Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC, HET NIEUWE GEZICHT VAN DE ELEKTRISCHE REVOLUTIE

Wat is er beter dan een pop-icoon om de elektrische auto in Europa populairder te maken?

De avant-gardistische, veelzijdige en zuinige Renault 5 heeft in zijn tijd miljoenen gezinnen door de uitdagingen van zijn tijd geloodst: de oliecrisis, de veranderende gebruikstoepassingen, de komst van een tweede wagen in het gezin… Renault 5 E- Tech electric blijft trouw aan dat waanzinnig moderne erfgoed en speelt op gedurfde wijze in op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen van zijn tijd: zuinigheid, duurzaamheid, beperkte koolstofvoetafdruk.

Dat doet hij met een verleidelijk design, een aangename en tegelijk eenvoudige rijervaring met elektrische en digitale technologie, een lokale, verantwoorde en circulaire productie, enz. Zo heeft hij alle troeven in huis om uit te groeien tot de toonaangevende stadswagen in de elektrische transitie.

Een wagen van een nieuwe generatie, als vrucht van het plan ‘Renaulution’

Renault 5 E-Tech electric is geen alledaagse auto. Hij is een uithangbord van Renault Group en van zijn relancestrategie ‘Renaulution’, die de industriële vernieuwing en elektrische transitie van zijn iconische merk heeft ingeluid.

Het seriemodel is de vrucht van ongeziene werkmethoden en weet de verleidingskracht en het droomgehalte van de concept-car te behouden. Het werd in nauwelijks drie jaar tijd ontwikkeld, tegenover vier jaar voor de meeste andere modellen. Renault 5 E-Tech electric werpt zich op als een waar concentraat van elektrische en digitale technologieën en wordt volledig in Frankrijk gebouwd. Bovendien toont hij zich erg concurrentieel, met een basisprijs van minder dan 25.000 euro.

Om dat te realiseren in het segment van de toegankelijke kleine stadswagens, was een uitzonderlijke mobilisatie van alle knowhow van Renault Group nodig, meer bepaald van Renault, van Ampere, de entiteit van Renault Group die gespecialiseerd is in elektrische voertuigen en software, en van Mobilize.

Een uniek en emotioneel design

Toen de Renault 5 in 1972 het levenslicht zag, drukte hij zijn stempel op zijn tijd met zijn moderne en anticonformistische design. Plastic bumpers, zes blitse kleuren en koplampen die hem een ondeugende, bijna menselijke uitstraling gaven. Omdat hij perfect gepositioneerd was om de maatschappelijke evoluties van die tijd het hoofd te bieden, wist hij onmiddellijk heel wat Fransen te verleiden, met name vrouwen en jongeren, toen een nieuwe doelgroep. Hij waaide als een frisse wind door zijn segment en werd een symbool van vrijheid en levensvreugde.

Hoe kunnen we dit icoon met een ongeëvenaarde sympathie nieuw leven inblazen? Hoe kunnen we hem opnieuw tot een succes maken, zowel voor mensen die het epos van de originele Renault 5 hebben gekend, als voor de nieuwe generaties met hun eigen specifieke verwachtingen, in een wereld die een elektrische en digitale transitie doormaakt? Welke waarden moeten aan deze wedergeboorte ten grondslag liggen? Het waren stuk voor stuk vragen die de teams bezig hielden, van de visuele signatuur tot de ontwikkeling van het project en de lancering van deze nieuwe Renault 5 uit de eenentwintigste eeuw.

Een elektrisch platform van de nieuwste generatie, uniek in Europa

Renault 5 E-TECH electric is de eerste wagen die volledig werd ontwikkeld op het nieuwe ‘AmpR Small’-platform van Ampere voor elektrische voertuigen uit het B-segment. Dat maakt hem uniek op de markt, en biedt aanzienlijke concurrentievoordelen: een vlakke vloer, een lange wielbasis (2,54 meter), een geoptimaliseerde interieur- en kofferruimte (326 liter), een verlaagd zwaartepunt, een beperkt gewicht (minder dan 1.500 kilogram), enz. Het AmpR Small-platform heeft ook tal van schaalvoordelen mogelijk gemaakt zonder in te boeten aan elektrische onderdelen en nuttige technologieën voor klanten. Deze baanbrekende aanpak, die nooit eerder te zien was bij het merk, heeft het ook mogelijk gemaakt om de ontwikkelingsduur terug te brengen tot nauwelijks drie jaar.

De elektromotor die onder de kap van Renault 5 E-Tech electric ligt, zal in drie vermogensniveaus worden aangeboden: 110, 90 en 70 kW.

Met zijn AC-lader van 11 kW, zijn DC-lader van 80 of 100 kW en zijn batterij van 52 kWh voor een rijbereik tot 400 kilometer over de WLTP-cyclus. Een zeldzaamheid in dit segment van de elektrische stadswagens is dat hij zelfs een aanhangwagen met een maximaal sleepgewicht van 500 kilogram kan trekken.

Emblematische zetels en bekledingen

De zetels mogen er dan al uitzonderlijk modern uitzien, toch is hun design rechtstreeks geïnspireerd op dat van de iconische R5 Turbo, met zijn H-vormige sierstructuur, die herinnert aan de indrukwekkende vernieuwing die Renault in de jaren zeventig en tachtig op dit vlak aan de dag legde.

Wat is er meer universeel en transgenerationeel dan een jeans? De stevige, originele en warme jeansstof draagt op harmonieuze wijze bij tot het frivole karakter van Renault 5 E-Tech electric. Deze denimstof, die volledig is gemaakt van gerecycleerde plastic waterflessen (PET), komt terug op de zetels, het dashboard en de deurpanelen van de kernversie Techno.

Als symbool van durf en grote signatuur laat de hoge lanceringsafwerking ‘Iconiq Cinq’ de kleur een jaar lang schitteren. Zo zijn de zetels getooid met grijze stoffen, getooid met gele accenten ter hoogte van de ‘H’, met een grote ‘5’-print in geel. Deze bekleding is ook gemaakt van 100 procent gerecycleerde stof.

Afmetingen en gewichten

Lengte: 3,92 m
Breedte: 1,77 m
Hoogte: 1,50 m
Wielbasis: 2,54 m
Overhang vooraan: 749 mm
Overhang achteraan: 633 mm
Bodemvrijheid: 145 mm
Gewicht: vanaf 1.450 kilo (versie van 52 kWh) en 1.350 kilo (versie van 40 kWh) Koffervolume: 326 liter

Motoren en batterijen

        Synchrone elektromotor met bobinerotor

  • 70kW(95pk/215Nm)
  • 90kW(120pk/225Nm)

  • 110kW(150pk/245Nm)

    Lithium-ionbatterij

  • Comfort range 52 kWh (rijbereik tot 400 kilometer over de WLTP-cyclus)

  • Urban range 40 kWh (rijbereik tot 300 kilometer over de WLTP-cyclus)

    Laders

  • AC 11 kW unidirectioneel op motor van 70 kW

  • AC 11 kW bidirectioneel op motoren van 90 en 110 kW

  • DC 80 kW op motor van 90 kW

  • DC 100 kW op motor van 110 kW

    Prestaties (versie van 52 kWh) 

  • 0-100 km/u: < 8 sec
  • 80-120 km/u: < 7 sec
  • Topsnelheid: 150 km/u