Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Gelimiteerde versie Quadrifoglio Super Sport

Alfa Romeo presenteert de nieuwe gelimiteerde speciale serie Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport, een nieuw hoofdstuk in de gedenkwaardige geschiedenis van het symbool van nobele Italiaanse sportiviteit dat sinds zijn oprichting in 1923 een constante zoektocht naar technische uitmuntendheid vertegenwoordigde, toegepast op wedstrijden en productieauto’s.

Eerste korte kennismaking op circuit & vooruitblik op nieuwe Alfa Romeo modellen

Spa Classic, dé perfecte setting om de nieuwe gelimiteerde versie van de Stelvio en Giulia Quadrifoglio Super Sport te ervaren en ons los te laten voor een paar rondjes op het legendarische Francorchamps circuit. Zoals het bij een goede wedstrijd op Spa-Francorchamps hoort regende het bakken uit de lucht, maar, dan weet je dat het goed zit. Mooi opgelijnd in 2 series van 4 Alfa Romeo’s laten we 1 van de slechts 175 beschikbare Stelvio’s los rond het circuit. Het zalige motor geluid dat de 2.9L grote V6-motor produceert, krijgt nog extra beleving door de Akrapovic uitlaatlijn. Het vermogen van 520pk zet de Stelvio zelfs in de gietende regen feilloos aan de grond via de 4 wielen. Dit en zijn wendbaarheid met scherpe en directe stuurinrichting zorgt voor een uitermate hoge fun factor. Een puristische wagen die je meteen weet in te pakken met zijn unieke rijbeleving zoals Alfa Romeo dat kan. De Super Sport tovert een oneindige smile op je gezicht en is misschien wel de laatste pure versie van de Giulia en Stelvio.

Zeker in de aanloop naar Alfa’s uitermate snelle en ambitieuze transitie naar het elektrische verhaal. Met in 2025 de nieuwe Stelvio, gebouwd op het STLA Large platform van Stellantis, gevolgd door de nieuwe Giulia in 2026 om zo tegen 2027 een volledig geëlektrificeerde line-up aan te bieden.

De Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport is een gelimiteerde oplage,  slechts 275 exemplaren voor de Giulia en 175 voor de Stelvio. In totaal 450 auto’s, ambassadeurs van de iconische sportiviteit, technische puurheid en technologie die deze twee auto’s altijd aan de top van hun respectievelijke segmenten hebben gepositioneerd op het gebied van rijgedrag en vermogen-gewichtsverhouding, voor een unieke, directe en meeslepende rijervaring als een echte Alfa Romeo.

Een eerbetoon aan de 6C 1500 Super Sport en zijn legendarische overwinning in de Mille Miglia van 1928

Na de behoorlijke plaatsing van de RL in de eerste editie van de “mooiste race ter wereld”, domineerde in 1928 de 6C 1500 Super Sport (Mille Miglia Speciale), bestuurd door Giuseppe Campari en Giulio Ramponi, de Mille Miglia, die werd gereden tussen 31 maart en 1 maart. April. Na een marathon van 1621 km bereikten slechts 40 van de 82 starters de finish, voorafgegaan door de gestroomlijnde Zagato-spin die de race aflegde in 19 uur, 14 minuten en 5 seconden met een gemiddelde snelheid van 84,128 km/u. Voor Alfa Romeo was het de eerste in een reeks van elf overwinningen in de Mille Miglia, een record dat ongebroken zal blijven. Maar het was ook de eerste grote overwinning voor de nieuwe 6C 1500, de voorloper van een nieuwe generatie Alfa Romeo’s ontworpen door Vittorio Jano.

Alfa Romeo Centro Stile herinterpreteert de Quadrifoglio

Om deze speciale gelimiteerde serie volledig uniek te maken en om de onbreekbare band met de racewereld te vieren, heeft Alfa Romeo Centro Stile gewerkt aan een herinterpretatie van de Quadrifoglio, een symbool dat lange tijd de meest extreme prestaties in het assortiment heeft geïdentificeerd. Voor het eerst in meer dan 100 jaar geschiedenis van de Quadrifoglio maakt de witte achtergrond van de driehoek die traditioneel het groene klavertje vier omlijst plaats voor zwart, een kleur die het iconische logo nog meer durf en stevigheid geeft. Vorig jaar, ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan, werd het Quadrifoglio-logo verfraaid met een gouden lijst en de data (1923 -2023) die een eeuw van passie voor sport, prestaties en racen definiëren.de

Kenmerken van de speciale gelimiteerde serie Quadrifoglio “Super Sport”

De Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport zijn het resultaat van een eeuwenoude zoektocht naar technische uitmuntendheid, toegepast op competitie- en productieauto’s. De 2,9-liter V6-motor levert 520 pk en wordt gecombineerd met het mechanisch sperdifferentieel. Als gevolg van een specifieke afstemming, afgeleid van de ontwerpervaring van de Giulia GTA, draagt deze belangrijke technische oplossing bij aan de verbetering van het gedrag en de tractie van de auto, door de koppeloverdracht te optimaliseren en de stabiliteit, wendbaarheid en bochtsnelheid te vergroten.

Krachtige persoonlijkheid in het sterk sportieve exterieur met het nieuwe Quadrifoglio-logo met een zwarte achtergrond en het wijdverbreide gebruik van koolstofvezel, zichtbaar op het dak (alleen Giulia opt.), in de “V” op het schild en op de achteruitkijkspiegels. Gepolijste 5-gaats lichtmetalen sportvelgen, 19” voor de Giulia en 21” voor de Stelvio, met nieuwe, supersportieve zwarte remklauwen. Ze zijn verkrijgbaar in de volgende kleurstellingen: drielaags Rosso Etna, metallic Nero Vulcano en Bianco Alfa (alleen Giulia). De look is voorzien van ‘3+3’-koplampen, met nieuwe adaptieve Full-LED-matrixlampen met antiverblinding en aanpasbaar grootlicht voor optimale verlichting onder alle omstandigheden. Dit alles zorgt voor energiebesparing, uitgebreide verbetering van de veiligheid en minder vermoeide ogen.

Dezelfde sportieve kenmerken zijn terug te vinden in het interieur, waar de 3D-afwerking in rode koolstofvezel zijn debuut maakt in het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen. De hoofdsteunen voorin zijn versierd met stiksels van het ‘Super Sport’-logo in rood en het autonummer in zwart om ze te onderscheiden als onderdeel van de exclusieve gelimiteerde serie. Het stuur is bekleed met leer en Alcantara met zwarte stiksels en koolstofvezelaccenten.

De beste rijdynamiek in zijn klasse, het resultaat van verrassende lichtheid, gezien het gebruik van ultralichte materialen zoals aluminium voor de motor en koolstofvezel voor de transmissieas, motorkap, spoiler en zijschorten. In de Giulia blijft de aerodynamica actief met de koolstofvezel frontsplitter: wanneer deze wordt geactiveerd, regelt deze de kwaliteit van de luchtstroom onder het voertuig om de stabiliteit en prestaties te verbeteren. Last but not least het Akrapovic-uitlaatsysteem vanwege zijn onmiskenbare geluid.

Van exclusieve esthetiek tot technologie en ingebouwde connectiviteit die er per definitie voor zorgen dat de typische Alfa Romeo-rijervaring ontstaat. Instrumentenpaneel met het historische ‘telescopische’ ontwerp, inclusief het volledig digitale 12,3” TFT-scherm, voor toegang tot alle gegevens van de auto en de instellingen voor autonoom rijden