Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

10e en laatste Bugatti Centodieci

Christophe Piochon, President van Bugatti Automobiles: “De Centodieci brengt alle componenten van het merk Bugatti samen in één buitengewoon pakket: zeldzaamheid, innovatie, erfgoed, vakmanschap en onvergelijkbare prestaties. De gehele gelimiteerde oplage van tien was zo gewild bij onze klanten dat deze uitverkocht was voordat de Centodieci zelfs maar officieel was onthuld. Nu zijn we verheugd om te zien dat het laatste exemplaar is afgeleverd aan de nieuwe eigenaar na het intensieve ontwikkelings-, test- en op maat gemaakte creatieproces dat nodig is om een product te creëren dat zo belangrijk en zeldzaam is als Centodieci.

“Deze auto is ontworpen ter ere van een model dat volgens ons spiritueel gezien het begin markeert van een trilogie: de EB110 legde de basis voor de Veyron en de Chiron. Hoewel ze tientallen jaren van elkaar verwijderd zijn, zijn deze auto’s tijdloos in hun aantrekkingskracht en verenigd in hun toewijding om veranderende verwachtingen van prestaties en capaciteiten te veranderen. We sluiten nu dit hoofdstuk af van ons carrosseriebouwtijdperk dat begon met de Divo in 2018, maar de legende van de EB110 en Centodieci zal voor altijd deel blijven uitmaken van de geschiedenis van Bugatti.”

De ontwerp- en engineeringteams van Bugatti hebben het silhouet van de EB110 opnieuw bedacht door een geheel nieuwe daklijn en profiel te creëren, met een voorkant die veel lager zit en een nieuwe visuele identiteit aan de voorkant, geïnspireerd op de ingetogen Bugatti-hoefijzergrille van de EB110. De op Bauhaus geïnspireerde platte oppervlakken en details van de originele auto worden herboren op Centodieci met een spel van licht en schaduw met slechts zachte rondingen, terwijl de plaatvormige koplampen van EB110 evolueren naar geavanceerde slanke LED-koplampen – een op maat gemaakte ontwikkeling speciaal voor dit project .

De laatste van 10 met de hand gebouwde eenheden, deze Centodieci contrasteert een Quartz White exterieur met een Black Carbon afwerking over het onderlichaam en Black Matt roosters. De remklauwen – in Light Blue Sport – en de Light Blue Sport-afwerking voor het logo op de Black Carbon achterspoiler zorgen voor een diepe band met de EB110, waarbij de beroemde kleur Bugatti Blue waarin de auto werd geïntroduceerd en geproduceerd, opnieuw wordt vormgegeven.

Het interieur van de tiende coachbuilt Centodieci is ook voorzien van een Light Blue Sport lederen afwerking. De stoelen, hemelbekleding, deurpanelen, middenconsole en vloermatten zijn vervaardigd in een symmetrisch quadrate-achtig patroon, verhoogd voor de Centodieci in een op maat gemaakte vorm die past bij een eigentijdse coachbuilt hypersportwagen.

Net als Bugatti’s originele supersportwagen uit de jaren 90, is de Centodieci een complete high-performance tour-de-force. Het heeft als kern de iconische Bugatti 8,0-liter W16-motor die 1.600 pk produceert, waardoor de Centodieci in 2,4 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 380 km/u. De chassis- en ophangingsingenieurs van Bugatti hebben uitgebreid gewerkt aan het aanscherpen en perfectioneren van de rijeigenschappen van de hypersportwagen om een unieke rijervaring te creëren.

Nu alle tien exemplaren van de Centodieci zijn voltooid en afgeleverd, zal het Bugatti Atelier in Molsheim zich concentreren op het assembleren van de resterende Chiron-modellen, waarvan er minder dan 100 van de in totaal 500 over zijn, gevolgd door de gelimiteerde oplage van 99 W16 Mistral-exemplaren en 40 van de track-only Bolide.