Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Hyundai IONIQ 6

Hyundai Motor Company heeft de langverwachte IONIQ 6 ‘Electrified Streamliner’ in digitale wereldpremière onthuld. Als nieuwste model in de volledig elektrische IONIQ merklijn herdefinieert de ‘Electrified Streamliner’ met een reeks geavanceerde technologieën, gepersonaliseerde snufjes en een uitgebreide rijbereik de grenzen van de elektrische mobiliteit.

IONIQ 6 biedt een geschat volledig elektrisch rijbereik van meer dan 610 km1, berekend volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure norm (WLTP), en supersnelle 400-V/800-V meervoudige oplaadmogelijkheden dankzij Hyundai Motor Group’s Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Hij beschikt ook over Hyundai’s meest aerodynamische styling tot nu toe en een reeks indrukwekkende functies, zoals Dual Color Ambient Lighting, Speed Sync Lighting, EV Performance Tune-up en Electric Active Sound Design (e-ASD), die de elektrische mobiliteitservaring nog verbeteren.

 

Gepersonaliseerd interieur, ontworpen voor gebruiksgemak

De ‘Electrified Streamliner’ maakt gebruik van E-GMP om een extreem lange wielbasis van 2.950 mm te bieden, met daarbij ook een keuze uit 20 of 18 duim grote velgen. Bovenop een indrukwekkende totale lengte van 4.855 mm bezorgen de breedte van 1.880 mm en hoogte van 1.495 mm IONIQ 6 een opvallend gestroomlijnd en stijlvol uiterlijk die hem onderscheiden in een zee van op elkaar gelijkende EV’s.

Het interieur van IONIQ 6 is specifiek ontwikkeld om te dienen als een comfortabel en gepersonaliseerde cocon. Met de Dual Color Ambient Lighting kan de bestuurder de look en feel van het interieur aanpassen door te kiezen uit een spectrum van 64 kleuren en zes vooraf geselecteerde thema’s. De Speed Sync Lighting modus voegt emotie toe aan de rijervaring door de helderheid van de binnenverlichting aan te passen aan de snelheid van het voertuig.

De optionele Relaxation Comfort Seats2 vooraan bevorderen ontspanning door simpelweg de zithoek aan te passen. Bovendien zijn alle zetels specifiek ontworpen voor volledig elektrische modellen, en zijn ze ongeveer 30 % dunner dan die in andere conventionele modellen, zodat inzittenden meer ruimte hebben. Er zijn vier type-C aansluitingen en één type-A USB aansluiting om het gebruiksgemak voor klanten te verbeteren.

De gepersonaliseerde rijervaring van IONIQ 6 wordt verder verbeterd door het ‘EV Performance Tune-up’-systeem, waarmee de bestuurder naar wens de stuurkracht, de motorvermogensmodus, de gevoeligheid van het gaspedaal en de aandrijflijnmodus kan instellen. Bestuurders kunnen met een paar clicks allerlei combinaties maken om aan hun individuele behoeften te voldoen.

IONIQ 6 is voorzien van e-ASD, een technologie die EV’s opwindender en mensvriendelijker maakt. Het optimale, ruimteschipachtige geluid is hoorbaar in het interieur, en het volume ervan verandert op basis van de rijsituatie waarin het voertuig zich bevindt.

Vermogen en energie te over

IONIQ 6 is verkrijgbaar met een keuze uit aandrijfopties en batterijpakketten om aan de behoeften van elke klant te voldoen. De ‘long range’ batterij met een capaciteit van 77,4-kWh kan gekoppeld worden aan twee elektromotor-layouts: met achterwielaandrijving (RWD) of met vierwielaandrijving (AWD). De topuitvoering met dubbele motor is een AWD-opstelling die een gecombineerd vermogen van 239 kW en een koppel van 605 Nm levert. Deze ‘PE’-configuratie kan van 0 naar 100 km/u sprinten in 5,1 seconden.

IONIQ 6 biedt een indrukwekkend laag energieverbruik. Het energieverbruik van de 53-kWh standaard batterij met 18 duim grote velgen en de RWD motoroptie wordt geraamd op minder dan 14 kWh/100 km, gemeten volgens de WLTP-cyclus. Daarmee is IONIQ 6 één van de meest energiezuinige voertuigen op de markt.

De E-GMP architectuur van IONIQ 6 ondersteunt zowel 400-V als 800-V oplaadinfrastructuren, met standaard 800-V opladen; hij is geschikt voor 400-V opladen zonder dat extra onderdelen of adapters nodig zijn. Met een 350-kW lader kan IONIQ 6 in slechts 18 minuten van 10 procent tot 80 procent opgeladen worden.

IONIQ 6 biedt, net als de bestaande IONIQ 5, een innovatieve vehicle-to-load (V2L) functie waarmee klanten alle elektrische apparaten van stroom kunnen voorzien – ideaal bij een stroomonderbreking, tijdens het kamperen of voor klussen buitenshuis. V2L wordt ingeschakeld met een accessoire-adapter in de buitenlaadpoort. Behalve het aansluitpunt buiten zit er een tweede stopcontact onder de achterzetel voor het opladen van laptops, telefoons en andere apparaten.

Ondersteunende technologie

Het modulaire touchscreen dashboard van IONIQ 6 bestaat uit een 12 duim groot full-touch infotainmentscherm en een 12 duim grote digitale instrumentencluster die geavanceerde technologieën bevatten voor een rijkere digitale ervaring die aan de behoeften van gebruikers kan worden aangepast.

Het infotainmentsysteem van IONIQ 6 biedt real-time actieradiuskaarten op basis van de huidige laadtoestand. De geconnecteerde diensten van het systeem helpen ook bij het zoeken en plannen van de beste route en om onderweg een oplaadstation te voorzien.

Apple CarPlay en Android Auto ogen mooi op dit breedbeeldscherm. Ondersteuning voor meervoudige Bluetoothverbindingen is beschikbaar, zodat twee apparaten tegelijkertijd gekoppeld kunnen worden – één voor telefoongesprekken en één voor muziekstreaming. De acht luidsprekers van het premium Bose geluidssysteem, waaronder een subwoofer, zijn strategisch geplaatst doorheen het voertuig voor een luisterervaring van hoge kwaliteit. Het navigatiesysteem wordt geleverd met Bluelink® infotainment/kaartupdates.

Geavanceerde rijhulpsystemen

IONIQ 6 is uitgerust met het nieuwe niveau van Hyundai SmartSense, met geavanceerde rijhulpsystemen die zorgen voor veiligheid en gebruiksgemak op de weg.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) helpt om tijdens het rijden op snelwegen een ingestelde afstand en snelheid tot ten opzichte van de voorligger te houden en helpt om het voertuig tijdens het rijden op zijn rijvak te centreren, zelfs in bochten. Wanneer een voertuig aan de zijkant erg dichtbij rijdt, helpt het systeem om de rijlijn aan te passen, om zo gevaar te vermijden. Bij het rijden boven een bepaalde snelheid verandert het voertuig, door het stuurwiel vast te houden en de richtingaanwijzerschakelaar te gebruiken, automatisch van rijstrook in de aangegeven richting.

Smart Cruise Control (SCC) helpt om afstand te houden tot de voorligger en met een door de bestuurder ingestelde snelheid te rijden door de aangeleerde rijstijl van de bestuurder na te bootsen. Als SCC niet actief is, leert het de rijstijl van de bestuurder. Wanneer SCC geactiveerd wordt, stopt de functie met leren en rijdt het automatisch door de aangeleerde rijstijl te spiegelen.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) helpt om aanrijdingen met voorwerpen voor de auto te voorkomen. Als een voorligger plotseling vertraagt, of als een gevaar voor een voorwaartse aanrijding wordt gedetecteerd, zoals met een stilstaand voertuig of een voetganger, geeft het een waarschuwing. Na de waarschuwing kan het, als het risico op een contact blijft bestaan, helpen met een noodstop. Tijdens het rijden, als er een risico op een aanrijding met een fietser voor de auto is, of met een tegenligger bij het afslaan op een kruispunt, kan het helpen bij het noodremmen.

De ‘SEL’ en ‘Limited’ uitvoeringen bieden de verbeterde functies ‘Junction Crossing’, ‘Lane- Changing Oncoming’ en ‘Lane-Changing Side’, samen met ‘Evasive Steering Assist’. Tijdens het rijden over een kruispunt, als er kans is op een botsing met tegenliggers van links of rechts, helpt het automatisch met een noodstop. Als er bij het wisselen van rijstrook gevaar is voor een aanrijding met een tegenligger op de andere rijstrook of een voorligger in de volgende rijstrook, helpt het door automatisch ontwijkend te sturen. En als er tijdens het rijden kans is op een aanrijding met een voetganger die zich gedeeltelijk in de rijrichting van het voertuig bevindt, helpt het automatisch met ontwijkend sturen.

Andere semiautonome rijhulpsystemen zijn Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de snelheid van het voertuig aanpast aan de maximumsnelheid, en High Beam Assist (HBA), dat ‘s nachts kan helpen de grootlichten aan en uit te schakelen voor naderende voertuigen.

IONIQ 6 heeft verschillende functies met betrekking tot het aandachtsniveau van de bestuurder. Driver Attention Warning (DAW) analyseert de alertheid van de bestuurder tijdens het rijden en waarschuwt wanneer dat nodig is. Het geeft een signaal als er tekenen van onoplettendheid bij de bestuurder worden waargenomen, en raadt indien nodig een rustpauze aan. Tijdens een stop wordt de bestuurder gewaarschuwd als de voorligger terug vertrekt.

Verschillende functies werken samen om botsingen in verschillende verkeerssituaties te helpen voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt aanrijdingen van achteren te voorkomen bij het wisselen van rijstrook. Bij het bedienen van de richtingaanwijzer om van rijstrook te veranderen, kan het systeem een waarschuwing geven als er een risico op een aanrijding met een achteropkomend voertuig wordt gedetecteerd. Bij het verlaten van een parallelparkeerplek kan het helpen bij het noodremmen als er een aanrijdingsgevaar met een van achteren naderend voertuig wordt gesignaleerd.

Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), toont een videobeeld van de dode hoek voor een veilige rijstrookwissel. Bij het bedienen van de richtingaanwijzer toont het een beeld van de dode hoek voor de aangegeven richting.

IONIQ 6 waakt ook over de veiligheid van de passagiers op de achterbank met Safe Exit Warning (SEW), dat een waarschuwing geeft wanneer een voertuig van achteren nadert bij het uitstappen. Wanneer de inzittende de deur opent om na een stop het voertuig te verlaten, geeft het een waarschuwing als een naderend voertuig van de achterkant wordt gedetecteerd.

Een reeks comfortverhogende parkeerhulpsystemen maken parkeren in allerlei omstandigheden eenvoudiger dan ooit tevoren. Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) helpt door van buiten het voertuig te parkeren of via Remote Operation een parkeerplek te verlaten. Deze functie werkt voor parallel, haaks en zelfs diagonaal parkeren.

Surround View Monitor (SVM) toont videobeelden van de situatie rond het voertuig om zo veilig te kunnen parkeren. Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt contact met voetgangers en objecten rond het voertuig te vermijden bij het parkeren of uitstappen. Als er bij het in- en uitparkeren gevaar voor een botsing met voetgangers of voorwerpen bestaat, geeft het systeem een waarschuwing. Na de waarschuwing, als het risico op een botsing toeneemt, assisteert het automatisch met een noodstop.

Op dezelfde manier helpt de Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) bij het vermijden van aanrijdingen met tegenliggers aan de linker- of rechterkant van het voertuig tijdens het achteruitrijden. Als er bij het in- en uitparkeren gevaar bestaat voor een aanrijding met voetgangers of voorwerpen, geeft het systeem een waarschuwing. Na de waarschuwing, als het risico op een botsing toeneemt, assisteert het automatisch met noodremmen.

OTA Software Update

IONIQ 6 is het eerste model van Hyundai dat een over-the-air (OTA) Software Update-functie voor diverse controllers biedt. Met deze technologie kunnen bestuurders het voertuig upgraden wat elektrische voorzieningen, autonoom rijden, de batterij en andere functies betreft, om een veiligere en praktischer rijervaring te bieden. Bestuurders kunnen ook kaarten en software bijwerken met de OTA-functie.

IONIQ 6 kleurkeuze

IONIQ 6 is verkrijgbaar in een spectrum van 12 koetswerkkleuren, waaronder Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte en Byte Blue.

Voor het interieur zijn vier kleuren beschikbaar: Donkergrijs met lichtgrijs, Donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en zwart.

IONIQ 6 productie

De productiestart van IONIQ 6 staat gepland in het derde kwartaal van 2022. Het tijdschema voor de marktintroductie wordt later bekendgemaakt.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »