Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volkswagen ID.Buzz Pro 77kW

Na een meer dan succesvolle Love bugs parade in Brussel delen we maar al te graag onze ervaring met de ID.Buzz die als eerste vertrok op de parade in Brussel. Na onze interesse te wekken met concepten die meermaals vakkundig werden afgevoerd liet Volkswagen ons best wel een lange tijd wachten op de ID.Buzz! De elektrische wedergeboorte van het meer dan 70 jaar oude icoon, de T1 bus. De hippie-bus met hoge aaibaarheidsfactor is weer helemaal terug, maar dan in een innovatief modern design dat helemaal klaar is voor de toekomst.

Volkswagen brengt de ID.Buzz momenteel in 2 verschillende versies, de personenversie ID.Buzz en de bestelwagenversie ID.Buzz Cargo.

Hip, hipper, hipst

Wij gingen op pad met de ID.Buzz Pro versie, de versie die ruimte biedt aan 5 personen in een niet alledaagse outfit. Met de surf wrap beweeg je je nooit onopvallend door het verkeer. De ID.Buzz is zonder twijfel een publiekslieveling, het aantal duimpjes omhoog die we mochten ontvangen tijdens onze testweek vallen al lang niet meer te tellen. Voorlopig is hij alleen verkrijgbaar in de korte wielbasis voor 5 personenen maar binnenkort volgt er nog een versie met langere wielbasis voor 7 personen. De 4,71m grote bus is gebouwd op het gekende MEB-platform en dat geeft als voordeel door de korte overhangen dat alle ruimte optimaal benut kan worden.

Deze in Hannover gebouwde hipster kan worden voorzien van een dual tone kleur zoals bij zijn voorvader maar deelt nog veel meer leuke details en afwerkingen. Het grote VW logo op de neus en de oplopende lijnen en de “fake” roostertjes op de achterste stijlen, allemaal een knipoog naar de Volkswagen T1. Dat maakt het net zo leuk, het is zo herkenbaar iconisch maar toch in een modern jasje verpakt. De toegang tot de passagiersruimte is aan beide kanten voorzien van een automatische schuifdeur die op deze versie standaard zijn.

De ID.Buzz kan worden uitgerust met velgen van 18, 19, 20 en zelfs 21 duim, de wielen vooraan kunnen doordat de motor achteraan geplaatst is een grotere draaiweg afleggen en zorgen voor een uitermate kleine draaicircel van slechts 11,09m.

Herkenbaar interieur

De opbouw van het interieur en de gebruikte materialen zijn zeer herkenbaar uit de andere ID modellen van Volkswagen. Het dashboard is zeer minimalistisch opgebouwd maar tegelijk heel praktisch uitgevoerd met uitgebreide opbergmogelijkheden, deels krijgt het de koetswerkkleur mee en zoals in onze testwagen ook een houten inleg. Het optisch zwevende infotainment scherm dat bij de Discover Pro versie 12” meet is op ooghoogte geplaatst en makkelijk te bedienen. De draadloze gsm lader is handig en veilig weggewerkt aan bestuurderskant. Er zijn net zoals op het dashboard doorheen de Buzz tot 8 USB-C poorten voorzien en deze kunnen bijna allemaal tot 45 watt vermogen leveren.

Het interactieve ID. light of de ledstrip die over het dashboard strekt is een handige feature tijdens het navigeren of laden. Het is dankzij de ID. software 3.2 nog extra uitgebreid met een aantal functies die de bestuurder ondersteunen.

De gearselector kreeg wel een andere plaats toegewezen ten opzichte van de andere modellen, hij is nu gepositioneerd rechts achter het stuur ipv langs het bestuurdersscherm. Dankzij deze te verplaatsen voelt het ook makkelijker en natuurlijker aan om deze te bedienen.

Vooraan is de ID.Buzz voorzien van 2 comfort stoelen, elektrisch te bedienen en ze bieden naast verwarming ook nog massage aan om de rit zo aangenaam mogelijk te maken. De driezitsbank achterin kan in 40:60 opgedeeld worden, de rugleuningen kunnen versteld worden en zelfs plat gelegd worden. De 2 zitbank elementen kunnen tot 150mm in lengte worden verschoven, afhankelijk van de richting komt dit de koffer of de beenruimte ten goede. De bagageruimte is best wel enorm en zelfs al is de motor onder de vloer gemonteerd toch makkelijk toegankelijk door de vlakke en lage laadvloer, bedraagt 1121 liter en klap je de tweede zitrij neer, dan maar liefst 2205 liter.

Het zicht rondom de wagen is top, dankzij de raampjes die hij nostalgisch erft uit de T1 versie, doordat je iets naar achteren zit en de daklijn ver naar voor loopt is het regelmatig onhandig om de verkeerslichten te zien, zeker als je als eerste staat.

En Route

Tijdens onze testweek hebben we vele kilometers gereden en wat vooral opviel was het verbruik, Volkswagen geeft voor de 77kWh versie een verbruik op tussen de 22,2 en 20,4 kWh/100km. Wij reden een verbruik dat om en bij de 25 kWh/100km lag, toch wat meer dan opgegeven dus, de CX waarde van 0,29 is vrij hoog en dat vertaalt zich ook regelrecht in het verbruik en range.

De elektromotor van de ID. Buzz is geïntegreerd in de aangedreven achteras en ontwikkelt een vermogen van 150 kW (204 pk). Een van de kenmerken is het feit dat hij zijn maximumkoppel van 310 Nm levert vanuit stilstand, en dat zorgt voor zeer goede vertrekprestaties. De ID. Buzz haalt 100 km/u na 10,2 seconden, dit klinkt traag maar door het instant koppel voelt het toch zeer vlot aan. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 145 km/u, wat meer is dan de meeste geldende maximum- of richtsnelheid op autosnelwegen. Het rijbereik bedraagt tot 423 km volgens de huidige WLTP-norm maar reken eerder op een 300 à 330km afhankelijk van het weer.

Door het lage zwaartepunt van de wagen wordt er een hoge baanvastheid gecreëerd, hij gaat in de bochten totaal niet overhangen maar blijft verrassend goed vast aan de baan plakken.

De grote velgen geven hem een sportieve uitstraling maar hierdoor lever je minimaal in aan comfort.

Charge it!

De batterij van de ID.Buzz kan thuis worden opgeladen met 11kW, de onder de vloer geplaatste batterij zou dan in 7,5 uur volledig opgeladen kunnen worden. Door de beperktere range kan snelladen soms de perfecte oplossing bieden, dit kan tot een maximaal vermogen 170kW en dan kan je in slechts 30 minuten opladen van 5 tot 80%. Dat maakt het perfect mogelijk om grotere afstanden te overbruggen.

Een extra handigheid waarmee de Buzz is uitgerust is het Plug & Charge systeem, geen badge of laadkaart meer nodig. Het systeem zorgt zodra de oplaadkabel ingeplugd is voor een gecodeerde en beveiligde communicatie tussen de ID. Buzz en de oplaadpaal. Zo kan de facturatie ook meteen uitgevoerd worden. Plug & Charge wordt gebruikt in de netwerken van Ionity, Aral, BP, Enel, EON, alsook van Iberdrola en Eviny.

Op weg naar autonoom rijden

De nieuwe ID. Buzz is een van de meest vooruitstrevende voertuigen in zijn klasse. Dit feit weerspiegelt zich bij uitstek in het aanbod van rijhulpsystemen. Veel van de systemen, zoals Car2X (dat met behulp van zwermdata kan waarschuwen voor gevaren in de directe omgeving), Front Assist met voetganger- en fietserdetectie (omgevingswaarnemingssysteem met noodremfunctie), proactieve bescherming van de inzittenden (met o.a. gordelspanning in geval van nood) en, op de ID. Buzz Pro, verkeersbordenherkenning en rijstrookassistent Lane Assist behoren tot de standaarduitrusting. Optioneel zijn twee nieuwste systemen verkrijgbaar: Travel Assist met gebruik van zwermdata en geassisteerde rijstrookwissels en Park Assist Plus met geheugenfunctie voor geautomatiseerd parkeren.

Prijs

Deze hippe ID.Buzz kan je momenteel bestellen vanaf 68607€, dan komt hij in de 5 zit versie, met 204pk en een 77kWh grote batterij. Wil je graag de 21” velgen dan betaal je hiervoor 1136€ extra en voor de dual-tone kleur nog eens 3279€ al zijn dit de 2 opties die de bus maken. Onze testversie met nog wat extra opties kwam op 79571€. Binnenkort komt er nog een goedkopere versie met een kleinere batterij, wij zijn alvast benieuwd naar de prijzen hiervan en het vermogen.

    PLUS

  • Nostalgische uitstraling

  • Interieur ruimte

  • Baanligging en rijden

  • Comfort

    MIN

  • Rijbereik

  • Hoge prijs

  • Belemmerd zicht door dakrand

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »