Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo

De ID. Buzz spiegelt een nieuw autotijdperk weer. In Europa is Volkswagen Commercial Vehicles al gestart met de verkoop en de eerste exemplaren zullen in de herfst aan hun eigenaars worden geleverd. Er zijn twee versies: de ID. Buzz2 als bus en de ID. Buzz Cargo1 als bestelwagen. Beide zijn zuiver elektrisch. Aan boord: een open space met veel plaats om te leven, te reizen en te werken. Rijbereik tot 425 km1, opgeladen in ongeveer 30 minuten aan een snellaadstation. De ID. Buzz: een avant-gardistische auto voor gezinnen, actieve mensen en bedrijven. Reeds als conceptcar wist hij de wereld te elektriseren. Nu verschijnt de productieversie van de ID. Buzz in het straatbeeld.

In de ID. Buzz versmelten de kenmerken van een multitool met een van de meest succesvolle designs aller tijden. De stijl is iconisch helder en even krachtig als vriendelijk. De zeer korte overhangen van het aerodynamische koetswerk (Cx 0,29) stemmen visueel overeen met de levendige rijeigenschappen. De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor geeft onmiddellijk zijn maximumkoppel van 310 Nm vrij. Het resultaat is een zeer spontaan reactievermogen. Bovendien is de besturing, dankzij de achterwielaandrijving (zoals in het originele VW-busje T1), vrij van invloeden van het aandrijfsysteem. De batterij van 77 kWh (netto-energiecapaciteit), die diep in de vloer van het voertuig is geïntegreerd, verlaagt het zwaartepunt en beperkt de rolneiging tot een minimum ondanks de hoge koetswerkstructuur. Het gewicht is centraal in het voertuig verdeeld, wat zorgt voor een neutraal rijgedrag. De draaicirkel is bovendien klein dankzij de grote wielkasten: slechts 11,1 meter. Dit alles maakt van de ID. Buzz een ideale metgezel in de stad.

Opladen met tot 170 kW. 

In de gecombineerde cyclus van de WLTP-norm bedraagt het rijbereik van de ID. Buzz maximaal 423 km, en dat van de ID. Buzz Cargo maximaal 425 km. De batterij kan thuis, op het werk of aan openbare AC-oplaadpunten met 11 kW worden opgeladen. Aan DC-snellaadstations loopt dit op tot 170 kW. Met een dergelijk vermogen is het opladen in 30 minuten voltooid (van 5 tot 80 procent). Aan compatibele DC-snellaadstations kunnen beide modellen ook worden opgeladen via Plug & Charge; daarbij communiceren ze via de oplaadstekker met het oplaadstation en verlopen activering en facturatie automatisch, zonder oplaadkaarten of apps.

Nieuwste rijhulpsystemen en software. 

Optioneel zijn nieuwe rijhulpsystemen zoals Travel Assist met gebruik van zwermdata en geassisteerde rijstrookwissels beschikbaar. Eveneens nieuw: Park Assist Plus met geheugenfunctie voor automatisch inparkeren in de garage thuis, in de carport of op de parkeerplaats van het werk. Tal van rijhulpsystemen zoals Car2X (waarschuwt voor gevaren in de onmiddellijke omgeving) en Front Assist met voetganger- en fietserdetectie (noodremassistent) zijn standaard voorzien. Bovendien verlaten de besturingsorganen van de ID. Buzz de fabriek met de nieuwste Volkswagen-software: de ID. Software versie 3.2. Die wordt op tijd en stond ‘over the air’ geüpdatet, dus zonder bezoek aan de werkplaats.

Groot veroveringspotentieel. 

Conceptueel voegt de ID. Buzz een nieuw facet toe aan elektrische mobiliteit. Carsten Intra, CEO van het merk Volkswagen Commercial Vehicles: “Geen enkele andere autoconstructeur heeft een vergelijkbaar, puur elektrisch duo bus-bestelwagen in zijn gamma. Het avant-gardistische technologie- en designconcept van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo is wereldwijd uniek.” Het gamma beschikt dan ook over een groot potentieel om nieuwe doelgroepen te veroveren. Thomas Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG en hoofd van de High-Volume Brand Group, zegt hierover: “De ID. Buzz spreekt de meest uiteenlopende klanten aan: niet alleen gezinnen en mensen die veel ruimte nodig hebben voor hun hobby’s, maar ook ondernemers en ambachtslieden. Mensen die weg willen uit de SUV- en bestelwagenwereld, zullen voor de ID. Buzz kiezen, evenals fans van het VW-busje, die elektrisch willen rijden. Daarom is dit model van uitzonderlijk belang voor Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles.”

Langere wielbasis. 

De twee ID. Buzz-modellen zijn met 4.712 mm precies even lang. Met zijn 2.989 mm is de wielbasis lang. De ruimte tussen de assen wordt optimaal benut. Afhankelijk van de uitvoering zijn de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo respectievelijk 1.927 tot 1.951 mm hoog. In de breedte meten beide ID. Buzz-modellen 1.985 mm zonder buitenspiegels. Met 632 mm is de laaddrempel van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo aangenaam laag.

ID. Buzz als vijfzitter. 

Als bus is de ruime ID. Buzz net zo ideaal voor gezinsgebruik en vrije tijd als voor zakelijk gebruik. De bestuurder en voorste passagier zitten op aparte stoelen, die standaard zijn uitgerust met verstelbare armsteunen aan de binnenkant. Achterin is er een driezitsbank, die in 40:60-verhouding is opgedeeld en waarvan de rugleuningen neerklapbaar zijn. Bovendien kunnen de twee zitbankelementen tot 150 mm in de lengte worden verschoven om desgewenst meer beenruimte of extra bagageruimte te creëren. De twee schuifdeuren zijn standaard op de busversie. Achter de grote achterklep schuilt – met vijf personen aan boord – een bagageruimte van 1.121 liter (beladen tot aan de bovenrand van de rugleuningen van de tweede zitrij). Als de tweede zitrij wordt neergeklapt, neemt het volume toe tot 2.205 liter.

ID. Buzz Cargo als bestelwagen. 

Met de ID. Buzz Cargo wordt een van de modernste bestelwagens ter wereld gelanceerd. Hij wordt standaard aangeboden met drie zitplaatsen in de cabine: een bestuurdersstoel en een dubbele passagiersbank. Optioneel is ook een enkele bijrijderszitplaats verkrijgbaar. Achter de stoelen staat een vaste wand om de laadruimte af te scheiden. Dit tussenschot is optioneel verkrijgbaar met een venster en/of een doorlaadopening. De laadruimte is 3.900 liter groot en biedt plaats aan twee europalletten. De ID. Buzz Cargo is uitgerust met een wijd openende achterklep en een schuifdeur aan passagierszijde. Optioneel is de bestelwagen verkrijgbaar met een extra schuifdeur aan bestuurderszijde en vleugeldeuren achteraan.

Made in Germany. 

De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zullen samen met de nieuwe, in 2021 gelanceerde Multivan (intern T7, optioneel bestelbaar als plug-inhybride) en de T6.1 (o.a. als Transporter, Caravelle en California) worden geproduceerd in de Duitse fabriek in Hannover, de hoofdzetel van Volkswagen Commercial Vehicles.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »