Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Toyota GR86

De Toyota GR 86, de sportieve gelimiteerde coupé waarmee Toyota een vervolg brengt aan zijn GT86 succesverhaal en zelfs aan de eerdere historische 2000GT en de AE86. Het ontwerp is ook ditmaal een joined venture tussen Subaru en Toyota en volgens Toyota “een analoge auto voor het digitale tijdperk”.

Aan sportiviteit geen gebrek

Als je de Toyota GR86 aanschouwt, straalt hij een en al sportiviteit uit. Het exterieur van de GR86 is een evolutie van de strakke, laaggebouwde look van de GT86 en geeft uitdrukking aan de klassieke set-up met frontmotor en achterwielaandrijving. Zijn breed en laag postuur zetten zijn sportiviteit nog wat kracht bij. De GR86 is verkrijgbaar in Crystal White Pearl, Crystal Black Silica en een nieuwe tint, Ignition Red. Afhankelijk van de uitvoering staat de GR86 op machinaal bewerkte/zwarte 17-inch tienspaaks lichtmetalen velgen met Michelin Primary HP-banden of zoals op onze testwagen de 18-inch matzwarte velgen met Michelin Pilot Sport 4-banden.

Aerodynamisch werd hij extra bijgeschaafd met de autosportkennis van TOYOTA GAZOO Racing. Spoilers en luchtroosters, en jawel geen fake roosters, zorgen voor een optimale luchtstroom.

Digital detox binnenin

Dat de GR86 een analoge wagen is steekt Toyota niet onder stoelen of banken en dat zie je ook meteen als je plaatsneemt. In het midden van het dashboard vind je een basic 8” multimediascherm en voor de bestuurder is er nog een 7” scherm voorzien om de nodige info te tonen zoals verbruik of storingen. Verder is elke bediening voorzien van een knop, ja een echte knop, goed gedaan Toyota! Niet alles in een digitaal scherm gepropt maar simpelweg een knop, handig! Het multimediascherm kreeg een upgrade en reageert nu sneller maar blijft vrij basic, wel te connecteren via kabel met Android auto en Apple CarPlay.

GR86 , ideaal voor het circuit

De 2+2 zetelopstelling biedt voorin nieuwe sportstoelen die afzonderlijk regelbaar zijn en die goede zijdelingse steun bieden. De minder bruikbare achterbank kan worden neergeklapt zodat je eventueel 4 banden kan laden als je fun wil gaan maken op circuit. Laat dat nu toevallig DE plaats zijn waar de Toyota GR86 tot leven komt. Het kloppende hart van de GR86 is een 2.4-liter boxermotor die hij deels overneemt uit de vorige generatie en de achteras aandrijft. De cilinderinhoud werd uitgebreid van 2.0 naar 2.4-liter en het vermogen waar de GR86 mee uitpakt steeg naar 234pk en 250Nm. Een sprint naar de 100km/h doet hij dan ook in nauwelijks 6,3 seconden, als je de manuele versie kiest, de automaat doet er 6,9 seconden over. Maar laat ons eerlijk zijn, een manuele bak om lekker door de versnellingen te knallen op de weg of op het circuit is alles wat we nodig hebben.

Het stijve chassis, verlaging van het zwaartepunt en de bijna evenredige gewichtsverdeling (53:47) van de GR86 geven hem zijn unieke rijdynamiek. Het speelse karakter kan soms wel verraderlijk zijn op een nat wegdek. Het onderstel van de Toyota GR86 is best wel strak afgeveerd en dat zorgt dan weer voor minder comfort tijdens langere ritten.

Sold out!!

Moest je nu helemaal overtuigd zijn over deze sportieve 2+2 coupé van Toyota en je denkt eraan om een GR86 aan te schaffen dan gaan we je meteen moeten teleurstellen. De GR86 was slechts over een termijn van 2 jaar te bestellen en die termijn verliep in april dit jaar waardoor het een exclusief “op-is-op” aanbod werd.

De Toyota GR86 kost in de manuele instapversie 34.600€, ga je voor de Sport versie dan kost hij 37.030€. De automaat varianten kosten er nog 2000€ bovenop.

Conclusie

In een tijd waar we volop ondersteund worden door rijhulpsystemen zet de GR 86 ons terug met onze voetjes op de grond en laat hij zien wat echt autorijden is , hoe fijn het rijden wel is zonder opdringerige hulpsystemen. De sportiviteit zit hem onmiskenbaar in de genen en zal je heel veel fun opleveren voor een mooie prijs. Als je hem nog kan vinden natuurlijk…

    PLUS

  • Geen opdringerige rijhulpsystemen

  • Basic maar fun autorijden

  • Design

  • Prijs

  • Digital detox

  • geluid

    MIN

  • Verbruik

  • Niet meer verkrijgbaar

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »