Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mazda MX-5 100TH Anniversary

Mazda vierde in 2020 zijn 100-jarig bestaan. Het is echter niet zo dat ze vanaf 1920 reeds auto’s produceerden. Bij Mazda begonnen ze eerst als fabrikant van kurkproducten.
Onder impuls van hun oprichter -Jujiro Matsuda- brachten ze in 1931 hun eerste gemotoriseerd voertuig op de markt nl. een gemotoriseerde riksja en dit onder de naam van Mazda-Go.
Gezien het succes werd in 1940 het eerste prototype van een compacte personenwagen voorgesteld.
In 1960 brengt Mazda dan hun eerste voertuig op de markt. Namelijk de R360 Coupé.
Tot 1969 werden hiervan 64.737 exemplaren van gebouwd.
Met de MX-5 Roadster 100th Anniversary die wij testten blijft mazda trouw aan het oude recept. En net zoals de CX3 die we reeds eerder getest hebben voel je hier het Jinba Ittai gevoel in terug (wagen en bestuurder als 1 geheel). Dit welliswaar met een zeer sportieve toets.
Je kan deze  en andere 100th Anniversary modellen van Mazda herkennen door de opvallende wielnaafdoppen met het 100th Anniversary-logo, vloermatten met 100th Anniversary-logo en een speciale sleutel met 100th Anniversary-logo in reliëf. Het vloertapijt, de vloermatten en stoelen worden uitgevoerd in bordeauxrood. In de hoofdsteunen van de stoelen wordt een 100th Anniversary-logo in reliëf aangebracht.
Onder de motorkap van deze MX5 ligt een handgeschakelde 1.5 Skyactiv-G benzine motor met 132pk gekoppeld aan een manuele 6 bak wat resulteert in een uitstoot van 142g/km.
0-100 doet hij in 8,3 sec.
Wij reden “net enkele weken te vroeg” een bloesemroute waarbij duidelijk bleek dat deze MX-5 een zeer leuke metgezel was.
Eenmaal we wat meer bochten namen stond ik echt wel versteld van de stabiliteit en de fun van het rijden in deze Mazda. Ik was zodanig onder de indruk dat ik even vergat te genieten van natuur en omgeving doordat ik enkel bezig was met de volgende bocht en de beleving die daar te rapen was….

Wij hielden halt aan een prachtig domein “Kasteel van Ordingen” waar we buiten deze corona-tijden waarschijnlijk culinair net zo hadden kunnen genieten als onderweg met deze MX-5. Het uitzicht en de menukaart doen ons dromen van betere tijden.
Terwijl wij nog even verder dromen, geven we hieronder meer info over de MX-5 MJ2021.

Mazda MX-5 MJ2021

Mazda voorziet in zijn 2021 model voor deze MX-5 ook standaard draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay in de roadster en het RF-model met wegklapbare hardtop.
Wat niet veranderde, is het messcherpe rijgedrag dat de MX-5 dankt aan zijn innovatieve, lichte constructie en onberispelijke balans, zijn alerte Skyactiv-G-motoren (die zonder roetfilter aan de Euro 6d-motoren voldoen), gekoppeld aan een fantastisch schakelende manuele versnellingsbak, en de gemoedsrust van het uitgebreide gamma optionele i-Activsense-rijhulpsystemen.
Op visueel vlak blijft de Mazda MX-5 2021 trouw aan zijn gevierde Kodo-design, dat hem in 2016 zowel de titel van ‘World Car Design of the Year’ als die van ‘World Car of the Year’ opleverde.

Hij behoudt tevens zijn energieke stijl, die de grenzen tussen koetswerk en interieur doet vervagen en tegelijk zijn perfect evenwichtige proporties versterkt en het lage zwaartepunt van de auto in de verf zet.
Het ongeëvenaarde rijgedrag en de lichte constructie maken de tweezitter onmiddellijk herkenbaar. Het koetswerk kan voortaan worden afgewerkt in de kleur Deep Crystal Blue Mica, die de elegantie van de MX-5 accentueert en zijn vormen verrijkt.
Terwijl de stoffen kap van de roadster zich met een polsbeweging laat openen, geeft de elektrisch wegklapbare hardtop het RF-model een vernuftig design en een erg comfortabele toets. De volautomatische, driedelige hardtop biedt klanten het beste van beide sportwagenwerelden: het plezier van open rijden en de extra veiligheid van een coupé met vast dak.
De RF kan schermen met de snelst intrekbare hardtop op de markt: het uitzonderlijk slimme en smalle mechanisme laat zich in nauwelijks 13 seconden openen en sluiten, en dat zelfs bij snelheden tot 10 km/u. Dankzij het solide dak en de grondige geluidsisolatie garandeert de Mazda MX-5 RF een ongeëvenaard comfort.
De stoffen kap, die op de MX-5 MJ2021 verkrijgbaar is in een stijlvolle grijze kleur, is ook beter geïsoleerd dan de vorige generaties.
Binnenin zitten de bestuurder en passagier lager dan in vorige MX-5-generaties en genieten ze tegelijk een beter zicht rondom en een eenvoudigere regeling van de zetels en bediening van de deuren. De stuurkolom is niet alleen in de hoogte maar ook in de diepte verstelbaar, terwijl het stuurwiel, de instrumenten en de bedieningselementen symmetrisch zijn opgesteld op een enkele as om stress en vermoeidheid tegen te gaan.
De twee rechtstreeks ingespoten, hoogtoerige Skyactiv-G-benzinemotoren met hoge compressieverhouding sluiten perfect aan bij de rijeigenschappen van de MX-5 2021. Dankzij interne motorupgrades hebben Mazda’s benzinemotoren geen nood aan een benzineroetfilter, terwijl ze toch voldoen aan de strenge eisen van de Euro 6d-emissienorm, en dat lang voordat de norm in 2021 van kracht wordt.

De 2.0 Skyactiv-G-motor toont zich nog alerter en directer over het hele toerentalgebied. Hij reageert snel op de input van de bestuurder en klinkt krachtig terwijl hij toch zijn efficiëntie behoudt. De viercilinder gaat door tot aan de rode lijn bij 7.500 t/min en levert zijn maximumvermogen van 135 kW/184 pk bij 7.000 t/min. Het maximumkoppel van 205 Nm staat reeds bij 4.000 t/min ter beschikking.
Met deze 2.0 Skyactiv-G-motor accelereert de MX-5 met stoffen kap in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 219 km/u. Het brandstofverbruik bedraagt bij beide versies 6,9 l/100 km (CO2: 157-156 g/km NEDC). Om de efficiëntie verder op te krikken, werd de 2.0 Skyactiv-G-motor uitgerust met i-Eloop, een op een condensator gebaseerd remenergierecuperatiesysteem, en met het stop-startsysteem Mazda i-stop.
Het motorgamma omvat ook de 1.5 Skyactiv-G: hij levert 97 kW/132 pk bij 7.000 t/min en een maximumkoppel van 152 Nm bij 4.000 t/min. Beide MX-5-modellen met de 1.5 Skyactiv-G-motor verbruiken 6,1 l/100 km en hebben een CO2-uitstoot van (NEDC) 138 g/km CO2. Ook zijn ze uitgerust met het remenergierecuperatiesysteem i-Eloop en Mazda’s stop-startsysteem i-stop. De motoren worden gekoppeld aan de snel schakelende manuele SKYACTIV-MT-zesversnellingsbak, die speciaal is ontwikkeld voor de MX-5, met zijn klassieke lay-out met middenmotor en achterwielaandrijving. De MX-5 RF is als optie ook verkrijgbaar met een automaat.
De Mazda MX-5 MJ2021 beschikt standaard over ledkoplampen met automatische niveauregeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een automatische klimaatregeling, alsook elegante deurdrempels met een roestvrijstalen inzetstuk.
Een ander hoogtepunt van de uitrusting is Mazda’s infotainmentsysteem MZD Connect met 7”-aanraakkleurenscherm en Rotary Commander, digitale radio (DAB) en zes luidsprekers. Eveneens standaard is de smartphone-integratie via Apple CarPlay – nu ook draadloos – en Android Auto. Deze systemen maken het mogelijk om apps vanaf een smartphone weer te geven en veilig te gebruiken op het MZD Connect-scherm van de auto.
Tegen meerprijs kan de MX-5 2021 worden uitgerust met een soundsysteem met negen luidsprekers van BOSE®, dat onder meer luidsprekers in de hoofdsteunen omvat, alsook met het Mazda SD-navigatiesysteem met 3D-kaartweergave.
Op het gebied van veiligheidsuitrusting biedt de MX-5 MJ2021 een rijstrookwaarschuwing (‘Lane Departure Warning System’, LDWS) en ‘full led’-koplampen om op elk moment een optimale verlichting te verzekeren. Actieve veiligheidssystemen omvatten ook het parkeerhulpsysteem RCTA, dat waarschuwt voor dwarsverkeer tijdens het achteruitrijden, de dodehoekassistent Lane Change Assistant Plus, en de adaptieve Matrix-ledverlichting met variabele lichtmodi.
De verbeterde noodremassistent voor de stad (Smart City Brake Support, SCBS) detecteert voertuigen en voetgangers voor de auto en remt de wagen indien nodig automatisch af. De noodremassistent Plus (Smart City Brake Support Reverse, SCBS R) detecteert ook voertuigen en obstakels achter de auto. Deze systemen verenigen een verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition, TSR) met een waakzaamheidsassistent voor de bestuurder (Driver Attention Alert, DAA) en een parkeercamera.
De actieve motorkap, die voor de huidige MX-5-generatie werd verbeterd om de bescherming van voetgangers te optimaliseren, komt omhoog bij een aanrijding met voetgangers en creëert een cruciale kreukelzone tussen de motorkap en de stijve motoronderdelen eronder. Dat beperkt het risico op ernstige hoofdletsels, zonder het design van de auto te schaden.

De mazda MX-5 MJ2021 kan je kopen vanaf € 30.290.

Onze dank aan Kasteel van Ordingen voor de schitterende locatie en foto Robyns voor de service!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp