuwe SUV van Jeep, de Compass 4xe die in Europa wordt gelanceerd onder de vlag van de Stellantis groep. De nieuwe Compass is ontwikkeld om meer de Europese klant aan te spreken, dankzij geavanceerde technologie en verbeterde afwerkingskwaliteit in de auto. Hij introduceert ook belangrijke nieuwe kenmerken die hem naar een nog hoger niveau tillen op het vlak van design, veiligheid, technologie en functionaliteit. Het nieuwe model heeft een sterk esthetisch karakter, versterkt door een verfijnde en kenmerkende styling, die trouw blijft aan de stijlelementen van het merk, een uitstekende rijdynamiek en meer geavanceerde veiligheid en connectiviteit. Dit alles wordt gecombineerd met de befaamde 4×4 capaciteit van Jeep, een eigenschap die in 80 jaar ervaring op het gebied van off-road rijden werd verfijnd.

Aan het exterieur zijn er subtiele wijzigingen met het vorige model, het geeft de Jeep een mooier en volwassenere uitstraling. De nieuwe koplampen bevinden zich nu standaard naast de kenmerkende 7 grille sleuven. Op een paar wijzigingen na is de achterkant hetzelfde gebleven, behalve de vernieuwde led achterlichten. Het model dat wij testen was de ‘Upland’ versie. Deze is herkenbaar aan de nieuwe Matter Azure kleur en een zwart dak. Deze versie heeft ook standaard 18” lichtmetaal velgen, een MetaKrome Bronze afwerking op de grille en de achterskidplaat, evenals een speciale motorkapsticker. Het interieur is volledig gewijzigd, een prachtig dashboard met een mooi ontwerp en materialen. Alles is aangepakt, elke knop of hendel is vernieuwd. Het interieur is functioneler geworden met een nieuwe indeling van de middenconsole en meer opbergruimte.

Bovendien biedt het interieur een modernere en meer uitgesproken look, dankzij de middentunnel, het stuur en het dashboard met in het midden het Full HD 10,1” touchscreen met ondersteuning voor draadloos Apple Carplay en Android Auto. Via dit scherm kan je alles bedienen, maar voor de basisfuncties zijn er nog steeds de fysieke knoppen. Het unique aan dit ‘Upland’-model is dat in het interieur uitgebreid gebruik is gemaakt van gerecycled materiaal. De hemelbekleding, de vloermatten en de exclusieve SEAQUAL-stoelen zijn van gerecycled plastic uit de oceaan.

Deze Mild Hybrid met 1.5 viercilinder turbobenzinemotor heeft 130pk en een maximumkoppel van 240Nm is gekoppeld aan een zeventraps automatische versnellingsbak. Het aandrijfsysteem wordt ondersteund door een 48-volt elektromotor van 15kW die een koppel van 55Nm levert. Deze versie biedt dus minder brandstofverbruik en CO2-emissies dan het vorige benzinemodel. Deze nieuwe Compass beschikt ook over het nieuwe ‘Uconnect’-service hierdoor zijn een reeks functies van de wagen beschikbaar via de My Uconnect mobiele app. Met deze app kan je vanop afstand eenvoudig de status en het onderhoud beheren, de deuren vergrendelen en ontgrendelen, verlichting aan- en uitzetten en nog zoveel meer. Op gebied van veiligheid zijn er geavanceerde standaardvoorzieningen zoals Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Assist, Drowsiness Alert, adaptieve Cruise Control, Lane assist en nog zoveel meer.

De prijzen van deze Jeep Compass beginnen vanaf €37.540 BTW incl. en de exclusieve speciale Upland uitvoering begint vanaf €42.990 BTW incl.

Het is een mooi afgewerkte wagen met een correcte prijs in dit segment. De veiligheidssystemen zijn aanpasbaar of kan je uitschakelen. De Lane assist is niet 100% betrouwbaar deze durft de lijn al eens overschrijden.  Het verbruik van deze Jeep Compass heeft mij wel aangenaam verrast, deze had een gemiddeld verbruik van 6,7L/100km. Bij voorgaande testen van andere wagens in dit segment is dit meestal rond de 7,5L/100km. Deze SUV heeft een goede wegligging en de overbrenging van stuur naar de wielen is direct wat een aangename rijervaring geeft. Enkel bij het omschakelen van de elektromotor naar de bezinemotor kan de SUV soms onrustig reageren.    

    PLUS

  • Verbruik

  • Aanpasbaarheid veiligheidssystemen

    MIN

  • Overgang hybride naar verbrandingsmotor
  • Gemakkelijk overschakelen van km/h naar m/h