Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Seat Ibiza Style 1.0 95pk

De meest recente verandering aan de bestseller die al jarenlang meegaat in het Seat gamma kunnen we niet echt een facelift noemen maar eerder een opfrissing. Het model Ibiza dat in 1984 werd geïntroduceerd gaat inmiddels al 37 jaar mee en met deze laatste update van de 5e generatie Ibiza wil Seat dat succesverhaal verderzetten.

Uiterlijk is er niet opvallend veel gewijzigd, achteraan op de kofferklep vind je nu de modelaanduiding die met handgeschreven letters is uitgevoerd, samen met het nieuwe Seat -logo dat nu in tweekleurig chroom is uitgevoerd. Het kleurenpallet van de Ibiza krijgt meteen ook een update met twee nieuwe kleuren, Asphalt Blue en Sapphire Blue , zoals onze testwagen, worden toegevoegd. De Ibiza wordt vanaf nu ongeacht de uitvoering standaard met ledverlichtingstechnologie afgeleverd. Een reeks van nieuwe lichtmetalen velgen zijn nu ook beschikbaar om de Ibiza aan te kleden en stijlvoller te maken.

In het interieur merken we de grootste verschillen op, Seat heeft zich hier vooral op de connectiviteit toegespitst en brengt dankzij het Wireless Full Link-systeem draadloos Android auto of Carplay op het infotaimentsysteem. Het zwevend opgestelde scherm dat afhankelijk van de uitvoering varieert van 8,25” tot 9,2” kan makkelijk bediend worden door de magische woorden: hola hola te roepen! Vooraan zijn er 2 USB-C poorten, samen met een draadloze lader voorzien om je apparaten op te laden. Seat integreert ook  Seat Connect dat via een eSIM een reeks van diensten aanbiedt zoals het bereiken van Seat diensten ingeval van panne, alsook via de Seat Connect-app een reeks van ‘diensten op afstand’. Het dashboard is opgebouwd uit soft touch materiaal dat er mooi uitziet en aangenaam aanvoelt maar de rest van het interieur is vooral opgebouwd uit harde plastics en wat wel als minder aangenaam kan ervaren worden.

Onder de motorkap vinden we de 1.0l driecilinder MPI benzinemotor met 95pk en een koppel van 175Nm. Het is de middelste versie uit de 999cc reeks en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak die heel soepel schakelt. Met deze aandrijflijn levert de Ibiza een 0 naar 100 tijd van 10,9 seconden, dit zijn geen topprestaties maar toch voelt hij tijdens de acceleraties vanuit stilstand zeker niet traag aan. De leuke roffel van de driecilinder versterkt de rijbeleving ook zeker en tijdens onze testweek konden we een verbruik van rond de 5,9l/100km vaststellen zelfs met soms een iets enthousiastere rijstijl. De hernemingen tijdens het rijden zijn wel net iets minder pittig en voelen zelfs soms heel traag aan maar hij gaat wel door tot een maximumsnelheid van 186km/h.

Qua veiligheid voegde Seat nieuwe rijhulpsystemen toe zoals Travel Assist wat voor half automatisch rijden zorgt in combinatie met de automatische cruisecontrol en de Lane Assist en dit over het ganse snelheidsbereik. Met de Side Assist, verkeersbordherkenning en grootlicht assistent kan je nog veiliger op weg.

Een opgefriste Seat Ibiza kost je minimaal 17.250€ in de Reference uitvoering, onze testwagen daarentegen koste 22.754€ in de Style uitvoering met als optie de 16” lichtmetalen velgen en het Winterpack.