Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes EQS 450+ Launch edition

De Mercedes EQS is momenteel het vlaggenschip uit de EQ line-up, maar niet voor lang meer…zeer recent is de SUV versie van de EQS op de proppen gekomen. Wij konden de EQS 450+ testen in de launch edition uitvoering, dit wil natuurlijk zeggen met alle toeters en bellen erop. Maar is deze EQS het perfecte groene antwoord op de gekende luxe S-klasse?

In grote lijnen kan je meteen de S-klasse allures zien, een wagen met forse afmetingen, in dit geval 5,21m die pure luxe uitstraalt. De lang uitgestrekte daklijn maakt hem volledig anders dan de conventionele S-klasse. Dit is voornamelijk gedaan om de aerodynamica te vergroten, met een Cw-waarde van slechts 0,20 is de EQS momenteel recordhouder van meest aerodynamische productieauto. Dat alle panelen en onderdelen naadloos aan elkaar aansluiten zorgt niet alleen voor een fraai zicht maar dus ook voor de extra stroomlijn. De lange gestroomlijnde vorm van de EQS start vooraan bij het black Panel-front dat tussen de Digital-lights zorgt voor alle sensoren te huisvesten. Om zo verder over te gaan naar de motorkap die enkel geopend kan worden in de werkplaats, het enige dat je kan bijvullen is de ruitenwisservloeistof wat gebeurt via een serviceklepje aan de zijkant van de wagen. Verder is hij voorzien van frameloze coupeachtige deuren met verzonken deurgrepen. Om na een langgestrekte achterruit te eindigen bij de eye-catcher, de doorlopende led-achterlichten die binnenin de vorm hebben van een gebogen en verlichte 3D-helix. Een heel mooi geheel, waardoor de EQS zich duidelijk onderscheidt van de conventionele S-klasse. Nog een leuk weetje over de carroserie, het staal wat voor de EQS wordt verwerkt, bestaat voor 80 procent uit secundair staal wat grotendeels wordt verkregen uit gerecycled staalschroot.

Open de deur van de EQS en je kan er onmogelijk naast kijken dat het interieur een zee van ruimte en luxe biedt. Door zijn lange coupedaklijn krijg je zowel vooraan als achteraan een heel ruim interieur. Je merkt dat men bij Mercedes heel goed klasse en technologie weet te combineren tot een heel mooi geheel. Vooraan heben bestuurder en passagier alle ruimte en comfort door de tot in detail instelbare zetels met massage,koeling en verwarming. Achteraan is er meer dan voldoende beenruimte en hoofdruimte, alleen is de zithouding vrij recht en dat is bij langere ritten niet erg aangenaam. Doorheen heel het interieur zijn er veel opbergvakjes en ook usb-C aansluitingen voorzien en ook draadloze oplaadmogelijkheden. Het grote 2-delige panoramische dak zorgt dan weer voor een goede en aangename lichtinval. Onze testversie was ook voorzien van het MBUX Hyperscreen en dat geeft de EQS toch ook weer dat tikkeltje meer cachette en de extra walnotenhout jachtlook sierdelen leveren voor 2700€ de kers op de taart. Door de perfecte geluidsdemping wordt elk geluid gefilterd en baad je in een zee van rust. Gezien de auto de persoon herkent stelt hij ook bijna alles in naar je eigen wens, handig als hij door meerdere personen gereden wordt. De kofferruimte is met 610 liter zeer ruim. Het interieur is een mooie knipoog naar het interieur van de echte S-klasse maar de EQS is in verschillende opzichten toch nog net iets minder verfijnd.

Voor de gadget/technologie freaks is de EQS echt wel een hoogstandje, het MBUX hyperscreen dat zo handig en gebruiksvriendelijk opgebouwd en toch zo uitgebreid is zorgt voor een beleving dat geen andere wagen biedt. Het is zelfs te bedienen zonder je handen van het stuur te brengen met de 2 touchpads. Het is ook uitgestrekt over het gehele dashboard als een soort van glazen plaat. Hierachter zitten 3 schermen, het bestruurdersscherm (12,3”) , infotainment (17,7”) en nog een extra scherm (12,3”) voor de passagier. Hierop kan zelfs de passagier de navigatie volgen en instellen, muziek kiezen en de stoelmassage bedienen. Mercedes kiest er ook voor om het geheel ‘s nachts te updaten net als op een pc, de OTA-technologie in de EQS maakt dit mogelijk. De uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker is altijd een voorwaarde voor OTA-updates!  De EQS is ook voorzien van een sound generator die moet zorgen voor een extra beleving tijdens het accelereren en afremmen. Hier heb je de keuze uit 3 verschillende geluiden zoals de vivid flux, de roaring pulse en de silver waves. Ik weet niet heel goed wat ik er moet van vinden want als je de combinatie van de led animatie en de vivid flux instelt ben je precies onderweg met een ruimteschip wat door de tijd kan reizen.

Kom je bijvoorbeeld bij een roodlicht dan moet je niet omhoog zitten kijken maar er wordt simpelweg op het scherm een beeld van de rode lichten weergegeven zodat je perfect kan zien wanneer je weer kan doorrijden.

De Digital-lights waarmee de Mercedes voorzien is kan beelden of waarschuwingen weergeven op de weg die de bestuurder inlichten over de verkeerssituaties en dankzij de 1,3 miljoen pixels per koplamp met maar liefst 2,6 miljoen pixels in totaal!

Het onderstel van de EQS kan worden verhoogd om meer bodemvrijheid te bieden , een handige functie voor steile garage-ingangen of verkeersdrempels om de snelheid te verlagen (‘sleeping policemen’). MBUX onthoudt de GPS-positie waar de gebruiker gebruik heeft gemaakt van de‘Vehicle Lift-Up’-functie.

In vergelijking tot de vorige generatie MBUX is de spraakassistent “Hey Mercedes” nog beter in staat om een dialoog te voeren.

Het optionele Burmester® surround sound system is een must om te kunnen genieten van de speciaal ontworpen sound experience met de twee soundscapes Silver Waves en Vivid Flux. Het hoogwaardige audiosysteem met 15 luidsprekers, 15 afzonderlijke versterkerkanalen en een systeemvermogen van 710 watt biedt nog veel meer verfijningen.

De standaard luchtvering AIRMATIC reageert bijzonder fijngevoelig maar je merkt echter wel dat je met een zware wagen onderweg bent. Het doel van de Mercedes-Benz engineers was om de EQS, die imposante afmetingen heeft, zo wendbaar te maken als een compacte auto. Deze indrukwekkende rijfunctie werd gerealiseerd via achterasbesturing die grote stuurhoeken mogelijk maakt (standaard: 4,5 graden, optioneel 10 graden) en is geïntegreerd in de rijdynamiekregeling van de besturing, de remmen en het onderstel. De optionele 10° sturing kan achteraf via software een upgrade krijgen voor 1300€. Dit maakt een draaicirkel van 10,9 meter mogelijk.

De aandrijflijn van de EQS 450+ bestaat uit een op de achteras gemonteerde permanente synchroonmotor met 333pk die een 0 naar 100 tijd neerzet in 6,2 seconde en dat met een gewicht van 2,5ton. Het 107,8kWh grote accupakket zou je in theorie een rijbereik van 731km moeten leveren, wij konden vlot 580km rijden op 1 lading. In de EQS is van range anxiety totaal geen sprake dus, zelfs niet in combinatie met vlot rijden. De EQS is ook bijzonder snel in de hernemingen en voelt daardoor ook heel sportief aan.

Snelladen kan je aan 200 kW en dan doe je van 10-80% in ongeveer 31 minuten. Aan gewone laadpaal laad je met 11 kW of optioneel aan 22 kW.

 

De EQS 350 Business Line kan je momenteel aankopen voor de prijs van 89.903€, wil je deEQS 450+ met het grotere rijbereik dan kan dit vanaf 120.153€. Wij reden de EQS 450+ Launch edition met wel extra opties en deze kwam op het totaal van 145.175€. Wil je gaan voor snelheid, dan is de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ een zeer goede keuze, deze is er vanaf een stevige 173.030€ maar dan krijg je een luxe sedan met sportwagenprestaties, 658pk en 0 naar de 100 in 3,8s!!!

Nieuwe PEUGEOT e-208

Nieuwe PEUGEOT e-208 Na een eerste optimalisatie eind 2021, waardoor de actieradius met 6,5% (+22 km) toenam, zal de PEUGEOT e-208 in 2023 profiteren van

Lees verder »

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »