Renault Arkana RS line E-TECH hybrid 145
Op de toenemende trend van de coupé SUV’s antwoordt Renault met deze mooie Renault Arkana R.S. line, in dit segment moet hij het opnemen tegen concurrenten zoals de BMW X4 of de Volvo C 40. De Arkana is net zoals de Clio en de Captur gebouwd op het modulaire CMF-B-platform en is met zijn flinke 4.57m zelfs groter dan de Kadjar. De breedte is hij wel ongeveer identiek aan de Captur. Dankzij de lange aflopende daklijn krijgt de Arkana een heel sportieve look, neem je hierbij de R.S. line met de zwarte accenten, de 18” velgen en de Valencia oranje kleur dan krijg je een zeer bijzondere en sportieve wagen.
Renault maakte een doordachte materiaalkeuze die heel mooi oogt. Deze voelt ook goed en aangenaam aan en vormt 1 mooi geheel. Zo creëert het dashboard een ideale harmonie met het ruime interieur dat ook dankzij de perfecte geluidsdemping zorgt voor een cocoon/cockpit sfeer. De Arkana biedt voldoende en praktische opbergruimtes door de hele wagen en ook de kofferruimte biedt 480 liter ruimte en hoort zelfs bij de ruimste uit het segment. Klap je de zetels neer dan krijg je een vlakke laadvloer. De zetels vooraan zijn in de R.S.-line uitgevoerd in suède en leder en krijgen mooie rode stiksels mee die het sportieve karakter van de Arkana duidelijk versterken. De bestuurderszetel is elektrisch verstelbaar en kan ook perfect naar wens ingesteld worden. Neem je achterin plaats, dan merk je dat er voldoende beenruimte is alsook voldoende hoofdruimte door de aflopende coupe daklijn en daardoor beschik je ook over een aangename zithouding.
De Renault Arkana is ook rijkelijk voorzien van de nieuwste technologieën, in de cockpit vinden we bij de R.S.-line twee digitale schermen, een bestuurdersdisplay van 10,2” en een verticaal infotainmentscherm van 9,3”. Deze zijn geheel naar wens te personaliseren en voorzien de bestuurder van al de nodige info. De interface van het infotainmentsysteem is makkelijk om te bedienen maar soms wat aan de tragere kant. De bedieningsknoppen zowel op het stuur als op het dashboard hebben een logische opbouw. Carplay en Android auto kan je probleemloos verbinden maar hiervoor heb je wel nog steeds een kabel nodig. Mobiele toestellen kan je opladen via de draadloze lader vooraan of via de 4 USB aansluitingen (2 vooraan, 2 achteraan).
De geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die je in de Arkana meekrijgt zijn opgesplitst in 3 categorieën: rijden, parkeren en veiligheid.
Bij het rijden kan je gebruik maken van de snelweg- en verkeersassistent, die werkt tussen 0 en 160km/h en die een autonoom systeem is van niveau 2. Er is ook een adaptieve cruisecontrol die van 0-170km/h werkt en automatische dim- en grootlichten.
Actief remhulpsysteem, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning met snelheidsalarm en rijstrookwaarschuwing en assistent zijn de veiligheidssystemen die de bestuurder ondersteunen.
En tot slot een 360° camera met een zuiver beeld, rear cross traffic alert, parkeerhulpsystemen en easy park assist maken van het parkeren kinderspel.
De revolutionaire E-TECH hybride aandrijflijn die afkomstig is uit de F1 zorgt ervoor dat de motor zowel energiezuinig als pittig is. Dankzij de “full-hybrid” technologie met een 230V-batterij van 1,2 kWh heb je alle voordelen van een elektrische aandrijflijn zonder dat je deze moet opladen aan het stroomnet. Het is dus een 1.6-viercilinder benzinemotor met 95pk die bijgestaan wordt door twee elektromotoren , de e-motor van 36 kW en de hoogspanningsstarter van 15 kW, goed voor alles samen 145 pk en 148 Nm koppel. Elke E-Tech hybrid is uitgerust met een multimode versnellingsbak die het geheel naadloos laat samenwerken of de overgang maakt van EV naar verbrandingsmotor. Het WLTP verbruik 4,8l/100km is zeer makkelijk haalbaar, tijdens onze testweek hadden wij een verbruik van 5,5l gemengde cyclus.
De rijdynamiek kan aangepast worden door middel van de 3 rijmodi, My sense, sport en eco. De Arkana E-Tech hybrid 145 is met zijn 10,8 seconden tijd naar 100 misschien niet de snelste uit het c-segment maar voelt zeker dynamisch aan. De topsnelheid bereik je bij 172 km/h en in zuiver elektrische modus haalt hij tot 75 km/h.
Conclusie
De Arkana E-TECH Hybrid 145 die dankzij zijn sportieve look toch eerder comfortabel rijdt dan dynamisch weet zijn prijs/kwaliteit zeer goed te verantwoorden. De prijs van de R.S. line uitvoering zoals onze testversie is 39820€, daarvoor heb je een zuinige hybrid die zichzelf oplaad tijdens de rit en voorzien is van de nieuwste technologieën.
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar