Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Jeep Avenger

Nog maar net geïntroduceerd en onmiddellijk  ‘’Auto van het jaar 2023” en “Beste gezins-SUV” , zo maakt de eerste volledige Jeep Avenger een opvallende intrede in het B-SUV segment. De verkoopscijfers gingen vlot de hoogte in en bereikten al snel meer dan 40000 verkochte exemplaren waarvan meer dan 900 in de Belux. De Jeep Avenger is met zijn lengte van 4,08 meter de meest compacte Jeep.

De Avenger is een belangrijke nieuwe speler binnen het Jeep assortiment, net zoals de Jeep Willy’s revolutionair was zorgt de Avenger voor een (elektrische) revolutie binnen het merk. De eerste emissievrije Jeep is van bij het begin ontworpen om het DNA van Jeep te verpakken in een compacte, robuuste en coole SUV voor alledaags gebruik maar zeker ook voor off-road gebruik. De waarden van Jeep, vrijheid, avontuur, authenticiteit en passie blijven hierbij hoog in het vaandel.

Qua looks blijft hij Jeep helemaal trouw, zijn stoere karakter maar dan in een fris en vernieuwend elektrisch jasje. De 7 herkenbare elementen in de grille, ook al is hij elektrisch, zorgen samen met de donkere koplampen voor de sportiviteit.

En laat je vooral niet misleiden door zijn afmetingen, de Avenger biedt best wel heel wat binnenruimte, volwassenen hebben vooraan ruim voldoende plaats, achteraan is het aanvaardbaar maar toch minder ruim. De kofferruimte bied je 355 liter aan opslagruimte en in het interieur nog eens 34 liter. De oplaadkabel kan in de koffer onder de dubbele laadvloer opgeborgen worden, want de Avenger heeft geen “Frunk”.

De gebruikte materialen in het interieur zijn mooi maar vrij basic, er is hiervoor veel plastiek gebruikt. Anderzijds is dit wel wat toepasselijk voor het ruige avontuurlijke imago van de Avenger, dit is goed en makkelijk te onderhouden.

Om alle Jeepers te verwennen is er gezorgd voor een groot gebruiksgemak met een volledig digitaal dashboard met 2 keer een 10,25” scherm. Dit is personaliseerbaar naar wens met widgets of met draadloze CarPlay of Android Auto. De navigatie draait op TomTom software en de gehele Avenger wordt up to date gehouden via over the air updates. En over updates gesproken, het geluid van de richtingaanwijzer kan er één gebruiken want deze zorgt voor irritatie…

Een reeks aan geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen (ADAS) maken autonoom rijden op level 2 mogelijk: Blind Spot Monitoring, Autonomous Emergency Braking met bescherming van voetgangers en fietsers, automatisch parkeren en achteruitrijcamera met 180°-weergave en vogelperspectief.

De Jeep Avenger deelt zijn platform oa met de DS 3 uit moederbedrijf Stellantis, het nieuwe eCMP2-platform biedt de 400V elektromotor en een 54 kWh. De elektromotor op de vooras levert 115 kW (156 pk) vermogen en 260 Nm koppel en het neemt 9s in beslag om de 100 te bereiken. Maar dankzij het instant maximumkoppel voelt hij wel sneller aan, de topsnelheid ligt op 150km/h. Met een volle batterij kan je volgens volgens de WLTP-cyclus 400km afleggen. Tijdens onze roadtrip van 325km, vooral over snelwegen, steeg het verbruik van de Avenger naar 19,7kWh/100km waardoor we na 250km al moesten laden. Stadsverbruik lag wel met 16,5kWh/100km een stuk lager.

De batterij kan herladen worden via maximum 100kW of via een wisselstroom lader van 11kWh en dit vraagt rond de 5u om de Avenger volledig vol te laden. Het onderstel zorgt voor een sportief maar vooral comfortabele rijdynamiek. Door het in de vloer geplaatste batterijpakket heeft de Avenger een laag zwaartepunt en een hogere baanvastheid. Qua stuurgevoel is de Avenger niet altijd even direct, een andere rijmodus kiezen lost dit ook niet op.

De prijzen voor de eerste volledige Jeep starten bij 38.500€ voor de Avenger trim, daarop volgt de Longitude aan 39.500€, de Altitude aan 41.500€ en the top off the line Summit bestel je voor 43.500€. Wij gingen op pad met de Summit versie.

Conclusie

De Jeep Avenger is als kleinste telg uit het gamma een heel goede keuze omdat hij het Jeep DNA helemaal trouw blijft, een echte 4×4 kunnen we het wel niet noemen omdat hij alleen op de voorwielen aangedreven wordt. Maar zowel on- als off-road weet hij flink zijn mannetje te staan met zijn deftig rijcomfort en interieurruimte. Als je de 400km rijbereik met een korreltje zout neemt en niet dagelijks lange afstanden moet overbruggen dan is de Avenger zeker een te overwegen keuze.

De Avenger biedt zeker veel waar voor zijn geld.

    PLUS

  • Design trouw aan Jeep

  • Interieurruimte

  • Prijs

     MIN

  • Rijbereik

  • Plastieken  afwerking

  • Geen frunk

Upgrade voor Seat Leon

SEAT Leon wordt technisch en technologisch geüpgraded De SEAT Leon krijgt een nieuwe 1.5 TSI-motor die 115 pk (85 kW)/220 Nm levert Het interieur krijgt

Lees verder »

Eerste tests 911 Hybrid

Eerste tests 911 Hybrid Ontwikkeling van de eerste 911 met hybride aandrijving succesvol afgerond. Uitgebreide tests in het stadsverkeer, op landwegen en op het circuit

Lees verder »

De nieuwe Volkswagen California

De nieuwe Volkswagen California De California is dé iconische camper. Na meer dan 280.000 exemplaren van deze bestseller te hebben gebouwd presenteert Volkswagen Commercial Vehicles

Lees verder »

De nieuwe Lancia Ypsilon

De nieuwe Lancia Ypsilon Na de officiële presentatie van de NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA in februari, is dit opnieuw een belangrijke dag in

Lees verder »