Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Test: Mercedes-Benz S350d 4matic

De nieuwe Mercedes S-klasse die wij deze week testen is inmiddels al aan zijn 7e generatie toe en dan zou je denken wat kan er nu nog verbeterd worden aan een wagen die elke keer weer de benchmark is van luxe, afwerking, comfort en technologie… Wel deze 7e generatie overtreft weer met kop en schouders zijn vorige generatie op elk vlak!

Wij testen de “korte” wielbasis versie, die met zijn 5m18 al niet zo kort te noemen is. Uitgerust met de gekende 3 liter-zes-in-lijn motor goed voor een vermogen van 286pk en 600 Nm gekoppeld aan een 9 traps automaat.

Met de nieuwe S-Klasse wordt de lat in zijn segment nóg hoger gelegd.

Uiterlijk

 Het uitgestrekte zijaanzicht kenmerkt zich door perfecte proporties en verzonken portiergrepen. Ook de voorzijde straalt stijl en karakter uit, waarin voor het eerst DIGITAL LIGHT-koplampen zijn aangebracht. Hetzelfde geldt voor de breed ogende achterzijde met in twee gedeelde achterlichten. Dankzij de meesturende achteras wordt de draaicirkel van deze limousine verkleind met ongeveer 2 meter d.w.z. een draaicirkel die kleiner is dan die van een Renault Clio. De achteras draait in het geval van onze testwagen die uitgerust is met 21 duim velgen 4,5° mee.

Interieur en technologie

Het interieur is heel mooi en strak afgewerkt, elk onderdeel in het interieur ontworpen voor de nieuwe S-Klasse straalt pure luxe uit.

In de nieuwe S-Klasse Limousine is een breed assortiment materialen gebruikt voor de afwerking van de verfijnde oppervlakken. Innovatieve techniek en beeldschermen met een hoge resolutie maken deel uit van het vernieuwde MBUX infotainmentsysteem, bij deze versie is het 12,8” niet horizontaal geplaatst maar zoals in een Tesla verticaal geplaatst.

Het laat zich makkelijk bedienen en geeft daarbij ook een feedback bij elke touch.

Hey Mercedes is vanaf nu ook te bedienen vanaf elke plaats in de auto, hij weet en geeft ook aan via de geïntegreerde led strips op welke plaats de persoon zich bevindt die een commando geeft.

De bestuurder beschikt ook over een 12.8” horizontaal geplaatste instrumentenbord met oa een 3D functie, dit is echt waanzinnig, het 3D beeld wordt gesimuleerd aan de hand van 2 sensoren die constant de stand van de ogen meten. Daarom is dit ook iets dat we niet op beeld vast kunnen leggen, maar je moet dit testen om het te geloven.

Het immense head-up display toont werkelijk alle info als het ware voor je op de weg, dankzij de augmented reality navigatie worden er pijlen geprojecteerd op de effectieve straat naar waar de navigatie verwijst. Zelfs de straatnamen worden weergegeven.

Het comfort van de zetels is subliem, verwarmd, gekoeld, massage, volledig in te stellen naar wens dankzij de 19 ingebouwde motors. Maar the place to be is zonder twijfel de achterbank van deze S-Klasse. Voorzien van 2 displays en een tablet voor de bediening van de displays zonder uit je luie zetel te komen. Het beeld op het scherm dat voor jou bestemd is kan je delen met de andere inzittenden als ze dat toelaten natuurlijk.

Op deze schermen kan je de interieurverlichting en de navigatie instellen en doorsturen naar je bestuurder, film kijken, je muziek kiezen, massage instellen, rijprestaties van de bestuurder volgen enzovoorts.

In het handschoenkastje bevindt zich ook een flesje parfum, deze gaat ervoor zorgen dat er om de bepaalde tijd een vleugje parfum toegevoegd wordt aan de ventilatie voor een aangenaam ruikende cabine.

Er zijn niet minder dan 8 USB-C aansluitingen en 2 draadloze opladers aanwezig in de wagen, achteraan zijn er verder nog 2 HDMI aansluitingen voorzien voor externe apparaten af te spelen op de achterste infotainment schermen.

De DIGITAL LIGHT-koplampen zijn voorzien van 1,3 miljoen pixels zij kunnen op bepaalde plaatsen het licht blokkeren, letterlijk tekst op de grond projecteren of een voetganger/fietser laten oplichten, echt een heel doordacht systeem.

Verder heb je bij gebruik van de zetelverwarming niet alleen de effectieve zetel dat verwarmd wordt, het stuur maar ook de armleuningen worden mee verwarmd.

Verder is de wagen ook uitgerust met alle sensoren om volledig autonoom te rijden maar dit is tot nu toe nog niet toegelaten op onze Belgische wegen.

Rijprestaties en rijgedrag

 De 3 liter-zes-in-lijn motor was bijzonder aangenaam om mee te rijden, met zijn 286pk en 660 Nm koppel weet hij de S-Klasse van 2090kg naar 100 te brengen in 6,2 seconden. Ook de hernemingen gaan zeer vlot, mede door de vlotte 9G-Tronic automatische versnellingsbak. Tijdens onze test konden we een verbruik vaststellen van gemiddeld 9,7 liter/100km, dit was gezien over een afstand van 1200km. Gezien zijn gewicht en stevige motor toch best aanvaardbaar te noemen. De uitstoot gecombineerd bij WLTP tussen de 179 en 209g/km. Het aantal fiscale pk’s komt neer op 15. Dankzij de standaard luchtvering voelt de wagen zelfs op 21” velgen comfortabel aan.

Prijs en uitrusting

 Er is al een Mercedes S350d 4matic beschikbaar vanaf 109.505€ inclusief btw.

Het door ons geteste voertuig was rijkelijk uitgerust en kwam hierdoor op de prijs van 136.760€ uit.

Plus

  • Design
  • Wegligging
  • Rijplezier
  • Meesturende achteras, kleinere draaicircel
  • Dynamisch fijn rijden
  • Luxe en comfort
  • Afwerking met hoogwaardige materialen
  • Digital light koplampen

Min

  • Prijs
  • Dikte ruitenwissers, storend tijdens gebruik