Alfa Romeo Tonale 1.5 Mild Hybrid
Met de compacte SUV Tonale wil Alfa Romeo voet aan wal zetten in het luxesegment. Met de Tonale voegt Alfa Romeo voor de eerste keer elektrificatie toe aan het gamma, sterker nog, tegen 2027 wil Alfa een 100% geëlektrificeerd gamma aanbieden. Kunnen ze met deze lang verwachte Tonale een “La Meccanica Delle Emozioni” afleveren en de Alfisti ermee bekoren?
De marktintroductie die initieel gepland was in begin 2021 werd uitgesteld door het management omdat de Tonale emotie en Alfa DNA miste. Dus terug naar de tekentafel ermee, rijbereik en prestaties moesten verbeterd worden van deze op het SCCS-platform gebouwde Tonale. Een platform dat de Tonale deelt met de Jeep Compass, ook wel het Giorgio-platform genoemd. Het platform dat in 2005 in productie kwam werd dan ook deels aangepast voor de elektrificatie. Daarnaast de wel gekende schaarste aan chips met als resultaat dat de Alfa Romeo Tonale er pas in 2022 kwam.
De in Napels gebouwde Tonale wijkt uiteindelijk maar minimaal af van de voorgestelde conceptauto en blijft uiterlijk trouw aan de Alfa Romeo stijlkenmerken. Met deze 4,53m grote c-segment SUV biedt hij voldoende ruimte voor jonge gezinnen en blijft hij toch zeer wendbaar binnen en buiten de stad. De typische Alfa “Trilobo” grille trekken samen met de “3+3” Full-ledkoplampen meteen de aandacht van de mooi gestilleerde SUV. Achteraan werd dezelfde designtaal als bij de koplampen doorgetrokken. De “3+3” koplampen zijn trouwens een knipoog naar de SZ Zagato. In de “Edizione Speciale” editie zoals wij deze konden testen geven de groene kleur en de 20” velgen met de 5 gaten de Tonale een frisse en vernieuwende uitstraling.
Het dashboard is uitgevoerd in fijne aangename en premium materialen, het stuur ligt aangenaam in de hand en is voorzien van mooie kwalitatieve aluminium flippers. De zetels zijn comfortabel en met mooi kwalitatief leder uitgevoerd, achteraan is er voldoende zit- en beenruimte om als volwassene comfortabel te kunnen zitten. De kofferruimte met dubbele vloer biedt een mooie 500 liter aan ruimte. De aanwezigheid van fysieke knoppen onder het infotainment systeem bieden een meerwaarde wat betreft gebruiksgemak.
De typische ronde bogen boven het bestuurdersdisplay blijven behouden, maar de snelheidsmeters werden een 12,3” groot scherm met uitgebreide aanpassingsmogelijkheden. Voeg daaraan het 10,25” infotainmentscherm toe en je krijgt een overvloed aan informatie die vooral gericht is op de cocon die daarmee rond de bestuurder gevormd wordt. De bedieningen lopen vloeiend en simpel dankzij het Android besturingssysteem, 4G connectiviteit zorgt voor over-the-air updates zo biedt het ook steeds up to date gegevens.
Het Harman Kardon geluidssysteem brengt de geluidsbeleving naar een hoger niveau dankzij zijn 900W en 14 luidsprekers. De interieurverlichting kan in 5 verschillende kleuren de sfeer bepalen. Een goed werkende draadloze lader is vooraan onder het dashboard geplaatst en ook bruikbaar voor grotere formaten van smartphones. De knop voor het openen van de koffer van binnen uit staat moeilijk bereikbaar en werkt niet altijd even goed, 3x duwen is geen uitzondering. Het lampje dat indiceert dat de deuren gesloten zijn geeft zoveel licht dat het s’avonds zelfs storend wordt.
De 1.5 viercilinder benzinemotor van 130 pk is een mild hybride motor, de motor krijgt dus ondersteuning van een 48V technologie die in de 7traps transmissie met dubbele koppeling is ingebouwd. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een 0,15kWh Li-ion Batterij, puur elektrisch ga je hier maar een paar kilometer ver mee komen maar daar dient dit niet voor. Wel om bij vermogensvraag dit op te vangen en zo het verbruik te reduceren. Zo reden wij in onze testweek een gemiddelde verbruik van 7,5 l/100km.
Hij vertrekt vanuit stilstand vlot dankzij de hybride ondersteuning maar het is in de daarop volgende versnellingen een vrij droge emotieloze aandrijflijn, integenstelling tot de sportiviteit welke bij Alfa toch belangrijk is. De overschakeling tussen hybride en conventionele motor verloopt niet altijd even vlot, soms zelfs wat schokkerig. De 100km/h bereikt deze Tonale in 9 seconden en zijn top bereikt hij op 200km/h. De DNA-knop zorgt voor een makkelijke keuze tussen de drive modes Dynamic, Natural en Advanced efficiency. Verschillende veiligheids- en rijhulpsystemen maken het mogelijk om autonoom te rijden tot niveau 2.
Het onderstel is een mooi afgestelde compromis tussen comfortabel en sportief met de neiging naar comfortabel. Onze testwagen was niet voorzien van de optionele adaptieve dempers, hiermee zou het rijgedrag ook nog wat kunnen aangepast worden. De gemonteerde Brembo-remmen doen voortreffelijk hun werk.
Bij Alfa Romeo brengen ze voor het eerst ook de NFT-technologie naar een auto. Deze Non-Fungibel Token gebaseerd op de technologie van een “blockchain kaart” bevat gegevens over aantal kilometers, onderhoud, batterijpercentage enz, handig bij de latere verkoop alsook voor beter vertrouwen van de toekomstige koper.
De Tonale kan je bestellen met deze 1.5 mild hybrid vanaf 34.600€, de “Edizione Speciale” launchversie kan je bestellen vanaf 39.000€. Als deze is uitverkocht kan er gekozen worden voor de Super, Sprint, Ti en Veloce uitvoering.
Conclusie
De Alfa Romeo Tonale 1.5 Mild hybrid maakt meteen een volwassen indruk, een compacte SUV die met zijn 4,53m een ruime wagen is. Deze belichaamt de gekende Alfa Romeo styling en straalt de nodige sportiviteit uit. Bij de motor mocht er wat meer pit aanwezig zijn maar de keuze voor een plug-in hybride en Q4 versie lost dit zonder problemen op.
PLUS
- De looks en design
- Afwerking
- Details, zoals italiaanse vlag
- Brembo remmen
MIN
- Soms haperen van sensoren
- Motor mist wat pit
- verbruik
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar