Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

BYD SEAL

De nieuwe BYD SEAL is atletisch, sportief en dynamisch, maar ook intelligent door zijn high-tech DNA. Met zijn verschijning, kracht en innovatieve technologie weet hij Europese bestuurders te imponeren. De BYD SEAL zal beschikbaar zijn rond augustus/september.

BYD, ‘s werelds grootste fabrikant van New Energy Vehicles (NEV’s) en accu’s, presenteert de BYD SEAL, een sportieve, high-tech auto. Echter is de SEAL nog veel meer dan dat. Net als de BYD DOLPHIN maakt de BYD SEAL deel uit van de BYD Ocean-series. Hij heeft een oceaan-esthetisch design dat resulteert in een dynamisch, stijlvol en zeer herkenbaar visueel uitzicht. De BYD SEAL toont kracht en sportiviteit met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,219 Cd. De laag bij de grond liggende SEAL snijdt als een mes door de wind. Het slanke, op de natuur geïnspireerde ontwerp verrijkt de emoties, is high-tech en aantrekkelijk. De SEAL is niet alleen dynamisch en sportief maar ook een veelzijdige volledig elektrische vierdeurs sedan. De Seal heeft comfortabele zitplaatsen voor vijf personen en heeft een grote bagageruimte van 402 liter en een kofferbak van 53 liter, die zich aan de voorkant van de auto bevindt om goederen op te bergen.

Geavanceerde Cell-to-Body technologie

De BYD SEAL is het eerste voertuig dat de Cell-to-Body (CTB)-technologie toepast, waarbij de BYD Blade Battery volledig wordt geïntegreerd in de voertuigstructuur en waardoor de veiligheid van het voertuig verbeterd wordt. Het is geïnspireerd op de zeer sterke honingraatstructuur van aluminium panelen.

De CTB-technologie integreert de top cover van de accu met de traditionele vloerstructuur van de carrosserie en vormt een sandwichstructuur waarin de BYD Blade Battery is opgenomen. Het volumegebruik van het batterijsysteem wordt met 66% verhoogd en de energiedichtheid van het systeem wordt met 10% verhoogd.

Het CTB-batterijsysteem dient als energiebron en als structurele component. De SEAL heeft een torsiestijfheid van 40.500N.m/graad, waardoor de rijeigenschappen toenemen en een uitstekend platform wordt geboden voor het comfort, de veiligheid en de prestaties van de auto.

De CTB-technologie verbetert ook de ruimte-efficiëntie. SEAL heeft een 10 mm lagere carrosseriehoogte met dezelfde vrije hoogte binnenin de auto als de conventionele structuur, wat resulteert in een lagere vorm en betere aerodynamische prestaties en visuele impact.

iTAC (Intelligent Torque Control Technology)

De nieuwe iTAC (Intelligent Torque Control Technology) vervangt de oude methode om de voertuigdynamiek te herstellen door alleen het afgegeven vermogen te verlagen met verschillende controlemethoden zoals koppelverschuiving, aangepaste koppelvermindering of negatieve koppelafgifte.

Door de hogere herkenningssnelheid en de verandering van de afstelmethoden kan iTAC de eigen toestand van het voertuig en de horizontale en verticale besturingsbehoeften van de bestuurder integreren en de vermogensverdeling en -afstelling vervroegen, waardoor het vermogenspotentieel van het voertuig volledig wordt benut, de veiligheidsprestaties en het rijcomfort worden verbeterd en de rijeigenschappen worden verruimd.

Krachtige krachtbron

De BYD SEAL zal in Europa worden aangeboden in twee uitvoeringen, de ene met een 82 kWh achterwielaandrijving en de andere met een 80 kWh vierwielaandrijving, met WLTP-afstanden van 520 km tot 570 km voor de variant met vierwielaandrijving.

De BYD SEAL met achterwielaandrijving heeft een 8-in-1 elektrische aandrijflijn met een efficiënte elektromotor die 230 kW (313 pk) levert. De configuratie met vierwielaandrijving heeft een 8-in-1 en een 3-in-1 elektrische aandrijflijn die 160 kW naar de voorwielen en 230 kW naar de achterwielen stuurt voor een maximaal gecombineerd motorvermogen van 390 kW (530 pk).

De BYD SEAL AWD heeft semi-actieve ophangingstechnologie met dempers met variabele frequentie voor een ultiem reactievermogen. Wanneer de wegomstandigheden glad zijn, is de demping relatief hoog, wat zorgt voor een stabielere voertuigdynamiek en een beter weggedrag. Bij kuilen of een ruw wegdek vermindert de demping automatisch om de impact van de weg beter te absorberen, wat zorgt voor een hoogwaardige rit.

Zoals alle passagiersvoertuigen van BYD profiteert ook de BYD SEAL van de kobaltvrije lithiumijzerfosfaatbatterij (LFP) van BYD Blade Battery, die niet alleen zorgt voor veiligheid, duurzaamheid en prestaties, maar ook meer binnenruimte biedt voor de bestuurder en de passagiers.

Vier rijmodi

De BYD SEAL biedt vier verschillende rijmodi, elk afgestemd op verschillende rijvoorkeuren en omstandigheden. Deze modi omvatten:

  • ECO-modus, die de nadruk legt op energie-efficiëntie en het rijbereik verlengt;
  • Normale modus, voor een dagdagelijkse gebalanceerde rijervaring;
  • Sportmodus, die de nadruk legt op prestaties door impressionante acceleratie en intensere rijervaring;
  • Sneeuwmodus, ontworpen om tractie en stabiliteit te verbeteren op gladde oppervlakken zoals sneeuw of ijs.

Elke modus is aangepast om een geoptimaliseerde en gepersonaliseerde rijervaring te bieden, waarbij zowel comfort als veiligheid voor de bestuurder worden gegarandeerd.

Opladen met hoog vermogen

BYD SEAL gebruikt een oplossing voor het opladen van elektrische aandrijving met hoog voltage, die sneller opladen mogelijk maakt en de wachttijd voor gebruikers aanzienlijk verkort. De technologie is ontwikkeld op basis van de montage van de elektrische aandrijving, het opladen en de distributie en maakt op innovatieve wijze gebruik van de motorinductor om de boost-inductor in de originele boost-oplossing te vervangen om te voldoen aan het 420-750V-spanningsbereik van laadpalen met hoog vermogen DC-laden.

Omdat het systeem sterk geïntegreerd is, zijn de twee manieren van opladen en rijden van de motor gemultiplext, en tijdens het laadproces vermindert SEAL de warmteontwikkeling van het laad- en verdeelsysteem voor betrouwbaardere prestaties.. De hoogspanningslaadoplossing voor elektrische aandrijving kan volledig gebruik maken van de stroomlimiet van de nationale laadnorm om een brede band van constant laadvermogen te bereiken. Het laadvermogen bedraagt 11 kW AC 3 fase. Met een gelijkstroomlader van 150 kW kan de batterij in slechts 26 minuten van 30% tot 80% worden aangevuld. De maximale laadpiek is 150 kW.

Breed temperatuurbereik hoogrendement warmtepompsysteem

De BYD SEAL wordt standaard geleverd met een hoogefficiënt warmtepompsysteem met een breed temperatuurbereik, waarmee de temperatuur van het accupakket efficiënt kan worden geregeld via directe koeling en directe verwarming van het koelmiddel. De temperatuur van het passagierscompartiment kan worden geregeld met een laag energieverbruik. De warmtepomp kan ook afvalwarmte van de elektrische aandrijflijn absorberen en werken bij temperaturen van -30°C tot 60°C.

De BYD SEAL ondersteunt V2L, waardoor de auto kan worden gebruikt als draagbare stroomvoorziening voor elektrische apparaten (totaal vermogen tot 3kW).

Leren van de natuur

BYD SEAL is gecreëerd door een ontwerpteam onder leiding van Wolfgang Egger, Global Design Director van BYD. Het ontwerpteam volgde het principe van ‘leren van de natuur’ en zocht inspiratie bij de uitgestrekte oceaan om een emotioneel rijk, herkenbaar en aantrekkelijk ontwerp te creëren. Het “Ocean Aesthetic” designconcept is hieruit geëvolueerd, waarbij de auto een meer dynamische, rijkere en sportievere esthetiek heeft gekregen.

De voorkant van de auto heeft een krachtig gevoel van ‘voorwaartse beweging’, met een “X-vorm” in het dynamische perspectief. De voorkant van de BYD SEAL heeft de look en feel van een sportwagen, met zijn volle, gebeeldhouwde rondingen die het gevoel geven van golven in de oceaan.

Slank silhouet

De accentlijnen van de BYD SEAL zijn strak en atletisch. Zijn silhouet aan de zijkant is glad en natuurlijk, met een lage voorkant, aflopende A-stijl, afgerond dak, aflopende fastback en licht oplopende ducktail-vorm, die het kenmerk van een sportcoupé benadrukt.

De wielbasis van de BYD SEAL biedt de inzittenden beenruimte die vergelijkbaar is met die van een executive saloon. Tegelijkertijd garandeert het CTB-raamwerk de hoofdruimte voor de inzittenden, terwijl het een laaghangende styling mogelijk maakt. Bovendien biedt de SEAL meer passagiersruimte dankzij een vlakke vloer, een dunner accupakket en een geoptimaliseerd voet-accupakket achterin. Het achtercompartiment van de SEAL voldoet aan de dagelijkse opslagbehoeften van de gebruiker, terwijl het voorcompartiment de ruimte in de voorcabine maximaal benut en de opslagruimte in het voertuig vergroot.

Bovendien biedt de SEAL meer dan 20 flexibele opbergvakken voor kleine voorwerpen. De voorzijde van het subdashboard heeft een draadloze oplaadplek voor twee mobiele telefoons. Er is een functionele halfopen opbergruimte onder het subdashboard naast de standaard centrale armsteunbox. Naast de kaartvakken op de rugleuningen van de voorstoelen zijn er twee gsm-vakjes voor de achterpassagiers om hun persoonlijke digitale apparaten in op te bergen.

Omringende sportstoelen

De voorstoelen van de SEAL hebben een sportieve uitstraling met zachte, stevige stoelbekleding en een uitstekende omwikkeling en ondersteuning. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar in acht richtingen en gebruikers van elke omvang kunnen een comfortabele rijpositie vinden met een in vier richtingen verstelbaar stuurwiel. De bestuurdersstoel van de AWD heeft in vier richtingen elektrisch verstelbare lendensteun om de vermoeidheid van lange ritten te verlichten.

Bovendien zijn de voorstoelen van de midden- en topmodellen van de auto uitgerust met ventilatie-/verwarmingsfuncties die voldoen aan de specifieke eisen van gebruikers in verschillende klimaatregio’s en zorgen voor een comfortabele rijervaring bij verschillende temperaturen. Het AWD/Design-model beschikt ook over een geheugenfunctie voor de bestuurderspositie, die bestaat uit twee sets positiegeheugens die de toegang vergemakkelijken.

De achterbank biedt een comfortabele zitpositie voor drie volwassen inzittenden. De rugleuning, de kussenvulling en de hoeken van zowel de rugleuning als de kussenhoek zijn volledig geoptimaliseerd, zodat vermoeidheid tijdens lange reizen wordt tegengegaan.

Maximaal zicht op de hemel en efficiëntie

BYD SEAL heeft een oversized panoramisch zonnedak, waardoor de inzittenden een uitgebreid uitzicht hebben. De voordeuren van het voertuig zijn voorzien van dubbele beglazing met gelaagd glas voor betere veiligheid en uitstekende geluids- en warmte-isolatie. De achterzijde van de Design-versie is voorzien van privacyglas met een zonlichtdoorlatendheid van ≤25%, voor een betere beschaduwing en privacy voor de inzittenden achterin.

Het verborgen ontwerp van de deurgreep van de BYD SEAL, die gelijk ligt met de deur wanneer het voertuig in beweging is, helpt om de luchtstroom bij hoge snelheid door te laten waardoor de windweerstand en het totale energieverbruik van het voertuig worden verminderd. In combinatie met het keyless entry-systeem gaan de handgrepen automatisch omhoog wanneer de auto wordt ontgrendeld.

Standaard bestuurders- en veiligheidstechnologie

Slimme connectiviteit en toonaangevend infotainment zijn andere primaire elementen van de BYD SEAL, die is uitgerust met een intelligent 4G-verbindingssysteem dat toonaangevende technologie-ervaringen biedt en Over The Air (OTA) updates als manier om infotainmentfuncties bij te werken.

De BYD SEAL heeft een uniek 15,6-draaibaar scherm dat is uitgerust met de toonaangevende intelligente spraakbesturingsfunctie, met nauwkeurigere stemherkenning, snellere stem wake-up, sterkere semantische herkenning, uitgebreidere functie-uitvoering en natuurlijkere stemrespons, en geïntegreerde apps waaronder Android Auto en Apple CarPlay. Het infotainmentsysteem boven het stuurwiel is een 10,25-inch volledig instrumentaal LCD-scherm. Het 12-speakers Dynaudio Performance Audio System met 12 luidsprekers zorgt voor geluid van topkwaliteit, en draadloos opladen van de smartphone is een andere handige functie.

Veiligheid en rijassistentie

De BYD SEAL is standaard uitgerust met een overvloed aan veiligheids- en geavanceerde rijhulpfuncties. Alle modellen beschikken over Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert en Rear Cross Traffic Brake, Lane Keep Assistance, Lane Change Assist en Emergency Lane Keep. ​

Adaptieve Cruise Control en Intelligent Cruise Control verbeteren de rijervaring. De panoramische camera biedt de bestuurder 360 graden zicht voor veilig manoeuvreren. Andere hulpmiddelen voor de bestuurder zijn dodehoekdetectie, ESP, Traction Control, Hill Decent Control, Automatic Vehicle Hold, Intelligent Speed Limit Information en Intelligent Speed Limit Control.

Geavanceerde verlichtingstechnologie zorgt ook voor een bredere lichtstraal om de zichtbaarheid tijdens het rijden in het donker te verbeteren, met standaard High Beam Assist, Adaptive Front Headlights en Follow Me Home.

De BYD SEAL zal verkrijgbaar zijn in 4 standaardkleuren, 2 optionele kleuren en 6 kleuren voor het interieur.

Meer informatie en exacte prijzen worden dichter bij de officiële lancering van de BYD SEAL in augustus 2023 bekendgemaakt.

Upgrade voor Seat Leon

SEAT Leon wordt technisch en technologisch geüpgraded De SEAT Leon krijgt een nieuwe 1.5 TSI-motor die 115 pk (85 kW)/220 Nm levert Het interieur krijgt

Lees verder »

Eerste tests 911 Hybrid

Eerste tests 911 Hybrid Ontwikkeling van de eerste 911 met hybride aandrijving succesvol afgerond. Uitgebreide tests in het stadsverkeer, op landwegen en op het circuit

Lees verder »

De nieuwe Volkswagen California

De nieuwe Volkswagen California De California is dé iconische camper. Na meer dan 280.000 exemplaren van deze bestseller te hebben gebouwd presenteert Volkswagen Commercial Vehicles

Lees verder »

De nieuwe Lancia Ypsilon

De nieuwe Lancia Ypsilon Na de officiële presentatie van de NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA in februari, is dit opnieuw een belangrijke dag in

Lees verder »
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp