Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo EX 90 Ultra, Twin Motor

9 november 2022, een belangrijke dag voor Volvo. De Volvo EX 90 wordt officieel voorgesteld aan het grote publiek, de dag waarop Volvo zijn volgende grote stap richting een volledig elektrische toekomst neemt. De Volvo EX 90 was namelijk de eerste volledig elektrische SUV van Volvo die ontworpen is als EV van in het begin. Niet zoals een Volvo EX 40 die ontwikkeld werd vanuit een bestaand thermisch platform.

Oorspronkelijk was de start van de productie in de Volvo fabriek van Charleston, South Carolina,  gepland voor 2023. Maar door een combinatie van ambitieuze technologische innovaties, interne ontwikkelingskeuzes en externe economische factoren kwam deze productie pas op gang in het eerste kwartaal van 2024. Waardoor we in België de eerste Volvo EX 90 pas in september 2024 zagen toekomen, dus bijna twee jaar later dan de voorstelling.

Aerodynamische taxi

De Volvo EX 90 krijgt een strak en modern exterieur design, geïnspireerd op Scandinavische elementen. Het nieuwe vlaggenschip van Volvo deelt zijn plaats bovenaan het gamma als elektrische oplossing tot 7 personen met de opgefriste XC90. Het strakke Volvo logo is vooraan geplaatst tussen de herkenbare vernieuwde “Thor’s Hammer” LED-koplampen die nu verlengd zijn naar onderaan de bumper en waarvan het onderste deel dienst doet als richtingaanwijzer. Deze hebben nog een leuke feature, het horizontale gedeelte van de dagrijverlichting opent om de gewone verlichting tevoorschijn te halen. In profiel merk je vooral de vlakke beglazing en de verzonken deurgrepen die samen met een vloeiende carrosserielijn zorgen voor een lage luchtweerstand coëfficiënt van slechts 0,29. De plaatsing van de LiDAR-sensor kan je op z’n minst eigenaardig noemen, hij is geïntegreerd in de daklijn boven de voorruit wat je bijna meteen doet denken aan een taxibordje. Maar natuurlijk biedt deze positie een maximaal gezichtsveld voor de geavanceerde rijhulpsystemen.

Deze LiDAR-technologie zorgt dan ook grotendeels mee voor de vertragingen in de levering. Omdat deze technologie gebruik maakt van laserlicht om de omgeving te scannen, wat nauwkeurige en betrouwbare software vraagt. Volvo heeft ervoor gekozen om een groot deel van deze software intern te ontwikkelen.

Qua afmetingen is de Volvo EX 90 ongeveer 8,4 cm langer en 4,1 cm breder dan de XC90, terwijl hij iets lager is. De wielbasis is met net geen 3 m bijna identiek. Dankzij het elektrische platform biedt de EX90 een ruim interieur en een grotere bodemvrijheid.

Aan de achterzijde is de EX 90 met zijn hoog oplopende geanimeerde led achterlichten dan weer zeer herkenbaar Volvo.

World luxury car award

Luxe is het beste woord om het interieur van de nieuwe Volvo EX 90 te omschrijven, Volvo EX90 is volgens de jury van experts van de World Car Awards de meest indrukwekkende nieuwe luxewagen die in de afgelopen 12 maanden op de markt is gebracht.

Het interieur van de nieuwe Volvo EX90 belichaamt moderne Scandinavische luxe, met een sterke nadruk op duurzaamheid, welzijn en technologische innovatie. Het is vooral aangenaam en in alle rust vertoeven in een toch wel minimalistische interieur. Zelfs de hoogwaardige milieuvriendelijke materialen die Volvo gebruikt voelen premium en vooral aangenaam aan. In totaal bevat de EX90 bijna 50 kg gerecycleerde en biogebaseerde materialen, waarmee Volvo een nieuwe standaard zet voor circulaire luxe.

De Volvo EX90 komt in drie uitrustingsniveaus, de instapversie Core, de Plus versie en tot slot de best uitgeruste versie de Ultra. Voor de Core en Plus versie kan je kiezen uit een 5 of 7 zits configuratie, in de Ultra versie is het enkel 6 of 7 zits. Met de 6-zit configuratie krijg je op de 2e zitrij de captainchairs, met het identieke comfort zoals de voorste passagiers. De derde zitrij kan elektrisch in en uitgeklapt worden vanuit de koffer of zelfs vanaf de achterportieren.

De zetelbekleding is tegewoordig ook zeer milieubewust uitgewerkt, je hebt er 2 verschillende

  • Nordico: Een innovatief materiaal vervaardigd uit gerecycleerde PET-flessen en biologische polymeren uit duurzaam beheerde Scandinavische bossen.
  • Wolmix: Optioneel zijn de stoelen bekleed met een wolmix die gecertificeerd is volgens strenge normen op het gebied van dierenwelzijn en milieu.

Dankzij de configuratie met zeven zitplaatsen heeft de EX90 een voordeel dat weinig voorkomt in zijn segment: een grote kofferruimte. Als de zeven zitplaatsen gebruikt worden, heeft de EX90 een laadvermogen tot 324 liter achter de derde rij. Met de derde rij ingeklapt stijgt het laadvermogen tot 697 liter, waarmee de EX90 zich onderscheidt van vele gelijkaardige modellen uit zijn klasse.

Technologie aan boord

Het interieur is uitgerust met een 14,5-inch centraal touchscreen en een 9-inch bestuurdersdisplay, beide aangedreven door Google’s Android Automotive. De bediening hiervan werkt zeer intuïtief en de meeste courante functies worden vast weergegeven of weergegeven wanneer deze nodig zijn. Dit systeem biedt naadloze integratie met apps zoals Google Maps en Spotify, evenals draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Het is ook het eerste systeem dat Waze via Apple CarPlay op het bestuurderscherm weergeeft. Een zeer leuk uitgewerkt detail is het bronzen lijntje rond de beide displays, een klein detail dat toch net die meerwaarde biedt. Hopelijk kunnen ze de software en hardware op termijn nog wat finetunen zodat dit geheel wat betrouwbaarder wordt en niet af en toe zichzelf uitschakelt. Dankzij de ingebouwde 5G module wordt de EX 90 regelmatig met over the Air updates voorzien en die zijn momenteel zeker nog broodnodig.

Het Bowers & Wilkins audiosysteem is een uniek ontworpen geluidssysteem met een totaal vermogen van 1610 W en brengt een kristalhelder driedimensionaal geluid. De 25 luidsprekers waaronder de iconische tweeter centraal op het dashboard en luidsprekers in de voorste hoofdsteunen zorgen voor een fenomenale geluidsbeleving, de surround sound met Dolby Atmos zorgt voor een ruimtelijke geluidservaring met nog meer diepte, helderheid en detail. Deze optie van € 3100 brengt zeker een meerwaarde in je Volvo EX 90.

Scalable Product Architecture 2 platform

De Volvo EX 90 is gebouwd op Geely’s SPA-2 platform wat hij onder andere deelt met Polestar 3 en de Lotus Eletre. Daardoor is het zeer flexibel om verschillende varianten van aandrijflijnen aan te bieden. Daardoor kan je bij de EX90 kiezen uit een RWD versie van 279pk en een AWD versie van 408pk & 517pk. De grootte van de RWD batterij wijkt met zijn 104kWh net ietsje af ten opzichte van de 111kWh batterij die je met de AWD versie krijgt.

Wij gingen op pad met de AWD 408pk versie, deze aandrijflijn zet 770Nm koppel aan de grond en dat is goed voor een acceleratie naar de 100km/h in slechts 5,9 seconden. De 517pk versie doet dit in een seconde sneller maar gezien de omvang en vooral gewicht (2780kg) van de EX90 merk je daar niet heel veel verschil tussen. De maximum snelheid is bij alle versies zoals altijd de Volvo snelheid, 180km/h.

Volgens de WLTP krijg je een maximaal rijbereik van 621km bij een verbruik van 20,7kWh/100km. In werkelijkheid moeten we dit toch wel nuanceren naar een gemiddeld verbruik van 22kWh/100km, daarmee kom je dik 450km ver met nog 35km overschot in de batterij.

Het huidige SPA-2 platform voor de EX90 biedt momenteel nog 400V technologie maar de pas voorgestelde Volvo ES90 maakt al gebruik van 800V technologie, die op (korte) termijn waarschijnlijk overwaait naar de EX90. Momenteel bied je dat een maximale snellaad capaciteit van 250kW, thuis kan je dit aan 11kW met de optie om bidirectioneel te laden als dit geregulariseerd wordt in België. Als je een laadpunt kiest via de google navigatie dan begint uw Volvo met de voorconditionering van de batterij. Dit kan enkel door het gebruik van de ingebouwde navigatie, niet via een menu in het infotainment.

Premium rijcomfort

In tegenstelling tot wat zijn grootte en zijn gewicht van 2,8t laten vermoeden weet hij dit alles zeer goed te verbergen. De Volvo EX90 rijdt super, de auto blijft zeer stabiel in de bochten. Dankzij de optionele luchtvering filtert de EX90 alle oneffenheden en zweeft hij bijna over de weg. De balans tussen comfort en stevigheid is indrukwekkend goed afgesteld. De grotere draaicircel van 12m maakt het manouvreren wat moeilijker en hier zou een achterassturing zeker een meerwaarde geweest zijn.

Het stuurgevoel is voor een SUV van dit formaat verassend sportief, niet meteen wat je van een Volvo verwacht, de One-pedal drive voegt hier bovenop nog een mooie meerwaarde in hoe makkelijk het is om in alle eenvoud met de EX90 te rijden. Als op termijn de LIDAR-ondersteuning volledig uitgerold wordt dan kan de EX90 als het zou mogen zelfs volledig autonoom rijden. Maar nu lopen we natuurlijk voorop op de feiten in België natuurlijk.

Kostenplaatje

De prijs van de nieuwe elektrische Volvo EX90 kan je wel stevig noemen, maar deze is wel evenredig met andere vergelijkbare wagens uit zijn segment. Starten doet hij vanaf €86.320 voor de basis single motor Core versie, €92.570 voor de Plus versie en de Ultra versie zoals wij die konden testen begint bij €103.520. De extra kost voor de Performance versie bovenop de 408pk sterke versie bedraagt €5100 maar kan je als je het aan ons vraagt beter investeren in luchtvering of een Bowers & Wilkins geluidsinstallatie.

Conclusie

De Volvo EX90 is een waardig elektrisch alternatief voor de Volvo XC90, zeker als je op zoek bent naar luxe en rijcomfort dan zit je op het juiste adres. Nu stilaan de leveringsproblemen van de baan raken is hij ook een waardig alternatief voor luxe SUV’s van Duitse makelij. Al is er momenteel wel nog een grote uitdaging voor Volvo om alles perfect feilloos werkend te krijgen via verschillende over-the-air updates. En die nood is er momenteel wel want zelfs tijdens onze testweek hadden we een paar kleine issue’s die je als koper niet wil meemaken. Hopelijk heeft Volvo hier lessen uit getrokken bij de introductie van toekomstige modellen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp