Citroën Advanced Comfort® Active Suspension

De Plug-In Hybrid versie van de C5 X biedt ‘s werelds eerste actieve Citroën Advanced Comfort®-ophanging, die Progressive Hydraulic Stops® combineert met actieve ophangingsregeling. Het voertuig past de ophanging van elk wiel aan door het zachter of strakker te zetten afhankelijk van de omstandigheden.
Dankzij sensoren die de weg en zijn onregelmatigheden in enkele milliseconden ontcijferen, wordt de informatie doorgegeven aan een computer die op elk moment de juiste instellingen bepaalt om alle inzittenden een maximaal comfort te bieden.
Naast de ESP-sensoren beschikt de gecontroleerde ophanging over vier verticale positiesensoren en drie wielsnelheidssensoren om de lichaamsbewegingen en het rijritme te analyseren: longitudinale en laterale versnelling, yaw rate (rotatie van het voertuig rond zijn verticale as), stuurwielhoek en -snelheid, stand van het gaspedaal, remdruk of voertuigbelasting. Al deze informatie stelt de computer in staat voortdurend op de ophangingen te reageren.
Op die manier versterkt het ophangingscontrolesysteem de doeltreffendheid van de Progressive Hydraulic Stops® door de ophanging tijdens de rijfase nog meer te ontspannen, zodat ze op de rechte stukken over de weg kan vliegen, en tegelijk een doeltreffende ondersteuning van de carrosserie bij zware belasting te garanderen, wat het gevoel van veiligheid aan boord nog versterkt.
“Voor de ontwikkeling van de C5 X moesten we voldoen aan zeer veeleisende specificaties: nog verder gaan in de onderscheidende zachtheid van de Citroën-ophanging, en tegelijk een zeer hoog niveau van carrosserie-ondersteuning bieden. We hebben vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van deze unieke service om het ultieme comfort te bereiken dat wordt geboden door de actieve ophanging Citroën Advanced Comfort®,” zegt Denis Mineret, Verantwoordelijke ‘Développement Liaisons au Sol C5 X’.

4 RIJMODI DIE BIJ UW STEMMING PASSEN
De C5 X Plug-In Hybrid biedt 4 rijmodi, die met de keuzeknop op de middenconsole kunnen worden aangepast aan het soort weg dat wordt afgelegd en het comfort dat de bestuurder en de passagiers wensen.
- In “Electric”-modus is de aandrijving uiteraard volledig elektrisch, met de Citroën Advanced Comfort® Active-vering ingesteld op de Normal-modus.
- De “Hybride” modus wisselt af tussen elektrische aandrijving en een combinatie van elektrisch en thermisch vermogen. De actieve ophanging blijft in de normale modus.
- In “Comfort”-modus werkt de aandrijflijn zoals in de Hybrid-modus, maar wordt de actieve ophanging in de Comfort-modus gezet voor een verbeterd tapijteffect.
- De ophangingsmodi Normal en Comfort zijn onder de 50 km/u vergelijkbaar om de beste flexibiliteit bij lage frequenties te garanderen. Boven 50 km/u worden de modi gedifferentieerd om de beste soepelheid te garanderen in de Comfort-modus en de beste synthese tussen comfort en lichaamsondersteuning afhankelijk van de snelheid in de Normale modus.
- In “Sport” modus, ten slotte, draait de verbrandingsmotor altijd en wordt hij ondersteund door de elektrische motor voor een maximale dynamiek. Tegelijkertijd worden de besturing, het gaspedaal en de automatische versnellingsbak dynamischer. De actieve ophanging schakelt ook over naar een stevigere Sport-stand om het rijplezier te verhogen.
HET ONDERSCHEIDENDE COMFORT VAN DE GROTE REISBERLINES VAN CITROËN
De thermische versie van de C5 X is standaard uitgerust met de Advanced Comfort-ophanging van Citroën, met Progressive Hydraulic Stops®, die de voor het merk kenmerkende zachtheid biedt en alle verkeersdrempels, kuilen en andere oneffenheden in de weg lichtjes opneemt.
De ophanging werkt in twee fasen, afhankelijk van de spanningen:
- Bij lichte compressie en rebound controleren de veer en de demper de verticale bewegingen zonder de hydraulische aanslagen te hoeven gebruiken. Maar de aanwezigheid van deze stopplaatsen heeft de ingenieurs in staat gesteld het voertuig een grotere bewegingsvrijheid te geven, waardoor een “vliegend tapijt”-effect ontstaat.
- Bij hoge compressie en rebound werken de veer en de demper samen met de hydraulische compressie- of reboundaanslag, die de beweging geleidelijk afremt, zodat plotselinge stops aan het eind van de slag worden vermeden. In tegenstelling tot een conventionele mechanische aanslag, die energie absorbeert maar een deel ervan weer afgeeft, absorbeert de hydraulische aanslag deze energie en voert ze af. Er is dus geen sprake van een terugslagverschijnsel
Video: https://youtu.be/F6PNMSxltE8


Eerste test: Jeep Avenger
Eerste test: Jeep Avenger Nog maar net geïntroduceerd en direct ‘’Auto van het jaar 2023” en “Beste gezins-SUV” , zo maakt de eerste volledige Jeep

De nieuwe Fiat Topolino
De nieuwe Fiat Topolino FIAT heeft de naam én het eerste beeld onthuld van zijn nieuwe duurzame stedelijke mobiliteitsoplossing: de Topolino. De volledig elektrische Fiat

BMW 220i Coupé
BMW 220i Coupé De nieuwe BMW 2 coupé kende zijn wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed in juli 2021. Een fris, jeugdig design met

Belgische premiere Volkswagen ID.7
Belgische premiere Volkswagen ID.7 Een modern vormgegeven ruimte gewijd aan reizen De ID.7 is een grote elektrische Volkswagen, ontworpen voor zowel lange reizen als geruisloze

De nieuwe Opel Corsa
Opel onthult vernieuwde Corsa De nieuwe Opel Corsa komt eraan. Nog gedurfder, nog emotioneler, nog intuïtiever te bedienen en met volledig nieuwe elektrische en hybride

DS 7 E-Tense 225
DS 7 E-Tense 225 De nieuwe DS 7 een combinatie van elegantie, luxe en performance. De DS 7 debuteerde al van 2017 maar dan onder