Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse

De nieuwe G-Klasse is ontwikkeld met zo’n 45 jaar ervaring en expertise in het offroad-segment. De iconische terreinwagen is nog steeds gebaseerd op een beproefde ladderchassis-constructie, en heeft drie mechanische sperdifferentiëlen in combinatie met een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en een starre achteras. De grote bodemvrijheid en de lange veerwegen vormen de basis voor de indrukwekkende offroad-eigenschappen.

De volgende feiten spreken voor zich:

  • Klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond
  • Bodemvrijheid tussen de assen van minimaal 241 mm
  • Maximale waaddiepte van 70 cm in water en modder
  • Stabiel rijden bij schuine hoek tot 35°
  • Hellingshoek van 31° voor en 30° achter (zonder trekhaak)
  • In- en uitloophoek van 26°

Het onderstel van de nieuwe G-Klasse is standaard voorzien van een adaptief verstelbare demping, wat bij de vorige modellen alleen als optie leverbaar was. Dit zorgt voor nog meer soepelheid in het terrein. De dempers compenseren oneffenheden in de ondergrond nog beter en zijn bestand tegen aanzienlijk grotere dempingskrachten dan passieve dempers. Het systeem regelt met rol- en hellingstabilisatie continu de demperkarakteristieken afhankelijk van de rijsituatie en vermindert automatisch carrosseriebewegingen. Verschillende onderdelen van de adaptief verstelbare dempers zijn ontworpen om extreme belastingen te weerstaan, zoals opspattend water, waden, steenslag en vuil.

In de nieuwe G-Klasse zijn drie extra rijprogramma’s beschikbaar voor terreinrijden. ‘Trail’ zorgt voor geoptimaliseerde rijeigenschappen in licht terrein met een losse ondergrond, bijvoorbeeld op onverharde wegen of grind. Het rijprogramma ‘Rock’ is ontworpen voor het rijden in middelzwaar en moeilijk, oneffen terrein met harde, rotsachtige ondergrond. Onderstel en besturing zijn straf afgesteld. Als derde offroad-optie biedt ‘Sand’ verbeterde rijdynamiek door regelinterventies. Het ESP® is speciaal afgestemd op zanderige ondergrond en zorgt voor meer veiligheid tijdens dynamisch rijden, bijvoorbeeld bij het remmen. Bestuurders kunnen de offroad-rijprogramma’s eveneens instellen met de DYNAMIC SELECT-schakelaar.

De vernieuwde offroad-regeleenheid biedt bestuurders rechtstreeks toegang tot de nieuwe OFFROAD-COCKPIT. Deze biedt een overzicht van de belangrijke, relevante gegevens voor terreinrijden op zowel het bestuurdersdisplay als het mediadisplay. Deze biedt ook functies ter ondersteuning van terreinrijden. De inhoud wordt weergegeven met verschillende tegels, die kunnen worden gewijzigd met de richtingspijlen of door te swipen. Er zijn ook knoppen voor snelle toegang tot bepaalde voertuigfuncties die relevant zijn voor offroad-rijden. De weergegeven gegevens omvatten een kunstmatige horizon, positiegegevens, kompas, rijhoogte, stuurhoek van de vooras, koppel, vermogen, bandenspanning en bandentemperatuur plus status van de sperdifferentiëlen.

De functie ‘transparante motorkap’ kan worden opgeroepen via het offroad-menu in het centrale display. In combinatie met de 360°-camera maakt deze functie een virtueel zicht onder de voorkant van het voertuig mogelijk. Voor de cameraweergave van de ‘transparante motorkap’ in het mediadisplay combineert het voertuig de beelden van de frontcamera en de twee buitenspiegelcamera’s.

Meest diverse modellengamma aller tijden: motoren en transmissies

  • Mild hybrids met 48V-technologie
  • Nieuwe zes-in-lijn benzinemotor in de G 500
  • Verbeterde respons, meer onroad-comfort en lager verbruik

Het motorenaanbod voor de nieuwe G-Klasse is volledig geëlektrificeerd. Als mild hybrid met geïntegreerde startdynamo (ISG) en 48V-boordsysteem bieden ze betere prestaties bij een lager verbruik. Dankzij de elektrificatie bieden de nieuwe modellen ook een betere respons en meer comfort. Naast de nieuwe AMG G 63 bestaat het gamma ook uit de nieuwe G 500 en de nieuwe G 450 d.

De nieuwe Mercedes-Benz G 500 wordt aangedreven door een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met dubbele turbolading via een uitlaatgasturbo en een elektrische extra compressor. De benzinemotor levert een vermogen van 330 kW (449 pk) en een maximumkoppel van 560 Nm. De ISG levert kortstondig 15 kW (20 pk) extra vermogen en 200 Nm extra koppel. Het systeem voedt ook het 48V-boordnet. Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door de zescilinder dieselmotor in de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d. Deze levert een vermogen van 270 kW (+15 kW) (367 pk + 20 pk). Het koppel bedraagt 750 (+200) Nm.

De nieuwe Mercedes-AMG G 63 wordt aangedreven door de beproefde 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor. Deze levert 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Nieuw is de combinatie met 48V-technologie en een geïntegreerde startdynamo (ISG). Deze elektrificatie zorgt kortstondig voor een extra boost van 15 kW (20 pk) vermogen en 200 Nm koppel. Vanuit stilstand heeft de nieuwe Mercedes-AMG G 63 slechts 4,4 seconden nodig om naar 100 km/h te accelereren. Deze dynamische aandrijving gaat door tot een topsnelheid van 220 km/h. Het optioneel leverbare AMG Performance-pakket zorgt voor een topsnelheid van 240 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden.