Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

DS 9 E-Tense 4x4 360

Wat kunnen we verwachten als een avant-gardistisch merk zoals DS al hun “savoir-faire” van luxe, verfijning en rijdynamiek bundelt in hun vlaggeschip, de DS9? Dan krijg je een verfijnde en elegante berline vol met technologie om hun klanten altijd van een first-class ride te laten genieten.

Deze forse berline van 4,93m werd voor het eerst voorgesteld op de Geneva Motor Show in 2020. En voor de motorisaties deden ze beroep op de expertise van hun Formule E team, deze ontwikkelde 2 geëlektrificeerde motoren. De DS 9 krijgt zo de E-Tense 250 of de E-Tense 4×4 360 onder de motorkap, beiden zijn plug-in motoren.

Elegantie primeert

Vooraan herken je meteen de kenmerken van DS Automobiles, de grote grille en de DS wings maken hem al van ver zeer herkenbaar. De DS Led Vision koplampen met draaiende kristallen ledprojectors dienen als eyecatcher en zorgen voor een elegante look. Onze testversie in de Rivoli+ uitvoering was voorzien van DS-performance logo’s en een chrome strip over de motorkap, DS performance remklauwen en 20” gote velgen. Dit om ook de sportievere kant te benadrukken van de DS9.

Achteraan krijg je de specifieke DS verlichting met de gekende detaillering en 2 “sier” uitlaatstukken. De pinkers die subtiel ingewerkt zijn in de achterste stijl, zijn een knipoog naar de DS uit 1955. Al deze kenmerken maken van de DS9 een luxueuze, elegante, klassevolle berline die de nodige sportiviteit uitstraalt en zo de concurrentie perfect aankan binnen zijn premiumsegment.

Gedetailleerd interieur

Het interieur van deze DS9 is tot in detail uitgewerkt, met zorgvuldig gekozen materialen die aangenaam aanvoelen en er heel mooi uitzien. Bijna nergens in de wagen vind je harde plastics terug en dat is wel een groot pluspunt. Het met leder beklede dashboard straalt pure luxe uit, de degelijk uitgewerkte knopjes in het interieur zijn wel niet altijd even praktisch geplaatst. Wil je je vensters opendoen dat went maar is niet zo logisch gezien dit verwerkt zit in de middenconsole.

Da analoge klok die tevoorschijn komt als je de wagen start zijn zoals de nappalederen comfortzetels met het armbandmotief dan weer heel leuke details.

Hierin kan je van koeling, verwarming maar vooral ook van massage genieten in alle stilte dankzij een goed akoestisch geïsoleerd interieur. Achterin is de ruimte ook royaal, zoals je kan verwachten van een wagen van bijna 5 meter. De Cristal Pearl kleur van onze testwagen past ook zeer goed bij de klasse uitstraling die DS brengt.

Technologische laagvlieger

De infotainment is toch wel een bron van ergernis, de bediening verloopt stroef en traag, de menu’s zijn niet intuïtief en gebruiksvriendelijk opgebouwd waardoor je veel handelingen moet doen voor een soms simpele bediening. Het  infotainmentscherm is duidelijk en groot maar tijdens CarPlay weergave slechts voor de helft gevuld. De connectie van de CarPlay gebeurt ook nog steeds via de kabel. De kwaliteit van de achteruitrijcamera weergave mist ook wat detail en kan een upgrade gebruiken. Wel goed dat er voor veel bedieningen nog fysieke knoppen voorzien zijn, de opstelling ervan is dan weer iets anders. Gewoon een simpele fysieke bediening van de verwarming, hoe makkelijk zou het kunnen zijn…

De geluidsbeleving met het Focal geluidssysteem is echt zoals het hoort, een mooie volle klank, dankzij de 14 Focal Electra speakers en de 515W aan vermogen.

Vlotte aandrijflijn

Het is een vlotte performante Hybride aandrijflijn die op sommige momenten nog wat harmonie en snelheid mist in het schakelen tussen de beide motoren. Deze 360pk sterke 4×4 aandrijflijn kennen we ook uit de Peugeot 508 PSE.

De 1.6 Puretech benzinemotor van 200pk wordt geassisteerd door een 110pk sterke elektromotor in de voorversnellingsbak en een 113pk sterke op de achteras, goed voor een systeemvermogen van 360pk en 520Nm. Een geheel dat ervoor zorgt dat deze bijna 2 ton zware DS9 in 5,6 seconden de 100km/h bereikt en is begrensd op 250km/h.

De elektromotoren worden in de 360pk versie gevoed door een 11,9kWh batterij die voor een theoretisch rijbereik zorgt van rond de 47km. In praktijk kwamen we uit op 30km. Puur elektrisch kan er tot 140km/h gereden worden. Ga je voor de lichtere 250pk versie dan krijg je wel een iets grotere batterij van 15,6kWh en natuurlijk ook een groter rijbereik.

Het EMP2 platform werd voor de DS9 E-Tense 360 wat anders aangekleed, zo krijgt deze voor en achterassen met bredere banden en een versterkt remsysteem. De DS Active Suspension zorgt voor een zo aangenaam mogelijk rijcomfort, een camera achter de voorruit scant de weg en past de demping van de veren hieraan aan. Echt heel comfortabel is de DS9 niet, hij geeft eerder toe aan zijn sportieve kant en is daardoor iets harder afgeveerd. Maar dat maakt dat hij in de bochten miniem gaat overhellen en dat is dan ook weer een groot pluspunt.

Wat moet dat kosten?

Wel de goedkoopste versie die je kan configureren van de DS 9 is de E-Tense 250 PERFORMANCE Line + met Platinium Grijs en Zwart Alcantara® interieur voor 62.050€. De DS9 Rivoli+ E-Tense 4×4 360 versie die wij test reden start vanaf 75.400€.

 Conclusie

 Deze DS9 is misschien wel 1 van de grootste berline uit het Franse segment en eentje dat zich richt op luxe en kwaliteit. DS drukt daarmee zonder twijfel zijn stempel in het premiumsegment. Met een rijdynamiek die sportief maar luxueus is maar waar toch de kleine imperfecties van de performante aandrijflijn merkelijk voelbaar zijn. Technologisch gaan ze bij DS nog een inhaalbeweging moeten maken in vergelijking met de Duitse concurrenten zeker als je prijzen vergelijkt. Met de DS9 haal je een Franse klassebak in huis die met de grootste verfijning is afgewerkt maar met een stevig prijskaartje.

    PLUS

  • Afwerking interieur
  • Comfort zetels
  • DS uitstraling
  • Interieurruimte

    MIN

  • Geen draadloze CarPlay
  • Gebruik infotainment
  • Plaatsing knoppen in interieur
  • Prijs aan de hoge kant

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »