Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-Benz S500 4MATIC:

Om te beginnen kan ik jullie vertellen dat het een hele eer en een waar genoegen was om deze S500 van Mercedes-Benz te testen.
Het is hier nu heel makkelijk om te vertellen hoe goed en mooi deze wagen is.
Als je je ermee rond laat rijden besef je dat, enkel en alleen al aan de reacties van de mensen rondom jou, je wordt gezien. Iedereen kijkt en dit meestal vol bewondering en met veel respect.
Ik kan jullie nu al verzekeren dat wij lang niet alle technische snufjes van deze wagen hebben kunnen testen gedurende onze testperiode. Daarvoor hadden we waarschijnlijk enkele weken meer nodig gehad.
Het was daarbij voor mij ook de eerste keer dat ik in een Sonderklasse of beter vertaald een bijzondere wagen van Mercedes-Benz zat.

Exterieur:

Deze S500 limousine is maar liefst 5m28 lang, 1m95 breed en weegt net geen 2 ton. Hij heeft een stroomlijn waarde (Cx-coëfficiënt) van 0,22. En eerlijk is eerlijk, voor zo’n grote wagen ziet deze S500 er zeer strak uit. De constructie bestaat voor meer dan 50% uit aluminium. Vooraan zien we de vergrootte grill tov zijn voorganger en de hightech MULTIBEAM Led koplampen met een miljoen pixels per koplamp. Deze projecteren daardoor alles wat je maar wil op de weg. Zo worden werkzaamheden aangegeven door het projecteren van een bulldozer op de weg voor je, een voetganger die in donker naast de weg loopt wordt extra uitgelicht en ga zo maar verder. Gezien zijn lengte en breedte zou je denken dat deze een zeer grote draaicirkel heeft maar niks is minder waar. De versie waar wij mee reden was voorzien van een gestuurde achteras die tot maar liefst 10° meedraaien waardoor deze een draaicirkel heeft van net geen 11m. Neem je deze optie niet is je draaicirkel maar liefst 1,9m meer. Verder zien we ook nog de ingewerkte deurklinken die naar buiten komen wanneer je nadert of ze aanraakt.

Motor:

Onder de motorkap een mild hybride 3 liter zes-in-lijn met maar liefst 435pk gekoppeld aan een automatische 9G-tronic. Wat zorgt voor een maximum koppel van 520Nm. Hierdoor kan deze S van 0-100km/u in slechts 4,9 seconden!

Het verbruik ligt mede door de mild-hybride aandrijving relatief laag, wij hebben hem op 8,5l /100km gekregen. Gingen we wat steviger op het gaspedaal liep dit natuurlijk wat hoger op.

Interieur:

Binnenin gaat de luxe en verwondering gewoon op hetzelfde elan verder.
We vallen van de ene verbazing in de andere, niet alleen visueel ziet dit er zeer knap uit maar de ruimte, afwerking en gebruikte technologieën spreken tot de verbeelding.
In het oog springt meteen het centrale display van maar liefst 12,8 inch waarop alle boordfuncties en tal van opties te bedienen zijn zoals airco, sfeerverlichting, massagestoelen, automatisch parkeren, en gezien deze Benz vol met technologische snufjes zit kan het lijstje zo nog wel even doorgaan. Maar buiten dit centraal opgesteld scherm zijn er nog liefst 4 schermen aanwezig, 1 instrumentenpaneel wat in 3D kan weergegeven worden, jawel u leest het goed… 3D en dit zonder een 3D bril. Dit is mogelijk door 2 sensoren die continu kijken naar je ogen en het scherm zodanig aanpassen, knap staaltje technologie!
Verder dus nog 3 schermen die zich vanachter bevinden, 2 ervan zijn gemonteerd op de achterkant van de hoofdsteunen van bestuurder en voorste passagier. De derde is een afneembaar touchpad dat zich in de armsteun in het midden bevindt. Met deze kan je oa de andere 2 bedienen, zeker handig als je rechtsachter plaatsgenomen hebt op de business seat en de stoel helemaal plat gelegd hebt, want zo kan je niet meer bij het scherm dat ondertussen helemaal naar voor gegaan is om plaats te ruimen voor je benen. Ligt trouwens lekker comfortabel als je naar je volgende vergadering gereden wordt.
Nu we het over de stoelen hebben, de voorste stoelen moeten trouwens niet veel onder doen. Er zitten zo maar liefst optioneel 19 motoren in de stoelen die je zithouding aanpassen, massage geven, ventilatie verzorgen, …. Juist je merkt het al … deze Benz zorgt minstens evengoed voor bestuurder als passagier.
Dit is natuurlijk nog lang niet alles, zo is er ondermeer ook het geluidsysteem van Burmester welke niet 3D maar 4D is!!Maar liefst 30 luidsprekers en vibrerende stoelen die gestuurd worden door de versterkers van het infotainment systeem zorgen voor een onvergetelijke beleving met in totaal iets van een 1750W vermogen…

Technologie:

Deze topic is hier veruit de moeilijkste, bij deze S500 is de sky echt wel de limit.
Hier kunnen we heel ver in gaan als we een week of 6 de tijd hadden om alle technologische snufjes te testen.
Wij houden het voorlopig bij de meest in het oog springende.
We hadden het reeds over de verlichting, het 3D scherm, meesturende achterwielen, massagezetels, het geluid en multimediaschermen.
Wat mij als bestuurder opviel en waar ik reeds kennis mee gemaakt had bij de CLA250e Coupé is de augmented reality, nu niet enkel op het navigatie scherm maar ook zichtbaar in head-up-display weergave.
Natuurlijk is deze Benz ook voorzien van rijassistentiepakketten, een zeer vergevorderde adaptieve cruisecontrole, het vernieuwde MBUX-systeem, waardoor er gedeeltelijk autonoom gereden kan worden! “Gedeeltelijk“ omdat de wetgeving het volledig autonoom rijden nog niet toestaat. Deze S500 is wel reeds voorzien om het volledig te kunnen. Hij waarschuwt en grijpt ook in bij botsinggevaar.
Er zijn airbags voor de achterste passagiers en er is het PRE-SAFE PLUS pakket wat ervoor zorgt dat er ingegrepen wordt wanneer een botsing dreigt. Dit door snel knipperende waarschuwingslichten, de gordelspanners worden geactiveerd en de remmen die vastgezet worden zodra de wagen stilstaat, tot zelfs ruis in de luidsprekers zodat uw gehoor beschermd blijft bij eventuele schadelijke geluiden van een ongeval.
Nog verder gaat het PRE-SAFE impulse side collision control. Bij zijdelingse dreiging gaat de wagen zich in een fractie van een seconde 8 cm hoger oppompen zodat de impact niet op de deuren komt maar op het chassis en zo dus de inzittende extra beschermd.
Het automatisch parkeren wat we uitvoerig getest hebben werkt ook schitterend.
Verder is er ook nog de Attention Assist die de bestuurder controleert op tekenen van vermoeidheid, toenemende onoplettendheid enz.

Conclusie:

Het was een waar genoegen om deze Mercedes-Benz S500 te mogen testen.Autorijden gaat na deze beleving nooit meer helemaal hetzelfde zijn.Deze wagen zet steeds weer nieuwe lijnen uit en menig autoliefhebber kijkt telkens naar de lancering van deze S-klasse uit.Een S500 4MATIC L kan je aankopen vanaf €134.310.
De versie waar wij mee reden met heel wat extra opties komt op een €168.000