Hongqi E-HS9 President Long Range
Yes! Another one, Hongqi, maar deze keer geen Chinees die aan zijn proefstuk toe is. Maar eentje die zijn ontstaan al kent sinds 1958 en zijn eerste wagen op de markt zette in 1959. Hongqi, wat letterlijk “rode vlag” betekent is het luxemerk dat valt onder “FAW”. First Automobile Works of FAW is een fabrikant van auto’s en vrachtwagen’s. Het is de grootste autofabriek in China.
Het eerste model dat komt overwaaien is de Hongqi E-HS9, een elektrische SUV die zich meteen in het premium segment wil settelen. Bij ons in België helpt Hedin Automotive, dochteronderneming van het Zweedse Hedin Mobility Group hiermee, zij gaan Hongqi exclusief verdelen. En met ondertussen bijna een 20-tal verkochte wagens heb je misschien al wel eens een Hongqi kunnen spotten. De eerste reactie die er dan meestal op volgt is, welk merk is dat? Ik dacht dat het een Rolls Royce of Bentley was?! Geen onterechte opmerking, want de Rolls Royce Cullinan en de Hongqi komen van dezelfde hand, namelijk van designer Gilles Taylor.
De Hongqi E-HS9 is zonder enige twijfel een impressionante premium SUV, zeker met zijn 5m20 lengte en 2m19 breedte en zijn forse gewicht van 2700kg. Met een uniek exterieurontwerp straalt de Hongqi E-HS9 zowel kracht als exclusiviteit uit. Vooraan benadrukt de stevige rechte forse neus zijn statig voorkomen, hij heeft ook een lange motorkap die je vanuit de wagen niet altijd even makkelijk kan zien tijdens het manoeuvreren. De oplopende lamellen tussen de full led koplampen geven deze SUV een luxueuze uitstraling. Maar het zijprofiel van de E-HS9 is al niet minder imposant, naast de portiergrepen die voor de aerodynamica verdwijnen tijdens het rijden krijg je op de c-stijl een leuke gimmick. Aan beide zijden krijg je 10 led streepjes die tijdens het laden aangeven hoeveel de wagen geladen is of samen met de ledlampen vooraan tijdens het openen of sluiten een welkom lichtshow geven, inclusief de rode lijn vooraan de motorkap. Achteraan over de hele breedte van de stevige koffer doet ook de ledstrip mee aan deze lichtshow.
De Hongqi kan deze features, afmetingen en uitstraling gebruiken om in de strijd te gooien bij de concurrentie met gekende Europese merken zoals bijvoorbeeld de Volvo EX90 of de Mercedes EQS SUV. Maar tov deze merken heeft de Hongqi E-HS9 nog een extra troef en dat is de prijs, maar daar komen we later nog wel op terug.
De kleurenstelling van deze Hongqi werd sober maar stijlvol gehouden met enkel Arctic Black, Glacier White en Mountain Grey , deze kan je dan nog onderling combineren in de two-tone versie. Je hebt keuze uit de Business, Executive, President en de President Long Range versie, al zal je in België de instap Business versie niet gauw vinden.
Wij gingen op pad met de President Long Range, de topversie van de Hongqi E-HS9. Dit wil zeggen dat je in plaats van 7 zitplaatsen er 6 krijgt. De 2e zitrij is voorzien met captain chairs, dus het ultieme comfort van de voorste stoelen wordt doorgetrokken naar de 2e rij met ook elektrische verstelling, koeling en verwarming. De derde zitrij die kan je volledig automatisch wegklappen en is dankzij de captain chairs makkelijker toegankelijk al is het gebruik van deze rij eerder op kinderen aangewezen. Dat alles is omgeven door fijne en aangename materialen, alles wat je aanraakt voelt goed aan en het hout in de middenconsole lijkt uit een jacht te komen.
Met de 3e zetelrij staande rest er nog een kofferruimte van 255 liter, klap je deze neer zorgt dit voor 796 liter. De 75 liter grote frunk moet je optioneel bijbestellen (495€). Vooraan krijg je maar liefst 4 schermen, 3 schermen van 16,2” die naadloos overgaan in elkaar en zo 1 groot scherm lijken te vormen, genaamd ‘Zhilian’. Daaronder nog een scherm voor de bediening van de verwarming en de parfumering, de start/stop knop van de Hongqi wordt ook hierop weergegeven, een fysieke knop hiervoor was wel een pluspunt geweest. Op het 3e scherm kan je als passagier na veel geduld en het installeren van een speciale app het scherm delen om Chinese Youtube te kijken tijdens het rijden.
Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, over the air updates zijn niet mogelijk terwijl er een continue dataverbinding voorzien is, daarvoor moet je nog steeds naar de garage rijden. De DAB radio presteert matig en de menustructuur van het infotainment is niet de eenvoudigste. Softwarematig zijn er soms ook nog wat issue’s, zo weigerde de luchtvering opeens zijn werk en zorgde voor een onaangename rijervaring. Het comfort was totaal weg terwijl de rijhoogte nog altijd kon ingesteld worden en zich aanpaste in hoogte.
24 sensoren en geavanceerde veiligheids- en rijhulp- systemen letten van alle kanten op obstakels, voetgangers en een eventueel risico op aanrijding. Dit draagt bij aan een veilige en zorgeloze rit.
- Forward Collision Warning (FCW)
- Dodehoekassistentie (BSD)
- Rear Cross Traffic Warning (RCTW)
- Autonomous Emergency Braking (AEB)
- Hill Descent Control (HDC)
- Hydraulic Brake Assist (HBA)
- Elektrische parkeerrem (EPB)
- Roll-over Mitigation (ROM)
- 360° camera
- Automatisch parkeren
- Super Adaptive Cruise Control (SACC)
Bij de Executive- en President-uitvoeringen belichten intelligente Matrix led-lichten het tegemoetkomende verkeer en bieden een goed zicht, zonder de andere weggebruikers te verblinden.
De Hongqi E-HS9 President Long Range beschikt over een batterij met een grotere capaciteit, namelijk 120kWh ten opzichte van de standaard 99kWh of zelfs maar 84kWh bij het instapmodel. Het vermogen om met 140kW DC en 11kW AC te kunnen laden dat delen ze allemaal.
Alle uitvoeringen worden geleverd met vierwielaandrijving. Er zijn tot wel zeven verschillende rijmodi beschikbaar voor diverse rij-omstandigheden en terreinen, zoals een zelf in te stellen modus. Zo komt u altijd veilig thuis, ook op de drukke Belgische wegen.
Zowel de voor- als de achteras is uitgerust met een krachtige elektromotor met in totaal 670 Nm koppel en een vermogen van 551 pk. Hiermee ga je in slechts 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale snelheid is begrensd op 200 km/u. Rekeninghoudend met zijn formaat, gewicht en vermogen is het misschien zinloos te vertellen dat de E-HS 9 vaak aan de laadpaal staat en de theoretische 515 kilometer een utopie blijkt te zijn. Een verbruik van ruim 30kWh/100km is best wel stevig maar helaas de realiteit.
We snappen heel goed waarom Chinese leiders en hoogwaardigheidsbekleders al jarenlang gebruik maken van het merk Hongqi, de luxe, kwaliteit en status wat de E-HS9 uitstraalt bevestigt dit. Dat ze al jarenlang voor kwaliteit staan zorgt ervoor, in tegestelling tot sommige andere Chinese merken, dat ze logischerwijs hun markt vergroten door uit te breiden naar Europa. Maar de grootste uitdaging zal zijn om als Chinees merk op te boksen tegen een markt waarin de gekende Europeese merken voorkeur krijgen.
De Prijs van de Hongqi E-HS9 begint vanaf net geen 70000€ in de Business uitvoering, de President Long Range vanaf 103000€, het blijft een smak geld maar als je de uitrusting en de groote van deze stevige full electric SUV bekijkt dan vind je nog weinig concurentie die hieraan kan tippen.
- Garantietermijn: 5 jaar ofwel 150000 kilometer
- Accugarantie: 8 jaar ofwel 160000 kilometer
- Onderhoudsinterval: 1 jaar ofwel 20000 kilometer
In Belgie kan je bij interesse voor Hongqi terecht bij Hedin Automotive, momenteel zijn er 3 vestigingen die Hongqi verdelen in Gent , Brussel en Antwerpen.