Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

ŠKODA FABIA MONTE CARLO

Begin deze maand lanceerde Skoda het nieuws van een nieuwe MONTE CARLO variant. 
De zwarte koetswerkdetails onderstrepen het dynamische voorkomen van de nieuwe FABIA, terwijl het interieur wordt gekenmerkt door rode accenten en carbonlook details op de armsteunen en het dashboard. Er is keuze uit vier motoren die vermogens leveren van 59 kW (80 pk) tot 110 kW (150 pk). De naam Monte Carlo verwijst trouwens de succesvolle prestaties van de SKODA POPULAR in 1936 welke een zeer knappe tweede plaats behaalde en zo als eerste model de naam MONTE CARLO meekreeg. In 1977 pakte de SKODA 130 RS een dubbelzege in zijn klasse. De SKODA FABIA Rally2 deed deze prestatie 40 jaar later trouwens nog eens over. Lees hieronder alle info en specificaties die SKODA meegeeft over deze 4de generatie van deze FABIA MONTE CARLO.

Exterieur: zwarte accenten creëren een strakke look

De nieuwe ŠKODA FABIA MONTE CARLO wordt gekenmerkt door atletische voor- en achterskirts en zwarte designdetails. Met zijn gestroomlijnde proporties, scherp getekende koplampen en lichtmetalen velgen in maten tot 18 duim oogt het model bijzonder sportief.

Oliver Stefani, Head of ŠKODA Design: “Deze nieuwste MONTE CARLO-variant brengt het aanzienlijk meer emotieve design van de nieuwe, vierde generatie van de FABIA duidelijker naar voren. Het koetswerk is langer, meer gestroomlijnd en breder en straalt zo een gevoel van dynamiek uit, dat nog wordt versterkt door de modelspecifieke voor- en achterskirts. Zwarte details, zoals die op het radiatorrooster of de buitenspiegels, maken het nieuwe topmodel in één oogopslag herkenbaar en zetten de traditie van de MONTE CARLO-varianten voort.”

Zijn talrijke zwarte designelementen geven de nieuwe ŠKODA FABIA MONTE CARLO een nog sportievere aanblik. Naast de rand van het markante ŠKODA-radiatorrooster heeft ook de spoilerlip op de voorskirt een zwarte afwerking, evenals de buitenspiegelkappen, de sierlijsten op de zijskirts en de diffusor op de sportief vormgegeven achterskirt. Het ŠKODA-opschrift op de achterklep is standaard zwart, terwijl een zwart dak als optie leverbaar is. Verder is het gestroomlijnde topmodel getooid met MONTE CARLO-badges op de voorspatborden en voorzien van getinte ruiten achteraan en opzij (SunSet).

Koplampen met ledtechnologie en mistlampen

De met precisie gesneden koplampen van de FABIA MONTE CARLO zijn standaard voorzien van ledtechnologie, met als optie full-ledkoplampen, die meer lichtintensief dim- en grootlicht bieden, evenals bochtverlichting en een adaptieve verlichtingsfunctie. Tot de standaarduitrusting behoren ook mistlampen. De nieuwe FABIA MONTE CARLO rolt van de band op glanzend zwarte lichtmetalen 16-duimsvelgen Proxima met afneembare, aerodynamisch geoptimaliseerde kunststof sierelementen. De lichtmetalen 17-duimsvelgen Procyon, eveneens met Aero-sierelementen en met een glanzend zwarte afwerking, en de 18-duimwielen Libra zijn optioneel.

Beste stroomlijn in het segment met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,28

Dankzij verfijnde details, zoals de actief verstelbare koelklep in de onderste luchtinlaat van de voorbumper en de uitgebreide bekleding van de voertuigbodem, zet de nieuwste FABIA een nieuwe standaard in het segment van de kleine auto’s, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,28. Om de stroomlijn te verbeteren sluiten de actief verstelbare lamellen van de koelklep automatisch wanneer er weinig behoefte is aan koeling. Dit leidt tot een brandstofbesparing van maximaal 0,2 l/100 km bij een constante snelheid van 120 km/u. Voor elke kilometer die met gesloten klep wordt gereden, stoot de nieuwe FABIA tot vijf gram minder CO2 uit. Om een hoog koelingsniveau mogelijk te maken en korte stops te accommoderen opent het systeem de klep, zodat de maximale hoeveelheid lucht naar binnen kan stromen.

Monte-Carlo is een gedeponeerd handelsmerk van Monaco Brands.

Interieur: carbonlook met zwarte en rode details

De ŠKODA FABIA MONTE CARLO is door zijn interieur direct herkenbaar als de sportieve lifestylevariant in het gamma. Met sportstoelen, een driespakig multifunctiesportstuur, carboneffecten op het dashboard en zwarte en rode designdetails zet hij de traditie van de MONTE CARLO-modellen voort. Het optionele digitale instrumentenbord biedt bovendien een modelspecifieke MONTE CARLO lay-out.

Het interieur van de nieuwe topvariant is overwegend zwart met rode accenten, bijvoorbeeld op de bekleding van de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, die standaard zijn. De horizontale sierstrip op het dashboard en delen van de middenconsole en de deurgrepen hebben eveneens een rode afwerking, terwijl de dakhemel en de dakstijlen zwart zijn. De armsteunen op de voordeuren en het onderste deel van het dashboard vertonen een sportief carboneffect als sierelement, met contrasterende witte stiksels op het dashboard. De pedaalkappen schitteren met een roestvrijstalen look en de deurdrempels zijn getooid met een FABIA-logo.

Lederen elementen met zwarte stiksels

De handremhendel en het driespakige multifunctiestuur zijn standaard uitgevoerd in leder met zwarte stiksels. Het multifunctiestuur is voorzien van schakelpaddles op modellen met DSG. Tot de standaarduitrusting van de FABIA MONTE CARLO behoort ook de nieuwe ledsfeerverlichting, die de sierelementen op het dashboard in het rood verlicht. Wit is een andere kleuroptie als het voertuig is uitgerust met het Amundsen-infotainmentsysteem. De specificatie omvat ook verlichting van de middenconsole en de deurgrepen voorin, evenals ledleeslampjes voor- en achterin.

Digitaal instrumentenbord en comfortfuncties zoals in voertuigen van een hogere klasse

Dit is de eerste ŠKODA FABIA MONTE CARLO die verkrijgbaar is met een digitaal instrumentenbord: een aanpasbaar digitaal display van 10,25 duim dat, exclusief voor het sportieve topmodel, een specifieke, meer dynamische achtergrond biedt voor de weergaves. De optionele Virtual Cockpit, zoals het digitale instrumentenbord ook wel wordt genoemd, kan onder meer logo’s van radiozenders, covers van muziekalbums en opgeslagen foto’s van bellers weergeven. Bovendien kan de kaart inzoomen op kruispunten en die in een apart venster weergeven. Andere optionele extra’s zijn een verwarmbaar stuurwiel en een verwarmbare voorruit voor meer veiligheid in de winter.

Monte-Carlo is een gedeponeerd handelsmerk van Monaco Brands.

Veiligheid: tot negen airbags en geavanceerde rijhulpsystemen

Net als de andere modellen in het gamma krijgt de sportieve MONTE CARLO-variant tot negen airbags en is hij een van de veiligste voertuigen in zijn segment. Aangezien de vierde generatie van de ŠKODA FABIA nu wordt gebouwd op het modulaire MQB-A0-platform, is de actieve en passieve veiligheid van de auto nog verder toegenomen. Rijhulpsystemen zoals Travel Assist en Park Assist, die voorheen waren voorbehouden aan hogere voertuigcategorieën, maken nu hun debuut in de FABIA MONTE CARLO.

Voor de nieuwe FABIA heeft ŠKODA AUTO de mogelijkheden van het modulaire MQB-A0-platform ten volle benut. Boven op de hoge torsiestijfheidsgraad van het koetswerk, die te danken is aan het grote aandeel hogesterkte-, ultrahogesterkte- en speciaal geharde warmgewalste staalsoorten, biedt het MQB-A0 ook de mogelijkheid om gebruik te maken van rijhulpsystemen die voorheen voorbehouden waren aan hogere voertuigsegmenten.

Travel Assist omvat verschillende rijhulpsystemen en Park Assist verhoogt het comfort

Wanneer de FABIA MONTE CARLO is uitgerust met de optionele Travel Assist-functie, biedt hij automatische ondersteuning bij het sturen in lengte- en dwarsrichting. Het systeem kan met een druk op de knop verschillende rijhulpsystemen activeren. Bij snelheden tot 210 km/u past de Adaptive Cruise Control (ACC) de snelheid van de auto automatisch aan aan die van voorliggers. Door indien nodig corrigerende stuurbewegingen uit te voeren helpt het geïntegreerde systeem Lane Assist – zoals zijn naam doet vermoeden – om de auto op zijn rijstrook te houden. Travel Assist maakt gebruik van Hands-on Detect om te controleren of de bestuurder het stuurwiel aanraakt. De verbeterde Side Assist-functie is een andere optie. Ze waarschuwt de bestuurder voor voertuigen tot 70 m verderop die willen inhalen of zich in de dode hoek van de auto bevinden. Park Assist helpt een handje bij parkeermanoeuvres. Het werkt bij snelheden tot 40 km/u en geeft geschikte parallelle en dwarse parkeerplaatsen aan en kan desgewenst het sturen van de bestuurder overnemen. Manoeuvre Assist detecteert tijdens het parkeren een obstakel voor of achter de auto en activeert automatisch de remmen. Traffic Sign Recognition en Front Assist met voorspellende voetganger- en fietserbescherming zijn eveneens beschikbaar.

Tot negen airbags en vijf sterren in Euro NCAP-tests

De FABIA MONTE CARLO wordt standaard geleverd met airbags voor de bestuurder en voorpassagier, gordijnairbags en zijairbags voorin. Een knieairbag voor de bestuurder en zijairbags achterin zijn opties om het veiligheidsniveau nog te verhogen. Tot de standaarduitrusting behoren ook ISOFIX- en Top Tether-verankeringspunten op de passagiersstoel voorin (in de EU) en op de buitenste zitplaatsen van de achterbank. In de referentietest voor crashveiligheid van het onafhankelijke European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) behaalde het instapmodel van de Tsjechische autoconstructeur met de maximumscore van vijf sterren en 78% van het maximumaantal haalbare punten de beste score van de in 2021 geteste compacte auto’s.

Monte-Carlo is een gedeponeerd handelsmerk van Monaco Brands.

Connectiviteit: altijd online dankzij hypermodern infotainment

Er is keuze uit drie infotainmentsystemen voor de nieuwe ŠKODA FABIA MONTE CARLO. De mogelijkheden variëren van de standaard meegeleverde Swing-basisradio met een kleuren-scherm van 6,5 duim tot het Amundsen-topsysteem met een 9,2 duim groot aanraakscherm dat ook werkt met gebarenbediening en de digitale spraakassistent Laura. De FABIA MONTE CARLO is altijd online dankzij een ingebouwde e-sim, die niet alleen toegang biedt tot web-radio maar ook tot een uitgebreide reeks mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect en de nieuwste infotainmentapps. Smartphones kunnen via Wireless SmartLink zonder kabel met de auto worden verbonden en inductief worden opgeladen in de optionele Phone Box.

De nieuwe FABIA MONTE CARLO is standaard uitgerust met de Swing-radio. Deze beschikt over een kleurenscherm van 6,5 duim met aanraakfunctie, dat kan worden bediend met multitouchgebaren, een digitale DAB-radio en vier luidsprekers voorin. De optionele Bolero-radio heeft een 8-duimsscherm, een handsfree bluetoothsysteem en twee extra surroundluidsprekers in de achterdeuren. Een smartphone kan zonder kabel worden aangesloten via Wireless SmartLink en Android Auto of Apple CarPlay, terwijl de optionele Phone Box inductief opladen mogelijk maakt.

Amundsen-topsysteem met online navigatie en spraakbediening

Het topklasse infotainmentsysteem Amundsen wordt gekenmerkt door een aanpasbaar display van 9,2 duim, een wifihotspot en een navigatiefunctie die wordt ondersteund door online data. Muziekstreamingdiensten zijn toegankelijk via een gekoppelde smartphone. Kaarten kunnen worden opgeslagen op de harde schijf (SSD) van 64 GB en online worden bijgewerkt. De gebarenbediening is standaard, met als optie online ondersteunde spraakbediening via de digitale spraakassistent Laura die 15 talen begrijpt. De FABIA MONTE CARLO kan worden uitgerust met maximaal vijf USB-C-aansluitingen voor het opladen van extra mobiele apparaten. Het gaat om twee aansluitingen voorin en optioneel twee aansluitingen achterin, evenals een aansluiting op de achteruitkijkspiegel om bijvoorbeeld een dashcam van stroom te voorzien. Het ŠKODA Sound System, met een extra versterker en een subwoofer in de kofferruimte, is een andere optie voor een nog betere akoestiek.

Infotainmentapps voor weer, nieuws, agenda en verkeerswaarschuwingen

Via het display van het Amundsen-systeem kan een ŠKODA Connect-account worden aangemaakt of kan een bestaande account worden overgezet naar de FABIA MONTE CARLO. De innovatieve infotainmentapps zijn al even gemakkelijk te downloaden. Ze bieden weerberichten en nieuws, bieden toegang tot een persoonlijke Google-agenda of waarschuwen voor verkeershinder. Het Amundsen-systeem maakt het ook mogelijk om gebruik te maken van een schat aan mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect. Daartoe behoren eCall, dat automatisch noodbijstand oproept bij een ongeval, Proactive Service (pechoproep) en toegang tot het voertuig op afstand via de MyŠKODA-app en het ŠKODA Connect-webportaal.

Monte-Carlo is een gedeponeerd handelsmerk van Monaco Brands.

Aandrijflijnen: geavanceerde motoren met hoge efficiëntie

ŠKODA biedt vier motoren aan voor de nieuwe FABIA MONTE CARLO, met vermogens die variëren van 59 kW (80 pk) tot 110 kW (150 pk). Alle motoren zijn van de EVO-generatie van de Volkswagen-groep en voldoen aan de strenge Euro 6d-emissienorm. In combinatie met de optionele 50-litertank kunnen drie van de vier motoren meer dan 900 km afleggen in de WLTP-cyclus.

De nieuwe 1.5 TSI-viercilinder is bijzonder dynamisch in de ŠKODA FABIA MONTE CARLO. De topmotor heeft een vermogen van 110 kW (150 pk). Standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG laat hij de auto in 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en biedt hij hem een topsnelheid van 225 km/u. Tegelijkertijd worden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verlaagd dankzij de actieve cilindertechnologie, die automatisch twee van de vier cilinders uitschakelt bij een lage motorbelasting.

Innovatieve plasmacoating vermindert brandstofverbruik en uitstoot

Naast de 1.5 TSI omvat het motorgamma van de FABIA MONTE CARLO ook twee 1.0 TSI-driecilinders. De variant met een vermogen tot 70 kW (95 pk) is uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl de 1.0 TSI die 81 kW (110 pk) ontwikkelt, de keuze biedt tussen een manuele zesversnellingsbak en een automatische zeventraps DSG. Beide TSI-motoren met directe injectie zijn voorzien van een ultradunne plasmacoating in plaats van gietijzeren cilindervoeringen, wat de interne wrijving verlaagt. Door een betere verdeling en verspreiding van de warmte in de verbrandingskamer verlaagt dit ook de thermische belasting van de motor. De gepoedercoate laag op de voeringen is slechts 150 μm (0,15 mm) dun.

1.0 MPI is de instapmotor

De instapmotor van de FABIA MONTE CARLO is een 1.0 MPI-driecilinder (met meerpunts injectie), die een vermogen van 59 kW (80 pk) puurt uit een cilinderinhoud van één liter. De MPI-motor is ontwikkeld door ŠKODA AUTO en wordt geproduceerd in Tsjechië.

Geweldig rijbereik dankzij laag brandstofverbruik

In combinatie met de optionele 50-literbrandstoftank in plaats van de standaard 40-litertank kunnen de driecilindermotoren meer dan 900 km afleggen in de WLTP-cyclus. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d-emissienorm. Als optie zijn alle modellen verkrijgbaar met een sportonderstel dat is voorzien van stevigere veren en 15 mm is verlaagd voor meer dynamische rijeigenschappen.