Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Opel Grandland

Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door de autofabrikant uit Rüsselsheim werd onthuld. De nieuwkomer brengt vele designkenmerken die voor het eerst te zien waren op de Opel Experimental concept car, voor het eerst tot leven op een seriemodel. Deze kenmerken zijn onder andere de 3D Vizor met verlicht Blitz-logo in het midden en de permanent verlichte “OPEL”-belettering achteraan. Verdere hoogtepunten zijn het Intelli-Lux Pixel HD verlichtingssysteem met meer dan 50.000 individuele elementen, plus het STLA Medium platform dat geschikt is voor BEV’s en het nieuwe platte ontwerp van de batterijverpakking die een 98 kWh batterij mogelijk maken. Hiermee kan de Grandland Electric tot ongeveer 700 kilometer lokaal emissievrij rijden (volgens WLTP)

“De nieuwe Grandland is een mijlpaal voor Opel. Hiermee is elke Opel zonder uitzondering elektrisch verkrijgbaar. Dit is een grote stap in ons elektrische offensief. De nieuwe Grandland is ontworpen en ontwikkeld in Rüsselsheim en wordt gebouwd in Eisenach. De relatie met de Opel Experimental is onmiskenbaar. Hij biedt innovaties die voor het eerst te zien waren op deze buitengewone conceptcar. De nieuwe Grandland zal daarom onze positie in het belangrijke C-SUV-segment versterken,” aldus Florian Huettl, CEO van Opel.

Het BEV-platform krijgt een elektrisch bereik tot ongeveer 700 km (WLTP)

De volgende generatie Grandland betekent een grote stap voor Opel om elektromobiliteit nog aantrekkelijker te maken. Het is de eerste Opel die gebruik maakt van het Stellantis STLA Medium BEV-platform. Dankzij de nieuwe architectuur, de nieuwe platte batterijverpakking met tot 98 kWh, de nieuwe generatie elektromotor en energiebesparende voorzieningen zoals de warmtepomp, zal de nieuwe Grandland Electric een lokaal emissievrije WLTP elektrische actieradius tot ongeveer 700 kilometer kunnen bieden. Elders zijn korte pitstops om op te laden ook gegarandeerd. Bij een openbaar snellaadstation duurt het slechts 26 minuten om op te laden tot 80 procent van de accucapaciteit.

3D Vizor, verlichte Blitz, Edge Light Technology en Intelli-Lux Pixel Matrix HD

Het nieuwe onderstel gaf de ontwerpers ook een nieuwe vrijheid en de indrukwekkende houding van de nieuwe Grandland wordt al bij de eerste blik duidelijk. Dankzij 173 mm meer lengte, 19 mm meer hoogte en 64 mm meer breedte ten opzichte van zijn voorganger straalt de nieuwkomer zelfvertrouwen uit (lengte: 4650 mm; breedte: 1905 mm; hoogte: 1660 mm). En in combinatie met lichtmetalen 20-inchwielen helpt dit hem om krachtig en comfortabel aan de top van Opels SUV-portfolio te staan. Nog meer grandeur wordt toegevoegd door de nieuwe uitvoering van het karakteristieke Opel-merkgezicht: de 3D Vizor. Dit element wordt gecombineerd met het verlichte Opel Blitz-logo, dat nog prominenter aanwezig is dankzij Edge Light Technology. De nieuwe Grandland omarmt het “Opel Compass”-design dat de Experimental conceptwagen introduceerde. Het bouwt voort op de principes van de middenvouw, waarbij alle functies horizontaal zijn georganiseerd met het “Electrified Blitz” embleem in het midden.

Aan de achterzijde maakt het kenmerkende kompasverlichtingsteken, inclusief de allereerste integratie van het verlichte “OPEL”-woordmerk als onderdeel van het teken, ook zijn debuut als productiemodel. En geheel in lijn met Opels Greenovation-aanpak om alle hulpbronnen met betrekking tot de auto te sparen, wordt de naam van de auto niet langer weergegeven door middel van chromen letters – in plaats daarvan is hij centraal in reliëf in de achterklep aangebracht.

Ruim interieur met centraal 16-inch display, AGR-stoelen en slimme opbergoplossingen

Aan de binnenkant worden de inzittenden van de nieuwe Grandland begroet door nog meer gedurfde en pure elementen in combinatie met een warme en innemende ambiance. Architectonisch gezien benadrukt de lay-out van het interieur een horizontaal thema, met lijnen die van het instrumentenpaneel doorlopen tot in de portieren, wat het gevoel van breedte en ruimtelijkheid versterkt, terwijl het licht op de bestuurder gerichte 16-inch centrale display en de hoge middenconsole een sportief gevoel opwekken. Achter het stuur biedt een discreet breed en volledig digitaal cluster essentiële informatie, zodat de bestuurder zich kan concentreren op het rijplezier en, in combinatie met het Intelli-HUD head-up display, zijn ogen niet van de weg hoeft te halen. Bestuurders hebben ook de optie om de Pure Mode handmatig of automatisch te activeren. Deze vermindert de inhoud van het bestuurdersinformatiecluster, het head-up display en het centrale display en zorgt voor nog minder afleiding tijdens het rijden in het donker of in de regen. In de typische Opeltraditie kunnen veelgebruikte instellingen zoals de klimaatregeling ook intuïtief bediend worden via een paar resterende fysieke knoppen.

Het interieur biedt ook een bijzonder betrokken rijervaring: De ergonomische AGR-stoelen van Opel genieten een bekroonde reputatie en de nieuwe Grandland zet deze lange traditie voort. Ze zijn gecertificeerd door de “Aktion Gesunder Rücken e. V.” (“Campagne voor gezonde ruggen”). Ze introduceren een nieuwe comfortfunctie: de elektrisch verstelbare zijsteunen. Deze functie verbetert de zijdelingse comfortaanpassing aanzienlijk dankzij twee pneumatische zakken in de zijsteunen van de rugleuning. De zetels bieden ook ventilatie en massage voor de bestuurder. Ondertussen genieten de passagiers achterin van 20 mm extra beenruimte in vergelijking met de vorige Grandland. De gepatenteerde Intelli-Seat functie in de voorstoelen – een sleuf die de druk op het zitbeentje verlicht – is standaard en zorgt voor uitstekend comfort, zelfs tijdens lange ritten op de Autobahn. En alle stoffen in het interieur zijn 100% gerecycled!

Alternatieve aandrijvingen, frequentieselectieve dempingstechnologie en een reeks hulpsystemen voor de bestuurder

Klanten die de voorkeur geven aan andere aandrijflijnen boven een puur elektrische optie, vinden ook wat hun hart begeert in het volledig geëlektrificeerde aandrijvingsportfolio. De nieuwe Grandland Plug-in Hybrid met een lokaal emissievrije actieradius tot 85 km (WLTP) en de Grandland Hybrid met 48-volt technologie bieden nog meer opwindende oplossingen die zorgen voor rijplezier en tegelijkertijd het verbruik en de CO2 uitstoot beperken.

En terwijl de Grandland de uitstoot verlaagt, levert hij nog steeds dynamisch en comfortabel rijplezier. Dit wordt mogelijk gemaakt door dempers met frequentieselectieve dempingstechnologie die in het chassis worden gebruikt. Deze unieke technologie creëert een tweede hydraulisch circuit in de demperkamer om de dempingskracht mechanisch aan te passen aan de frequentie. Afhankelijk van de situatie, de toestand van het wegdek en de rijstijl maakt het verschillende dempingskarakteristieken mogelijk voor comfortabel glijden bij hoge frequenties – d.w.z. bij korte botsingen zoals op kasseien of een putdeksel – en voor een sportieve, ambitieuze rijstijl met meer direct contact met de weg bij lage frequenties. De Grandland reageert nog onmiddellijker en directer op elk commando van de bestuurder en blijft, zoals typisch voor Opel, stabiel bij het remmen, in bochten en bij hoge snelheden op de Autobahn. Het Opel DNA wordt verder benadrukt door de specifieke afstemming van veren, stabilisatorstangen, stuurinrichting en ESC.

Het aantrekkelijke aanbod van Opels nieuwe topklasse SUV wordt vervolledigd door een uitgebreid aanbod aan rijhulpsystemen, waaronder Automatische Cruise Control met Stop & Go-functie, Uitgebreide Verkeersbordherkenning, Intelligente snelheidsaanpassing en In Crash Braking, een systeem dat een secundaire botsing moet helpen vermijden in geval van een ongeval. Het Intelli-Drive 2.0 systeem, dat talrijke elektronische assistenten integreert en combineert met halfautomatische rijstrookassistentie en Aanbevolen Snelheidsaanpassing, is ook als optie verkrijgbaar. Als de beoogde rijstrook vrij is, stuurt de assistent de Grandland met kleine stuurbewegingen naar de gewenste rijstrook. En Recommended Speed Adaption zorgt ervoor dat – indien bevestigd door de bestuurder – de snelheid van de auto overeenkomstig wordt verlaagd wanneer een nieuwe snelheidslimiet wordt bereikt of tot die limiet wordt verhoogd. Naast sensoren gebruikt Intelli-Drive 2.0 ook informatie van het over-the-air netwerk. En parkeren en manoeuvreren wordt ook gemakkelijker gemaakt door parkeersensoren voor en achter, de achteruitrijcamera met automatische schoonmaakfunctie en de 360-graden Intelli-Vision camera.

Dankzij zijn ultramoderne nieuwe platform, innovatieve nieuwe technologieën in combinatie met talrijke designkenmerken die voor het eerst te zien waren op de Opel Experimental concept car, staat de nieuwe Grandland comfortabel aan het roer van Opels SUV-portfolio, terwijl hij een nieuw niveau van volledig elektrische vrijheid toevoegt aan Opels voortdurende elektrificatiestrategie.