Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Abarth 500e

Met de mooie slogan, “More Abarth than EVer” kregen we op 22 november 2022 de nieuwe elecktrische reïncarnatie van de Abarth voorgeschoteld. De eerste volledig elektrische Abarth die naar verluid ook volledig trouw blijft aan het DNA van Abarth. Wij zijn al fan van deze leuke sportieve stadswagens sinds het eerste uur en zijn razend benieuwd of deze eerste elektrische versie ons ook meteen kan bekoren.

Acid Green

Au fond werd er een normale Fiat 500e genomen om van start te gaan met de ontwikkeling van de Abarth 500e. Hierop lieten de ingenieurs bij Abarth hun magie los om tot de nieuwe Abarth 500e te komen met zijn nieuwe en gedurfde stijl. Verschillende agressieve exterieurelementen maken de Nieuwe Abarth 500e uniek en verleidelijk, zoals de nieuwe speciale sportieve voorbumper, de ongrijpbare en sportieve lijnen van de zijskirts, de witte spoiler onderaan de voorzijde, de inzetstukken van de achterdiffusor, de specifieke lichtmetalen velgen en de nieuwe Titanium Grey behuizingen van de achteruitkijkspiegels.

Wij gingen op pad met de lanceringskleur, Acid Green, een exclusieve kleur die sportiviteit uitstraalt meer vooral je nergens ongezien laat passeren. Ook het nieuwe geëlektrificeerde logo van de Scorpione staat fier op de flank aangegeven, een combinatie van het verleden en het heden, Carlo’s sterrenbeeld krijgt er dus een bliksemschicht bij. De Acid Green kleur past perfect bij het Abarth DNA sportief, gedurfd, vernieuwend en eigentijds. De 18” velgen met Bridgestone Potenza rubber maken het geheel compleet.

Geel Blauw

In het interieur zijn er geen overdreven aantal schorpioenen logo’s aangebracht maar toch net genoeg om je te laten voelen dat je met een speciale Abarth onderweg bent. Alcantara dashboard, stuur en sportieve stoelen, stoelen die in deze versie een betere zithouding bieden, zorgen voor een mooi afgewerkt interieur. De deurpanelen en de centrale armsteun zijn voorzien van sportieve dubbele stiksels. Het glazen dak zorgt voor extra licht in het interieur maar niet voor frisse lucht want dit kan spijtig genoeg niet open. De Abarth 500e wordt standaard geleverd met het Radio Uconnect™ touchscreen van 10,25″ met draadloze CarPlay en Android Auto en een 7” bestuurdersscherm, beide hebben een makkelijke en intuïtieve bediening. Het JBL® Hi-Fi Systeem brengt een mooie volle klank met diepe lage tonen, een must voor elke muziekliefhebber.

Electric fun MET artificieel geluid

De nieuwe Abarth 500e komt met een krachtige 42 kWh batterij, de elektromotor die de voorwielen aandrijft heeft een vermogen van 154pk en een maximum koppel van 235Nm. Ruim voldoende om van deze Abarth een leuke dynamische wagen te maken en om deze ruim 1400 kilo wegende Abarth in een vlotte 7 seconden naar de 100km/h te duwen. En! We durven het bijna niet zeggen… de toevoeging van het artificiële motorgeluid zorgt echt voor de extra beleving en maakt de rijervaring top! Maar ook het directe koppel speelt hier een grote rol in.

Nu zijn we meestal niet meteen grote fan van artificiele geluiden op EV’s maar bij de Abarth 500e moeten we ere wie ere toekomt want de 6000 uren aan ingeniering die vooraf gingen voor het ontwerp van de soundgenerator zijn niet verloren. Om een sound te creëren die zo getrouw mogelijk in de buurt komt met het originele namen ze een geluidsopname van een conventionele Abarth en bewerkten deze zo dat je bij elke snelheid de juiste geluidsbeleving krijgt. Het volume van het motorgeluid stijgt lineair met de snelheid die je rijdt en het is zelfs voor de eerste keer dat we niet meteen gaan zoeken naar de instelling om het geluid uit te schakelen. Wil je het geluid toch uitschakelen dan kan dit enkel bij stilstand. Als je goed luistert hoor je zelfs een turbogeluid tijdens het accelereren.

De keerzijde van fun maken met deze elektrische Abarth is spijtig genoeg dat het rijbereik ook zeer snel slinkt, het opgegeven rijbereik van 253km gecombineerd volgens de WLTP-cyclus is dan een utopie. Wij reden tijdens onze testweek op een volle batterij gemiddeld rond de 175km met regelmatig alle 154 paardjes te gebruiken.

Aan de stekker

Om de oplaadtijd te minimaliseren is de New Abarth 500e uitgerust met het 85 kW snellaadsysteem om de batterij van de auto zeer snel op te laden en eindeloos plezier te garanderen. Als je haast hebt, kun je met snelladen in slechts 35 minuten 80% van de batterij opladen.

Prijs

Een nieuwe Abarth 500e kan je in huis halen vanaf 36660€, ga je voor de topversie, de turismo dan betaal je 41790€.

Conclusie

Het was voor Abarth zonder twijfel een moeilijke puzzel om te leggen om de passie en de emotie die al jarenlang het Abarth DNA vormt over te brengen in deze elektrische versie. We moeten echter wel toegeven dat ze er wonderwel bijna perfect in geslaagd zijn om een Abarth 500e te brengen die dezelfde baanvastheid, rijdynamiek, stuurgevoel en beleving biedt dan de benzine slurpende Abarth’s. Voor mij een zeer geslaagde realisatie die de keuze tussen een benzine versie of elektrische versie  zeer moeilijk maakt!

Maar hoeveel Abarth DNA er ook gereproduceerd is bij de elektrische versie, 1 ding is zeker, Karl aka Carlo Abarth gaat met deze huidige configuratie best niet opnieuw de strijd aan met de Oriënt Expres want dat zou wel eens teleurstellend kunnen aflopen.

    PLUS

  • Baanvastheid

  • Gekende Abarth ingrediënten

  • Soundgenerator

  • Stuurgevoel

    MIN

  • Ruimte achterin

  • Geen ruimte voorzien voor oplaadkabels

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »